شناسه خبر : 8564 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زرگری یا موسسه مالی؟

رگه‌های سفته‌بازی در بازار طلا و سکه و ایجاد حباب سرمایه‌گذاری در آن‌که به نفع زیاد عده‌ای در سال‌های اخیر منجر شده عاملی است که قادر است بازار را از انتفاع مصرفی بیندازد و به منفعت سرمایه‌ای مبتلا کند.

در خلال سال‌های اخیر حرفه زرگری و طلافروشی از شمایل یک کسب و کار کالایی به یک موقعیت شغلی مالی تغییر جهت داده است. این تغییر جهت در مقایسه با موسسات اعتباری یک تفاوت عمده دارد و آن مبتنی بودن این کسب و کار بر پایه کالایی به نام طلاست. این مساله برای این صنعت یک آسیب جدی تلقی می‌شود و نتایج این آسیب ورود و خروج ریسک‌های پیش‌بینی‌نشده به آن مانند ریسک‌هایی است که در دوره‌های تجاری بر بازارهای مالی کشور حاکم است.
دلیل این امر نیز روشن است؛ رگه‌های سفته‌بازی در بازار طلا و سکه و ایجاد حباب سرمایه‌گذاری در آن‌که به نفع زیاد عده‌ای در سال‌های اخیر منجر شده عاملی است که قادر است بازار را از انتفاع مصرفی بیندازد و به منفعت سرمایه‌ای مبتلا کند. در این مدت که نفع سرمایه‌گذاری در بازار طلا بیش از نفع مصرفی آن بود طلا و سکه حتی کارکردهای گذشته خود را نیز از دست داد؛ به عنوان مثال اگر در گذشته هدیه دادن طلا و سکه سنت مرسومی در کشور بود، در دوران رونق تجاری این کالاها، این کارکرد از میان رفت و افراد طلا و سکه را اغلب به منظور انتفاع از حباب آن و افت‌وخیزهای قیمتی خریداری کرده‌اند.
حال این موضوع حرفه طلافروشی را به یک موسسه مالی تبدیل کرده و خروج از این نگاه مدتی به زمان نیاز دارد که خوشبختانه کاهش قیمت، این روند گذار را تشدید می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها