شناسه خبر : 9233 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سنگ‌اندازی مجوزها پیش پای کسب‌وکارهای اینترنتی

ضرب‌الاجل شفاف‌سازی

سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای تمامی شرکت‌ها و نهادهای نظامی و خیریه‌ها را موظف به شفاف‌سازی اطلاعات مالی خود کرده و تنها یک ماه برای آغاز فرآیند شفاف‌سازی مالی به آنها فرصت داده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای تمامی شرکت‌ها و نهادهای نظامی و خیریه‌ها را موظف به شفاف‌سازی اطلاعات مالی خود کرده و تنها یک ماه برای آغاز فرآیند شفاف‌سازی مالی به آنها فرصت داده است. دنیای اقتصاد در این راستا نوشت: مشمولان این اطلاعیه شش گروه از نهادهای مهم کشور هستند که در مالکیت مستقیم و غیرمستقیم اشخاص حقوقی قرار دارند. بند «الف» شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور است. فهرست این قبیل موسسات و نهادها با توجه به قوانین و مقررات مربوط از طرف دولت پیشنهاد خواهد شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. از مهم‌ترین این موسسات می‌توان به شهرداری‌ها، کمیته ملی المپیک و سازمان هلال‌احمر اشاره کرد. دومین بند این اطلاعیه نهادهای نظامی و انتظامی کشور را شامل می‌شود که از مجموعه این نهادها می‌توان به نیروی انتظامی و نیروهای مسلح کشور اشاره کرد. بند «ج» مربوط به سازمان‌ها و موسسات خیریه کشور مانند کمیته امداد امام خمینی‌(ره) است. نهادها و سازمان‌های وقفی و بقاع متبرکه مانند آستان قدس رضوی از دیگر مشمولان این قانون هستند که باید اطلاعات و صورت‌های مالی خود را در اختیار سازمان بورس قرار دهند. دیگر نهادهای مشمول این اطلاعیه کلیه صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری، نظیر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وابسته به دستگاه‌هایی است که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است (مانند صدا و سیما). گروه آخر مربوط به نهادهای انقلاب اسلامی است که تعداد آنها نیز کم نیست. از مهم‌ترین این نهادها می‌توان به بنیاد مستضعفان اشاره کرد. حال بر اساس این اطلاعیه همه این سازمان‌ها و نهادها باید اطلاعات کامل مالی خود را شامل مشخصات کامل شرکت یا موسسه، صورت‌های مالی سالانه به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی (مطابق استانداردها و ضوابط گزارشگری مالی)، صورت‌های مالی تلفیقی سالانه به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی (مطابق استانداردها و ضوابط گزارشگری مالی)، گزارش فعالیت مدیران به سهامداران یا مالکان، جزئیات ترکیب مالکیتی، آخرین اساسنامه یا شرکت‌نامه ثبت‌شده و سایر مواردی که حسب مورد از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفته‌شده، اعلام کنند. بر اساس این اطلاعیه سازمان بورس به مشمولان موظف فرصت داده تا ظرف یک ماه مدارک مورد نیاز را تهیه و مراحل ارسال الکترونیکی اطلاعات را طی کنند. پس از آن این نهادها باید اطلاعات کامل مالی خود را ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون در اختیار سازمان بورس بگذارند. در صورت تخلف و عدم ارائه اطلاعات مرجع ثبت شرکت‌ها مکلف است از انجام امور ثبتی شرکت‌های متخلف خودداری کند. همچنین بانک‌ها و موسسات غیربانکی موظفند با اعلام سازمان و حکم مرجع قضایی ذی‌صلاح حساب‌های بانکی اعضای هیات‌مدیره (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) شرکت‌های متخلف را تا زمان انجام تکالیف مقرر، مسدود کنند.

رمزگشایی جدید از پرونده متهم نفتی
«ع. ز»، همدست بابک زنجانی دستگیر شد. این خبری بود که 26 دی‌ماه منتشر شد تا احتمالاً پرونده نفتی میلیاردی بابک زنجانی را وارد فاز تازه‌ای کند. آن هم در شرایطی که مدتی قبل حکم اعدام متهم نفتی صادر شده است. اما حالا وکیل بابک زنجانی از دستگیری متهم جدید ابراز خوشحالی کرده و گفته این دستگیری کمک بسیار مهمی به کشف حقیقت، احراز واقعیت و روشن شدن برخی ابهامات می‌کند. دادستان تهران هم در نشست خبری خود از آغاز بازجویی از این متهم نفتی خبر داده. بازجویی‌هایی که برخی از رسانه‌ها آن را بازجویی از جعبه سیاه پرونده زنجانی می‌دانند. آن‌طور که روزنامه اعتماد نوشته «ع. ز» با پاسپورت دیپلماتیک کشور دومینیکن بامداد یکشنبه به کشور مسترد شد و در اطلاعیه اداره کل بین‌الملل قوه قضائیه آمده متهم مذکور که به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ تهران تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین‌الملل ناجا با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و در آنجا دستگیر شد، لیکن استرداد وی ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد. با اعلام خبر دستگیری یکی دیگر از متهمان پرونده نفتی که برخی رسانه‌ها نام او را «علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد» اعلام کرده‌اند، وکیل بابک زنجانی آن را کمک بسیار مهمی دانست و گفت: به‌عنوان فردی که از محتویات پرونده مطلع هستم و 2۰۰‌، ‌3۰۰ جلد پرونده را مطالعه کردم، می‌دانم که بازداشت و بازجویی قانونی از این فرد می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند. چون زنجانی به شخصه در عملیات اجرایی خریدوفروش نفت نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ای‌میل انجام می‌شد اما این فرد در عملیات اجرایی خریدوفروش نفت نقش اساسی داشت.
کوهپایه‌زاده گفته سرنوشت موکلش به اقدامات فرد بازداشت‌شده، گره خورده است. این فرد قبل از وقوع این اتفاقات به کشور رفت‌وآمد داشت اما بعد از دستگیری زنجانی دیگر به کشور نیامد. کوهپایه‌زاده تصریح کرد: ما نباید در اجرای حکم زنجانی تعجیل کنیم چراکه روند رسیدگی قضایی فرد بازداشت‌شده و بازجویی از او می‌تواند زوایای پنهان این پرونده و حلقه‌های مفقوده را پیدا کند. شرق اما در گزارش دستگیری همدست زنجانی به این سوال پرداخته که آیا «ع. ز» همان «علیرضا زیباحالت‌منفرد» است؟ «ع. ز» فردی است که در جلسات دادگاه زنجانی بارها نام وی برده شده است. برای مثال در نوزدهمین جلسه دادگاه زنجانی، متهم ردیف دوم پرونده نفتی اعلام کرد امور نفتی بابک زنجانی در اختیار فردی به نام «ع. ز. م» قرار داشته است. یک‌بار هم «ع. ز.‌م» در پاییز سال ۹۱ در نامه‌ای به بابک زنجانی استعفا داده است، اما آقایان «ج»، «د»، «ا» و «ب» از من خواستند زنجانی را تنها نگذارم. در بیستمین جلسه دادگاه هم وقتی قاضی صلواتی از پشت پرده هزینه‌کرد ۵۰۱‌ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شرکت «فال» سخن گفت، از «ع.ز.م» در راستای ۵۰‌ میلیون دلار هزینه انبارداری برای او نام برد. همچنین تسنیم نوشت: یک پایگاه خبری دومینیکایی خبر داده که متهم جدید نفتی استردادشده به ایران دارای اسناد هویتی دومینیکا (کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب) بوده و تشکیلاتی به نام «تجارتخانه دومینیکای من» در این کشور دارد.

سنگ مجوز پیش پای استارت‌آپ‌ها
ماجرای مجوز کانال‌های تلگرامی تنها با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه نشده، فعالان بخش خصوصی هم مخالف سرسخت آن هستند. وزیر ارتباطات و فناری می‌گوید مجوز تلگرام برای سامان‌دهی شایعات و دروغ‌های فضای مجازی است اما نایب رئیس اتاق ایران معتقد است مجوزها نوعی سنگ‌اندازی برای توسعه کسب‌وکار در فضای مجازی است. به گزارش شهروند محمود واعظی به همراه چند تن از معاونانش مهمان صبحانه کاری اتاق ایران بودند. نشستی که در آن واعظی در سالگرد امضای برجام گریزی به دستاوردهای این توافق تاریخی زد و گفت: درگذشته با ذلت یک‌میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و پول آن را نمی‌گرفتیم، اما الان به راحتی بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پول آن پیش ماست. این از دستاوردهای برجام است. او به ماجرای خرید هواپیما هم نقب زد و پرسید: آیا خرید هواپیمای نو بد است که به دولت حمله می‌کنند؟ و البته از رفتار صداوسیما در خصوص برجام هم گلایه کرد و گفت: اتاق بازرگانی با سند و مدرک دستاوردهای برجام را به جای تلویزیون به مردم نشان دهد تا مردم بدانند در دولت نهم و دهم چه وضعی داشتند و اکنون چه وضعی دارند؟ مهدی محتشمی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات هم از قرارداد با غول‌های فناوری جهان پس از برجام خبر داد و گفت: اکنون با شرکت تلکوم کره‌جنوبی، ایتال‌تل ایتالیا و شرکت‌های دیگری مانند نوکیا، اریکسون و کورینت آلمان درحال امضای قراردادهایی برای بخش آی‌سی‌تی هستیم تا زیرساخت‌های ارتباطی کشور را بهبود دهیم. اما بخش دیگر سخنان به مساله مجوز تلگرام گذشت. واعظی هدف از دریافت مجوز را شناسایی منتشرکنندگان شایعات و اخبار دروغ اعلام کرد و گفت: ما می‌خواهیم متولی کانال‌ها معلوم باشد زیرا سبب نظم‌دهی می‌شود. اما پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گفت: اخذ مجوز نشان ساماندهی نیست، نشان بی‌اعتمادی به شهروندان است و برای توسعه کسب‌وکار درفضای مجازی این مجوزگرفتن نوعی سنگ‌اندازی است. نگاه اخذ مجوز، باید تغییر کند. البته واعظی زیر بار ادعای سلطانی نرفت و گفت: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از استارت‌آپ‌ها بوده و در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۱۱۰هزار اپلیکیشن بومی نوشته شده است. به بیش از ۳۰۰ شرکت وام وجوه اداره‌شده پرداخت شده است و تاکنون بیش از ۱۲۰میلیارد تومان با بهره کم و خواب یک تا سه‌ساله برای حمایت از این بخش پرداخت کرده‌ایم.
اما استارت‌آپ‌ها تنها مساله بحث وزیر ارتباطات و اعضای اتاق ایران نبود. اخیراً مساله مالیات استارت‌آپ‌ها هم خبرساز شده. به گزارش ایسنا مسوول تشکیل مرکز اقتصاد خلاق (مرکزی که قرار است با هدف توسعه و ساماندهی صنایع خلاق با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود) از جلسات این مرکز با سازمان امور مالیاتی خبر داده و گفته با توجه به جلساتی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم و بر اساس قانون مالیاتی، کلیه فعالیت‌های فرهنگی و اغلب صنایع خلاق به همراه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند اما در مواردی مانند نرم‌افزارهای حمل‌ونقل شهری، یعنی اسنپ و تپسی که عملاً به شکل خالص وارد فضای اقتصادی شدند باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند و فقط فردی که از فروش مالکیت معنوی و ایده اولیه آنها کسب درآمد می‌کند از پرداخت مالیات معاف است.

آژیر قرمز منابع آبی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از فقر جدی منابع آبی پایتخت خبر داده و گفته تهران با فقر جدی منابع آبی و بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی سفره‌های زیرزمینی روبه‌روست و اگر بارش‌ها به حد کفایت نرسد، امسال تهرانی‌ها تابستان بسیار دشواری پیش‌رو خواهند داشت. شهروند در گزارشی به نقل از داود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی نوشت: بارش تجمعی کل کشور در ۹ سال اخیر زیر حد نرمال بود و در سال گذشته به دو‌ درصد زیر نرمال رسید. ضمن آنکه در سال زراعی جاری حدود ۴۰ درصد کم‌بارشی داریم. علیرضا دایمی، معاون وزیر نیرو هم اعلام کرده در بخش آب تاکنون دست‌کم ۹۰‌ درصد ظرفیت‌های موجود طبیعی کشور مورد استفاده قرار گرفته و برای تامین آب استان‌ها و مناطق بحرانی کشور نمی‌توان بیش از این به این منابع دل بست. به گفته او مصرف سالانه آب تهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در پایتخت (به اندازه ۱۲۰میلیون مترمکعب) معادل ظرفیت مخزن یک سد نسبتاً بزرگ است. شرق هم در گزارشی به مساله کمبود منابع آب پرداخته و به نقل از محمدرضا بختیار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته: در کشوری که متوسط بارندگی آن ۲۵۰میلی‌متر است، صادرات هندوانه‌ای که هر کیلوی آن هزینه هزار و۳۰۰تومانی برای آب مصرفی دارد اشتباه بزرگی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها