شناسه خبر : 9121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دستاورد سفر هیات عالی‌رتبه جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی به ایران چه بود؟

شیرینی دانمارکی

گروهی ۱۲۰نفره به سرپرستی کریستین جنسن، وزیر خارجه دانمارک، هفته گذشته وارد کشور شدند تا پس از دید و بازدیدهای رسمی به هتل بزرگ آزادی رفته و در جمع اعضای اتاق تهران قرار گیرند.

گروهی 120نفره به سرپرستی کریستین جنسن، وزیر خارجه دانمارک، هفته گذشته وارد کشور شدند تا پس از دید و بازدیدهای رسمی به هتل بزرگ آزادی رفته و در جمع اعضای اتاق تهران قرار گیرند.
با اینکه چند هفته از تصویب قانون الزام اخذ ویزا برای شهروندان اروپایی که به ایران سفر می‌کنند می‌گذرد و برخی از اروپاییان در سفر به ایران محتاط‌تر شده‌اند، جنوبی‌ترین کشور حوزه اسکاندیناوی پس از 10 سال تیمی بزرگ از فعالان اقتصادی خود در قالب 58 شرکت راهی تهران کرد تا در زمینه‌های گوناگون انرژی و فناوری‌های پاک، حمل ‌و نقل و لجستیک، بهداشت و درمان، کشاورزی و صنایع غذایی، خدمات بانکی و مالی، زیرساخت و تاسیسات بندری و خدمات دریایی زمینه‌های فعالیت خود را مورد بررسی قرار دهد.
آن‌گونه که یکی از اعضای وزارت خارجه دانمارک گفته است سفر به ایران آنقدر برای فعالان اقتصادی این کشور جذاب بوده که فارغ از سیاست‌های آمریکا در خصوص محدود کردن سفر شهروندان اروپایی و سایر کشورهای توسعه‌یافته، فعالان اقتصادی و حتی گردشگران مایلند کشورمان را از نزدیک ببینند و زمینه‌های فعالیت اقتصادی را در آن مورد سنجش قرار دهند.
شاید به همین خاطر باشد که یکی از شرکت‌های همراه‌کننده این هیات تجاری، قرارداد تولید انسولین را در یکی از شهرهای شمالی کشور به ارزش 70 میلیون دلار به امضا رساند تا از دل این رفت‌ و آمدهای تجاری به کشور ثمره‌ای به وجود آید و زمینه اشتغال 150 نفر را هنگام بهره‌برداری فراهم کند.
آن‌گونه که سایت خبری اتاق تهران اعلام کرده در سال 1393 میزان واردات ایران از دانمارک نزدیک به 149 میلیون دلار بوده است در حالی که صادرات ایران به این کشور در این سال 7 /11 میلیون دلار بوده است.
در هشت ماه نخست امسال نیز واردات ایران از دانمارک به 132 میلیون دلار رسیده است. صادرات ایران به دانمارک نیز در این مدت 2 /6 میلیون دلار بوده است.
اما رابطه تجاری ایران با دانمارک سابقه‌ای دیرینه دارد. آن‌طور که سفارت ایران در دانمارک اعلام کرده است، همکاری‌های اولیه در زمینه احداث راه‌آهن سراسری ایران توسط شرکت کمپساکس در دهه 1930، صنعت سیمان، راه‌سازی و صنایع لبنی بوده است. اولین کارخانه شیر پاستوریزه تهران با همکاری دانمارک بیش از 40 سال قبل راه‌اندازی شده است. تداوم این همکاری، نقش برجسته‌ای در تحقق خودکفایی صنایع پنیر کشور داشت و سبب شد از سال 1375 واردات پنیر به‌کلی قطع شود. در حال حاضر در بیش از 80 شهر ایران ماشین‌آلات و تجهیزات تولید مواد لبنی ساخت دانمارک وجود دارد. شاید به همین خاطر باشد که نام پنیر دانمارکی در ذهن بسیاری از ایرانیان جای گرفته و این نام به یک نوع فرآورده لبنی تبدیل شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها