شناسه خبر : 8531 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عملکرد و بررسی شرایط کشور / در حوزه نفت در سال جاری

ارائه پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی ایران که به نسل سوم قراردادهای «بیع متقابل» معروف است باعثعلاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ نفتی به سرمایه‌گذاری و شراکت در میادین نفت و گاز ایران شد.

‌1- ارائه پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی ایران که به نسل سوم قراردادهای «بیع متقابل» معروف است باعث علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ نفتی به سرمایه‌گذاری و شراکت در میادین نفت و گاز ایران شد.
‌2- واگذاری احداث شش طرح پالایشگاه 80 هزار بشکه در روز میعانات گازی در عسلویه (طرح سیراف)، به بخش خصوصی اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی کشور به واردات فرآورده است. زمین و زیرساخت‌ها (یوتیلیتی) این پروژه‌ها توسط وزارت نفت تهیه شده و شرکت نفت نیز 20 در‌صد در پروژه مشارکت می‌کند. سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه‌ها هرکدام 300 میلیون دلار است و صندوق توسعه ملی بخش عمده آن را تامین خواهد کرد. اکنون وزارت نفت در حال ارزیابی متقاضیان سرمایه‌گذاری است و تلاش می‌شود تا عملیات اجرایی این پروژه‌ها امسال آغاز ‌شود.
‌3- برگزاری اجلاس وزرای اوپک در وین و توافق بر تولید 30 میلیون بشکه نفت و ابقای دبیر کل فعلی از مهم‌ترین دستاوردهای آن بود.
‌4- صادرات اولین محموله میعانات گازی از آمریکا به آسیا حاکی از توان صادراتی آینده آمریکاست و این کشور با افزایش تولید نفت و گاز، وابستگی خود به نفت خاورمیانه را پشت سر گذاشته و قادر است با شرایط بهتری درباره آینده خاورمیانه تصمیم‌گیری کند.
‌5- مذاکرات ایران و1+5 به روزهای پایانی آن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق جامع غرب و ایران قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته و صادرات ایران افزایش یابد.
‌‌6- یورش داعش به عراق باعث نگرانی و التهاب در بازار عراق شده و مرزهای این کشور با ترکیه، اردن، سوریه و عربستان بسته شده است. حمله داعش به پالایشگاه بیجی باعث کمبود فرآورده در بازار عراق و اقلیم کردستان شده و قیمت فرآورده در این کشور شدیداً افزایش یافته است، ناامنی و بی‌ثباتی در عراق می‌تواند به برنامه‌های آینده تولید نفت عراق لطمه بزند و رساندن تولید 5/3 میلیون بشکه‌ای فعلی به هفت میلیون غیرممکن شود.
‌7- اختلافات در شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز فضای این کشور را بحرانی کرده و مرزهای این کشور نیز در مدت‌زمان انتخابات بسته بوده و به این علت قیمت فرآورده در بازار این کشور نیز افزایش یافته و هزاران کامیون در مرزهای این کشور منتظر دریافت مجوز ورود به افغانستان هستند.
‌8- نهایی شدن قیمت خوراک و گاز مصرفی پتروشیمی‌ها در قیمت 202 تومان باعث رضایت و امیدواری سهامداران و سرمایه‌گذاران در بورس شده، از طرف دیگر صدور مجوز فروش محصولات با ارز آزاد بر سودآوری آنان اثر مثبت گذاشته و شاخص بورس از رقم 73 هزار گذشته.
‌9- آمار صادرات و واردات سه‌ماهه اول سال 1393 حکایت از افزایش میزان صادرات و واردات دارد، خوشبختانه صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به حدود سه میلیارد دلار رسیده و میعانات گازی از رقم 5/4 میلیارد دلار گذشته که دلگرم‌کننده است و می‌توان امیدوار بود صادرات محصولات پتروشیمی به بیش از 12 میلیارد دلار و میعانات گازی نیز به 15 میلیارد دلار برسد.
‌10- تحولات عراق و سوریه و بحران در روابط غرب و روسیه در موضوع اوکراین بر بازار نفت اثر گذاشته و قیمت نفت برنت به 105 دلار رسیده، در حالی که اغلب کارشناسان انتظار کاهش قیمت نفت را در بازار به علت شروع تابستان داشتند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید