شناسه خبر : 9016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نوآوری، رقابت و بهره‌وری

بزرگ‌داده‌ها

میزان داده‌های جهان ما در حال انفجار است و تحلیل مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها(بزرگ‌داده‌ها) بنیان اساسی رقابت را تشکیل خواهد داد، امواج جدید رشد بهره‌وری را به جریان می‌اندازد و بهره‌وری و مازاد مصرف ایجاد می‌کند.

ترجمه: جواد طهماسبی/مکینزی اند کمپانی

میزان داده‌های جهان ما در حال انفجار است و تحلیل مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها (بزرگ‌داده‌ها) بنیان اساسی رقابت را تشکیل خواهد داد، امواج جدید رشد بهره‌وری را به جریان می‌اندازد و بهره‌وری و مازاد مصرف ایجاد می‌کند. رهبران کلیه بخش‌های اقتصادی باید تبعات ظهور بزرگ‌داده‌ها را بپذیرند. حجم و جزییات فرآیند اطلاعات در اختیار شرکت‌ها، گسترش سامانه‌های چندرسانه‌ای، رسانه‌های اجتماعی و اینترنت در آینده نزدیک رشد چشمگیری در داده‌ها پدید می‌آورند. بزرگ‌داده‌ها در چند حیطه مراقبت بهداشتی در ایالات متحده، بخش عمومی در اروپا، خرده‌فروشی در آمریکا، و تولید و مکان‌یابی فردی در کل جهان مورد مطالعه قرار گرفته است. بزرگ‌داده‌ها می‌توانند در هر کدام از این بخش‌ها ارزش‌آفرینی کنند. به عنوان مثال، خرده‌فروشی که کاملاً از بزرگ‌داده‌ها استفاده می‌کند می‌تواند حاشیه عملیاتی خود را تا 60 درصد افزایش دهد. استفاده از بزرگ‌داده‌ها در بخش عمومی نیز توانایی‌های بالقوه‌ای ایجاد خواهد کرد. اگر بخش مراقبت بهداشتی ایالات متحده از بزرگ ‌داده‌ها با خلاقیت و به‌طور موثر استفاده کند و کارایی و کیفیت را بالا ببرد می‌تواند سالانه بیش از 300 میلیارد دلار ارزش‌افزایی کند. دو‌سوم از این مقدار به صورت کاهش 8 درصدی هزینه‌های درمان ظاهر می‌شود. در اقتصادهای پیشرفته اروپا، مجریان دولتی می‌توانند با به‌کار بردن بزرگ‌داده‌ها و افزایش کارایی عملیاتی بیش از 100 میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند. این مبلغ غیر از مقداری است که به خاطر کاهش خطا و تقلب و افزایش درآمدهای مالیاتی فراهم می‌شود.کاربران خدمات نیز به کمک بزرگ‌داده‌ها می‌توانند 600 میلیارد دلار مازاد مصرف‌کننده داشته باشند. در مجموع تحقیقات پیرامون بزرگ‌داده‌ها هفت توصیه و بینش کلیدی ارائه می‌دهند:
1- داده‌ها کلیه صنایع و عملکردهای تجاری را در‌نوردیده‌اند و اکنون به همراه نیروی کار و سرمایه یکی از عوامل مهم تولید هستند.
2- بزرگ‌داده‌ها به پنج روش ارزش خلق می‌کنند. اول، بزرگ‌داده‌ها می‌توانند با شفاف‌سازی و قابل استفاده کردن سریع اطلاعات ارزش‌های زیادی را آزاد کنند. دوم، از آنجایی که سازمان‌ها داده‌های قابل انتقال زیادی را به طور دیجیتال خلق و ذخیره می‌کنند آنها قادرند اطلاعات عملکردی صحیح‌تر و دقیق‌تری را در مورد هرچیز از انبارهای کالاها تا مرخصی‌های استعلاجی جمع‌آوری کنند و به این ترتیب تغییرپذیری و عملکردها را بهبود بخشند. شرکت‌های پیشرو از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها برای انجام آزمایش‌های کنترل‌شده به منظور اتخاذ تصمیم‌های بهتر مدیریتی بهره می‌برند. دیگران از داده‌ها برای پیش‌بینی‌های اندک آینده و پیش‌بینی‌های فراوان لحظه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند تجارت خود را در زمان مناسب با شرایط سازگار سازند. سوم، بزرگ‌داده‌ها اجازه می‌دهند تقسیم‌‌بندی مشتریان با ظرافت بیشتری انجام شود و خدمات و کالاها با دقت بیشتر و مطابق نیاز آنها ارائه شود. چهارم، تحلیل‌های پیچیده می‌توانند تصمیم‌گیری را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشند. سرانجام، از داده‌های بزرگ می‌توان در بهبود فرآیند توسعه نسل جدید کالاها و خدمات استفاده کرد. به عنوان نمونه، تولیدکنندگان از داده‌های به دست آمده توسط حسگرهای تعبیه شده در کالاها برای ارائه خدمات پس از فروش نوآورانه استفاده می‌کنند و می‌توانند با ارائه خدمات «نگهداری از پیش» اقداماتی پیشگیرانه را قبل از بروز نقص در کالا به اجرا گذارند.
3- استفاده از بزرگ‌داده‌ها به مبنایی کلیدی برای رقابت و رشد تک تک بنگاه‌ها تبدیل خواهد شد. از دیدگاه رقابت و کسب ارزش، تمام شرکت‌ها باید بزرگ‌داده‌ها را جدی بگیرند. در اکثر صنایع، رقبای پرسابقه و تازه‌واردان از راهبردهای متکی به داده برای نوآوری، رقابت و کسب ارزش استفاده می‌کنند، این کاربرد اطلاعات را می‌توان در هر بخش اقتصادی یا صنعتی مشاهده کرد.
4- استفاده از بزرگ‌داده‌ها امواج جدیدی از رشد بهره‌وری و مازاد مصرف‌کننده را به همراه دارد. خرده‌فروشان می‌توانند حاشیه عملیاتی خود را تا بیش از 60 درصد افزایش دهند. مشتریان، شرکت‌ها و سازمان‌ها از مزایای زیادی برخوردار می‌شوند. به عنوان مثال، خدمات متکی به داده‌های مکان‌یابی می‌تواند برای مصرف‌کنندگان تا 600 میلیارد دلار مزیت اقتصادی فراهم سازد.
5- در حالی که بزرگ‌داده‌ها برای کلیه بخش‌ها مفید هستند برخی از بخش‌ها منفعت ویژه و بزرگ‌تری را از آن خود می‌کنند. فرصت‌ها و چالش‌ها از هر بخشی به بخش دیگر متفاوت است. محصولات رایانه‌ای و الکترونیک، اطلاعات، امور مالی و بیمه، و بخش دولتی بیشترین منفعت را از استفاده از بزرگ‌داده‌ها می‌برند.
6- در آینده سازمان‌ها به نیروهای مستعد بیشتری نیاز دارند تا از بزرگ‌داده‌ها استفاده کنند. تا سال 2018 ایالات متحده با کمبود 140 تا 190هزار فرد دارای مهارت‌های عمیق تحلیلی و حدود 5/1میلیون مدیر و تحلیلگر آشنا به کاربرد بزرگ‌داده‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری کارآمد مواجه خواهد شد.
7- برای بهره‌برداری کامل از توانایی بالقوه‌ بزرگ‌داده‌ها چندین موضوع مهم را باید مورد توجه قرار داد. سیاست‌های مرتبط با حریم خصوصی، امنیت، حقوق معنوی و حتی تعهدات باید در جهان بزرگ‌داده‌ها مورد بازبینی قرار گیرند. سازمان‌ها نه‌تنها باید استعدادها و فناوری مناسب را به خدمت گیرند بلکه جریان کار و انگیزش را طوری ساختاربندی کنند که به سمت کاربرد بزرگ‌داده‌ها حرکت کند. دسترسی به داده‌ها حیاتی است. شرکت‌ها نیاز دارند تا اطلاعات حاصل از چندین منبع را با هم تلفیق کنند. برای چنین کاری ایجاد انگیزه لازم شرط اول است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها