شناسه خبر : 8948 لینک کوتاه

توافق هسته‌ای کدام بخش مسکن را تکان می‌دهد؟

زلزله خرید

یک‌ماه گذشته توافق هسته‌ای صورت گرفت و انتظار مسکن به سر رسید. گفته می‌شود حالا نوبت بازارهای به رکود رفته اقتصادی است تا خودی در اقتصاد نشان دهند. به نظرمی‌رسد این بار نوبت مسکن است تا خود را از پیله رکودی که دوسال است دورش پیچیده شده خارج کند و بال‌های رونقش به پرواز درآیند و نفسی تازه کند.

نگار میرکریمی
یک‌ماه گذشته توافق هسته‌ای صورت گرفت و انتظار مسکن به سر رسید. گفته می‌شود حالا نوبت بازارهای به رکود رفته اقتصادی است تا خودی در اقتصاد نشان دهند. به نظرمی‌رسد این بار نوبت مسکن است تا خود را از پیله رکودی که دوسال است دورش پیچیده شده خارج کند و بال‌های رونقش به پرواز درآیند و نفسی تازه کند. بازار پرنوسانی که از بهار 92 تاکنون در رکود است و در این زمان به جز برخی ماه‌ها رنگ رونق به خود ندیده است و هر روز بیش از قبل میزبان رکود بازار است.
به نظر می‌رسد با شنیده شدن خبر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 چشم امید به سمت بازارهای داخلی برگشت و گویی موجی از امید متقاضیان خرید مسکن را فرا گرفت که شاید بتوانند پس از مدت‌ها انتظار و صبر صاحب‌خانه شوند یا به اندازه پول‌شان یک واحد مسکونی دلخواه تهیه کنند.
البته در همان ابتدا برخی تیر خلاص را زدند و گفتند که توافق نه‌تنها پیش از این بلکه پس از نتیجه مذاکرات هم تاثیری بر بازار مسکن ندارد و باید این بازار از طرق دیگر شارژ شود. برخی تقصیر را کاملاً بر گردن مذاکرات هسته‌ای و سکوت برخی بازارهای جانبی انداختند و برخی دیگر نیز توافق هسته‌ای را از هر تقصیری مبرا دانستند.
دراین میان اما سکاندار مسکن کشور که کمتر درباره بازار مسکن اظهار نظر می‌کند و این بازار را مستقل عنوان می‌کند نظری واحد دارد. عباس آخوندی پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات در همان هفته اول اعلام کرد بازار مسکن یک بازار داخلی است و توافق هسته‌ای تاثیری بر آن ندارد. البته او پیش‎تر گفته بود که ممکن است شوکی کوتاه‌مدت در انتظار بازارها باشد اما توانایی کنترل آن در مجموعه دولت وجود دارد؛ بنابراین نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد. وی گفته بود توافق هسته‌ای اثر طولانی‌مدت بر بازار مسکن دارد؛ اما ممکن است به صورت موقت باعث تغییر استراتژی بازیگران بازارهای دیگر از جمله ارز و سهام شود اما از آنجا که دولت برنامه‌ریزی لازم را دارد، احتمالاً نوسان دراین بازارها کوتاه‌مدت و مقطعی خواهد بود.
از طرفی دیگر برخی سازندگان و دست‌اندرکاران مستقیم بازار مسکن نظر دیگری دارند. عده‌ای از آنها می‌‌گویند تشدید رکود دوساله بازار مسکن بر گردن مذاکرات است چرا که این مذاکرات چندباری تمدید شد و همین امر باعث تشدید رکود بازار مسکن شده است. حالا همان کارشناسان و سازندگان بعد از توافق هسته‌ای به بهبود بازار مسکن امیدوار شده‌اند و می‌‌گویند توافق هسته‌ای قفل رکود مسکن را باز می‌کند و رنگی از رونق به بازار می‌دهد و شاید هم بازار خرید و فروش را آنچنان رونق بخشد که انگار زلزله‌ای در بازار رخ داده است، اما همگی به اتفاق معتقدند حتی افزایش معاملات هم قیمت مسکن را افزایش نمی‌دهد.
اکنون نیز بازار مسکن با داشتن سهم 30‌درصدی از اقتصاد کشور به انتظار نشسته ‌است تا مشاهده کند پس از توافق هسته‌ای کدام بخش از این بازار اولین تحرک را دارد. ساخت و ساز، خرید و فروش یا رهن و اجاره در بازار مسکن اولین تکان مسکن خواهند بود؟
بازارهایی که هر یک به دلایل مختلفی به رکود رفته و عوامل متعددی بر هریک تاثیر‌گذار است تا بتواند رکود را از آن خارج کند. بازار ساخت و ساز مسکن در دوسال گذشته با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش دستمزدها همراه بود و بازار خرید و فروش با کناره‌گیری فروشندگان و نبود خریدار در سکوت کامل ماند. اما بازار رهن و اجاره به دنبال نیاز متقاضیان رکود کمتری را تجربه کرد اما باز هم به رونق دوره‌های پیشین نرسید. در هفته‌های نخست بعد از نتیجه مذاکرات هسته‌ای، مسکن چشم انتظار اتفاقات جدید است؛ اتفاقاتی که شاید رخ دادن آنها شش ماه و برخی حتی تا یک سال آینده نمایان شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها