شناسه خبر : 9158 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمید بهبهانی می‌گوید: ما هم برای ورود ایران ۱۴۰ مقاومت کردیم

مخالف ایران ۱۴۰ بودم

حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری از معدود افرادی بود که در آن زمان با وجود مخالفت‌های کارشناسان و شرکت‌های هواپیمایی کشور از این هواپیما در ناوگان مسافری استقبال کرد. مجوز پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ در ناوگان مسافری زمان وزارت حمید بهبهانی در دولت نهم داده شد.

وزیر راه دولت محمود احمدی‌نژاد در هفته گذشته باز هم خبرساز شد. سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 که به کشته شدن 38 نفر منجر شد بار دیگر نگاه‌ها را به سمت دولت گذشته معطوف کرد که چطور وزیر راه وقت از هواپیمای مونتاژ‌شده محصول مشترک ایران-اوکراین سرسختانه دفاع می‌کرد که اکنون پس از شش سال ورود این هواپیما در ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور با پدیدار شدن ضعف‌هایش باعث شده جان تعدادی از مردم کشور گرفته شود. حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری از معدود افرادی بود که در آن زمان با وجود مخالفت‌های کارشناسان و شرکت‌های هواپیمایی کشور از این هواپیما در ناوگان مسافری استقبال کرد. مجوز پرواز هواپیمای ایران 140 در ناوگان مسافری زمان وزارت حمید بهبهانی در دولت نهم داده شد. این روزها بارها خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها این جمله را که حدود هفت سال پیش درباره ایمنی هواپیمای ایران 140 گفته بود که «هواپیمای ایران 140 حتی از فوکر هم بهتر است و حاضرم کتباً بنویسم» در گزارش‌هایشان بازنشر کرده‌اند. این موضوع بهانه‌ای شد تا با حمید بهبهانی به گفت‌وگوی کوتاهی بپردازیم. هر چند حالا پس از شش سال بهبهانی می‌گوید ما مخالف استفاده از هواپیمای ایران 140 در ناوگان مسافری کشور بودیم.
‌‌ آقای بهبهانی حتماً خبر دارید که به تازگی هواپیمای ایران 140 سقوط کرده و 38 نفر جان خود را از دست داده‌اند. شما در آن زمان که وزیر راه بودید از ایمنی هواپیمای ایران 140 دفاع کردید، هنوز معتقدید این هواپیما برای ناوگان مسافری مناسب است و از ایمنی لازم برخوردار است؟
در زمان بنده هم من و هم سازمان هواپیمایی کشوری مخالف استفاده از هواپیمای ایران 140 بودیم. به‌رغم فشارهایی که وجود داشت ما حاضر نبودیم از این هواپیما استفاده کنیم. دقیقاً بنده یادم نیست اما خاطرم هست در آن زمان که یکی از هواپیماهای ایران 140 در اصفهان زمین خورد. یکی دیگر هم سال‌ها قبل‌تر در زمانی بود که برای افتتاح این هواپیما از اوکراین به ایران آمده بودند و آن هواپیما سقوط کرد.

‌‌ چرا به‌رغم مخالفت شرکت‌های هواپیمایی و هشدارهای کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی به عدم ایمنی هواپیمای ایران 140 شما مجوز ورود این هواپیما به ناوگان مسافری را دادید؟
اتفاقاً زمان بنده برای ورود این هواپیماها به ناوگان مقاومت شد. نه این‌گونه نیست.

‌‌ اما آن زمان که شما وزیر راه و ترابری بودید رسانه‌ها گفت‌وگوی شما را منتشر کرده‌اند، گفته بودید که «حاضرم کتباً بنویسم هواپیمای ایران 140 از فوکر هم بهتر است». آقای بهبهانی خودتان این جمله را گفتید چرا اکنون انکار می‌کنید؟
بنده منظورم این نبود که این هواپیما از فوکر بهتر است. بلکه در مقایسه با هواپیماهای توپولف روسی گفتم. چرا نمی‌گویند در زمان بنده هواپیمای توپولف روسی که آن همه سانحه داده بود و سقوط بسیاری داشت از ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور خارج شده است؟ ما کار بزرگی در این زمینه انجام دادیم. برای خارج نکردن توپولف از ناوگان کشور فشارهایی زیادی به ما آوردند اما کوتاه نیامدیم و این هواپیما را زمین‌گیر کردیم.

‌‌ شما که می‌گویید مخالف بودید، سازمان هواپیمایی در زمان شما نیز مخالف صدور مجوز برای ایران 140 بوده است پس چرا در زمان شما این سازمان به ایران 140 مجوز پرواز داد. یعنی شما تحت فشار مجبور شدید مجوز بدهید؟
در این باره بیشتر تحقیق کنید. به احتمال زیاد علت این مساله خارج از سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه در آن مقطع است. بهتر است من بیش از این در این باره حرفی نزنم. چراکه اوکراینی‌ها نیز خودشان این هواپیماها را کنار گذاشته‌اند. البته بنده می‌دانم که وزارت راه در دولت جدید نیز مخالف استفاده از این هواپیما در ناوگانش بوده است.

‌‌ چرا ما برای هواپیماسازی به سمت کشورهایی چون روسیه و اوکراین رفتیم. در حالی که تجربه تلخ توپولف‌ها در ناوگان کشور نشان داده بود هواپیماهای روسی و شبه‌روسی با ناوگان کشورمان همخوانی ندارد؟
به هر حال صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با تحریم مواجه است. نمی‌توان به سادگی از کنار این مساله گذشت. وقتی غربی‌ها هواپیمای نو به ما نمی‌فروختند مجبور بودیم در صنعت به سمت خودکفایی حرکت کنیم. اما برای ساختن هواپیما نیز نیاز به دانش فنی داشتیم لذا چاره‌ای نداشتیم جز اینکه باز هم به سراغ روس‌ها و اوکراینی‌ها برویم.

‌‌ از موضوع ایران 140 که بگذریم، با توجه به اینکه شما تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه حمل‌ونقل را دارید وزارت راه باید چه راهکارهایی در جهت رفع مشکلات این ناوگان اتخاذ کند؟
باید به سمت کاهش تحریم‌ها در این بخش حرکت کنیم. هواپیماهای نو باید خریداری شوند و از طرفی زمینه برای نوسازی ناوگان با حمایت‌هایی که دولت انجام می‌دهد، فراهم شود. توسعه ناوگان سرفصل دولت‌های مختلف بوده است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشند. به هر حال خرید هواپیما نیاز به بودجه کلان دارد. باید مجلس و دولت دست به دست هم بدهند تا از شرکت‌های هواپیمایی حمایت کنند تا بتوانند ناوگان نو وارد کشور کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها