شناسه خبر : 9108 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرمان توقف بلندمرتبه‌سازی در تهران صادر شد

ساخت برج ممنوع

در حرکت از مرکز به سمت شمال شهر، هر خیابان حداقل یک یا دو برج دارد و در برخی مناطق دیگر اصلاً هیچ آپارتمانی به چشم نمی‌خورد و تا چشم کار می‌کند آجر روی آجری است که تا آسمان قد علم کرده است. ساختمان‌هایی که شاید بدون در نظر گرفتن ضوابط شهری، منطقه‌ای و جمعیتی صرف کسب درآمد و جایگزین یک زمین چند صد متری به برجی بیش از شش طبقه تبدیل شده است.

نگار میرکریمی
در حرکت از مرکز به سمت شمال شهر، هر خیابان حداقل یک یا دو برج دارد و در برخی مناطق دیگر اصلاً هیچ آپارتمانی به چشم نمی‌خورد و تا چشم کار می‌کند آجر روی آجری است که تا آسمان قد علم کرده است. ساختمان‌هایی که شاید بدون در نظر گرفتن ضوابط شهری، منطقه‌ای و جمعیتی صرف کسب درآمد و جایگزین یک زمین چند صد متری به برجی بیش از شش طبقه تبدیل شده است.
اما حالا دیگر قرار است از امسال این ساخت و سازها کنترل شود تا شرایط و ضوابط تهران رو به روال افتد. آلودگی هوا، آلودگی‌های بصری، ترافیک و افزایش جمعیت در سال‌های گذشته سیاستگذاران شهر را به این فکر فرو برده است که برای کاهش این مشکلات چه راهکارهایی انجام دهند. به همین منظور پس از مدت‌ها کش و قوس شورای عالی شهرسازی با شهرداری تهران در نهایت جواب داد و و بر اساس مصوبه‌ای فعلاً برج‌سازی‌های تهران متوقف می‌شود. شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرده است بلندمرتبه‌سازی به هر شکل و صورتی که مجوز آن داده شود، باید متوقف شود. شاید یک بار هم که شده مسوولان به فکر نفس‌های به شماره افتاده پایتخت افتاده‌اند و از درآمدهای رو به افزایش شهرداری چشم‌پوشی شده است. حالا بسیاری بر این باورند که نه‌تنها ساخت و سازهای تهران سر و سامان می‌گیرد، بلکه ساخت و سازهای بی‌رویه مناطق ۲۲ (غرب)، ۱ (شمال) و ۶ (مرکز) تهران نیز کاهش می‌یابد و کمی جا برای تنفس پایتخت باقی می‌گذارد.
اما تصویب و اجرای این مصوبه چندان کار آسانی نیست، چرا که راضی کردن شهرداری از تراکم‌فروشی و چشم‌پوشی از هزینه‌های ساخت و ساز این برج‌ها بسیار زمان‌بر خواهد بود، از طرف دیگر انبوه‌سازان و برج‌سازانی که سال‌ها در این کار مشغول بودند، دادشان درآمده است. اما در دو هفته اخیر شورای عالی شهرسازی بر تصمیم خود پایبند مانده است.

قصه از کجا شروع شد؟
اما ماجرای توقف بلندمرتبه‌سازی‌ها از جایی شروع شد که رئیس‌جمهور از شورای عالی شهرسازی و معماری خواسته بود تا ضوابطی را برای چاره‌اندیشی بلندمرتبه‌سازی در تهران، به خصوص در مناطق غربی و منطقه ۲۲ تصویب کنند، از طرف دیگر روزهای دارای هوای ناسالم در تهران تعطیلی‌های ممتد مدارس بسیاری را نگران کرد و با بررسی‌های صورت‌گرفته کمی از تقصیر آلودگی هوا بر گردن برج‌های شمال شهر تهران افتاد. در این میان اما شهردار تهران نیز ساکت نماند و گفت که حاضر است صدور پروانه ساخت در تهران را متوقف کند.

تصمیم نهایی چیست و چگونه اجرایی می‌شود؟
با اعلام توقف ساخت بلندمرتبه‌ها در تهران از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری اعلام کرد که این مجوزها تا قبل از سال 13۹۲ داده شده است و از این پس دیگر مجوز جدیدی صادر نمی‌شود. بنابراین برج‌هایی که اکنون در حال ساخت هستند بدون مانع ساخت و ساز خود را ادامه می‌دهند. به گفته حناچی، میزان فضاهای عمومی که در اختیار شهروندان است بسیار تاثیرگذار است. اساساً هنگام تردد در پاریس، میزان زیادی از زمین در اختیار همه شهروندان است یعنی فضاهایی که مردم به یک نسبت از آن بهره ‌می‌برند. اما تهران به عنوان پایتخت، به شدت از این‌گونه فضاها بی‌بهره‌ است. نه اینکه این‌گونه فضاها وجود نداشته باشد، بلکه به نسبت مردم ساکن در شهر کم است. تهران اما نسبت به سایر شهرهای دیگر وضعیتی بهتر دارد. اگر بخواهیم تهران را با سایر پایتخت‌ها مقایسه کنیم، با کشورهای توسعه‌یافته فاصله زیادی وجود دارد یا شاید اصلاً نتوان به آن درجه از توسعه‌یافتگی دست یافت. چرا که تهران خیلی از فرصت‌هایش را از دست داده است. خیلی از فضاهایی که می‌توانست بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشد، متاسفانه از دست رفته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها