شناسه خبر : 8868 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دو اتفاق در شورای پول و اعتبار تثبیت نرخ سود، تغییر دو عضو

اتفاق اول: سرانجام سه‌شنبه تعیین‌کننده پس از چند هفته تاخیر رسید و شورا در خصوص نرخ سود بانکی تا آخر سال تصمیم‌گیری کرد. اتفاق دوم: در کنار تصمیم‌گیری برای نرخ سود دو کارشناس خبره پولی شورای پول و اعتبار تغییر کردند.

سرانجام سه‌شنبه تعیین‌کننده پس از چند هفته تاخیر رسید و شورا در خصوص نرخ سود بانکی تا آخر سال تصمیم‌گیری کرد. در یک‌هزار و یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار، مورخ اعضای شورا به بحث و تبادل نظر پیرامون گزارش ارائه‌شده توسط بانک مرکزی در خصوص نرخ‌های سود پرداختند. شورا با تاکید بر لزوم مهار تورم و درعین حال، با هدف ثبات‌بخشی به اقتصاد و احیای رشد اقتصادی در کشور، مقرر کرد وضعیت کنونی نرخ‌های سود بانکی ادامه یابد. همچنین شورا موافقت کرد در سال جاری بانک مرکزی به منظور کنترل رشد نقدینگی در راستای مهار تورم، اقدام به انتشار اوراق مشارکت کند و در این زمینه؛ اختیارات لازم در خصوص تعیین حجم انتشار، نرخ سود علی‌الحساب، سررسید و سایر شرایط مربوطه به رئیس کل بانک مرکزی تفویض شد. این تصمیم در شرایطی در نشست سه‌شنبه شورا مصوب شد که روند حرکت نقدینگی از مرز هشدار گذشته است. بر اساس آخرین آمار حجم نقدینگی به 510 هزار میلیارد تومان رسیده است. حجم پایه پولی نیز به بیش از 103 هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی به دلیل ماهیتی استقراضی از منابع بانک مرکزی اثر تورمی بالایی دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد 47 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به بدهی بانک مسکن از بانک مرکزی به دلیل تامین مالی طرح مسکن مهر است. در واقع 45 درصد از حجم پایه پولی مربوط به تامین مالی طرح مسکن مهر است. اقدامی که موجب فشار تورمی بالا به اقتصاد ایران شده است. در این شرایط بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و کم اثر کردن بار تورمی آن قصد دارد نرخ سود اوراق مشارکت را جذاب و اقدام به جمع‌آوری نقدینگی موجود در سطح جامعه کند. عملیاتی که می‌تواند تا حدودی زخم‌های تورمی را التیام دهد.

اتفاق دوم: دو عضو جدید
اما در کنار تصمیم‌گیری برای نرخ سود دو کارشناس خبره پولی شورای پول و اعتبار تغییر کردند. با پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تایید رئیس‌جمهور، صفدر‌حسینی جایگزین محمدرضا فرزین و محمد آقانهاوندیان جانشین کوروش پرویزیان شد. بنابراین ترکیب اعضای شورا در دولت یازدهم نیز به‌روز شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها