شناسه خبر : 8774 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقف‌ها می‌ریزند؟

در راستای بررسی اجمالی علل افت ۲۵ درصد شاخص بورس تهران و متوسط زیان حدود ۳۰ درصد سهامداران فعال در این بازار طی ۹ ماه گذشته ابتدا به بررسی عوامل این ریزش و در انتها به راهکارهای اتخاذ‌شده برای برون‌رفت از شرایط موجود و پیش‌بینی رویدادهای آینده و تاثیر آن در جهت بازگشت بازار سرمایه به روزهای خوب گذشته می‌پردازیم.

امیرمحمد خدیوی/کارشناس

در راستای بررسی اجمالی علل افت 25 درصد شاخص بورس تهران و متوسط زیان حدود 30 درصد سهامداران فعال در این بازار طی 9 ماه گذشته ابتدا به بررسی عوامل این ریزش و در انتها به راهکارهای اتخاذ‌شده برای برون‌رفت از شرایط موجود و پیش‌بینی رویدادهای آینده و تاثیر آن در جهت بازگشت بازار سرمایه به روزهای خوب گذشته می‌پردازیم.
1- سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در راستای کنترل شدید نرخ تورم و عدم توجه به ایجاد رکود فراگیر با بالا بردن نرخ سودهای سپرده روزشمار و تبدیل بانک به رقیبی جدی برای سرمایه‌گذاری در برابر بازار سرمایه
2- بالا بردن یکباره تعرفه و هزینه‌ها‌ی نهاده‌های تولید در بودجه 93 و عدم‌ حمایت از صنعت توسط دولت تدبیر و امید و مجلس
3- رسیدن مذاکرات هسته‌ای به نقاط حساس
4- تناقض در تفکرات استراتژیک و نگاه متفاوت به وضعیت اقتصادی توسط صاحبان قدرت در مجلس و دولت و دیگر ارگان‌ها
5- امیدواری بیش از حد به بهبود شرایط و بالا رفتن غیر‌منطقی P/E بازار بدون رخداد هیچ گونه تغییر بنیادی در وضعیت شرکت‌‌ها
6- اجرای مرحله دوم هدفمندی و افزایش هزینه‌های تولید و نگاه تعزیراتی دولت به بالا رفتن قیمت محصولات.
طی چند ماه اخیر قیمت سهام شرکت‌‌ها به نقاط نزدیک به ارزش ذاتی رسید و حتی در بعضی موارد پایین‌تر از ارزش ذاتی دیده شد. در این قیمت‌ها که با اصلاح P/E اسمی بازار سرمایه از حدود 5/8 به حدود 2/6 همراه شده بود، استراتژی فروش توجیه خود را از دست داد. در این شرایط تشکیل جلسات و کارگروه‌های منسجم در سازمان و تصویب قوانین حمایتی مانند بالا بردن حجم خرید اعتباری حقوقی‌ها و ایجاد ابزارهای رونق بازار مثل اوراق تبعی از یک سو و بالا رفتن همدلی بین روسای سازمان، وزارت اقتصاد و مجلس از سوی دیگر و شروع تغییر نگرش دولت به صنایع و رسیدن قطار مجوز افزایش قیمت محصولات صنایع متاثر از فاز دوم هدفمندی مخصوصاً در سیمان و خودرو و لبنی‌ها و تشکیل بسته‌های حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع جان مجددی به بازار داد. تا جایی که اکنون به وضوح شاهد بالا رفتن حجم معاملات از 50 تا 60 میلیارد به حدود 200 میلیارد در روز هستیم. در روزهای آینده مهم‌ترین محرک بازار خبر نهایی نتیجه مذاکرات است که از جنبه روانی و هم بنیادی روی بورس تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. رسیدن به توافق و در نتیجه آن کاهش تحریم‌ها حتی اگر به صورت کامل انجام نشود باعث افزایش عایدی به صورت مستقیم در گروه‌هایی مانند بانکی‌ها و کاهش هزینه‌های تولید و بازرگانی در اغلب صنایع بورسی مانند دارویی و پتروشیمی و خودرو خواهد شد.
خبر خوش توافق هسته‌ای به صورت یک رسم سنتی باعث سرازیر شدن دوباره پول‌های سرگردان به بازار سرمایه و حذف بازارهای موازی و رونق هر چه بیشتر بورس می‌شود، حتی این بار اگر توافق به صورتی انجام گیرد که اطمینان سرمایه‌گذار خارجی به شرایط موجود جلب شود شاهد ورود سرمایه‌های خارج از کشور به صورت صندوق‌های پوششی خواهیم بود که در این صورت شکستن سقف‌های قبلی قیمتی در آذر و دی 92 و رسیدن دوباره حجم معاملات روزانه به 800 میلیارد دور از دسترس نخواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید