شناسه خبر : 8516 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا قیمت‌ها در بازار مسکن به کف رسیده است؟

کف مسکن داغ می‌شود

بیش از نیمی از روزهای پررونق‌ترین فصل نقل و انتقالات مسکن گذشته است، اما هنوز آب از آب تکان نخورده و مسکن همچنان در رکود است.

نگار میرکریمی

بیش از نیمی از روزهای پررونق‌ترین فصل نقل و انتقالات مسکن گذشته است، اما هنوز آب از آب تکان نخورده و مسکن همچنان در رکود است. بازاری که در دو سال اخیر هر روز میخ رکودش را محکم‌تر کوبیده است و انگار قصد خروج ندارد، حتی نسخه خروج از رکودی که مجلس برای مسکن هم پیچید جوابگو نبود و ذره‌ای بازار به رکود رفته مسکن را مداوا نکرد.
این در حالی است که حداقل در دو سال گذشته داروهای تقویتی زیادی به بازار مسکن تزریق شده است، یک بار تسهیلات خرید و ساخت افزایش یافته و بار دیگر طرح‌هایی برای اقشار با درآمد متفاوت و در نهایت صندوق پس‌انداز مسکن راه‌اندازی شده است، اما هیچ یک نتوانستند دوایی بر درد رکود مسکن باشند و باز هم ناله‌های رکود از دل مسکن شنیده شدند و همچنان صدای یکه‌تازی رکود بر بازار مسکن شنیده می‌شود.
حالا اما می‌گویند اوضاع کمی متفاوت شده است، همه صاحب‌نظرانی که معتقد بودند پس از توافق هسته‌ای بازار مسکن جان می‌گیرد و رنگ و لعابی به بازار داده می‌شود، امیدوارتر شده‌اند و می‌گویند فصل بعدی، فصل رونق مسکن است. اما برخی دیگر بازهم ادامه رکود را پیش‌بینی می‌کنند و بر این باورند که تا زمان تغییر جدی در بازارهای کلان اقتصادی، مسکن حتی یک درصد هم جابه‌جا نمی‌شود.

آیا قیمت مسکن به کف رسید؟
در این میان اما عده زیادی از فعالان بازار می‌گویند که زمان خرید مسکن فرا رسیده است. چرا که قیمت‌ها به کف بازار رسیده است و مالکان هم به دلیل نبود مشتری و خواب سرمایه‌شان حاضرند ملک‌شان را زیر قیمت بفروشند، حالا داستان از چه قرار خواهد بود جداست، اما مهم‌ترین سوال این است که چه کسی کف قیمت بازار را تعیین می‌کند. آیا مشاوران املاک، مالکان، خریداران یا دولت این کف قیمتی را تعیین می‌کند؟ برخی فعالان بازار مسکن بارها به تجارت فردا گفته‌اند که هیچ سازمان و نهاد یا شخص خاصی نمی‌تواند قیمت واحدی برای مسکن تعیین کند. از این رو ممکن است در برخی زمان‌ها شرایط به گونه‌ای باشد که خرید مسکن راحت‌تر باشد یا در برخی شرایط رهن و اجاره به صرفه‌تر باشد. از این رو نمی‌توان به صورت مطلق اعلام کرد که زمان خرید یا فروش است. اما مساله اصلی این است که چه کسی کف قیمتی بازار مسکنی را که حتی نرخ واحدی ندارد، تعیین می‌کند؟ آیا همان دلالان و کسانی که می‌گویند قیمت مسکن افزایش و کاهش داشته و مشتری را تشنه واحد مسکونی نگه می‌دارند و دست آخر هم می‌گویند مالک راضی به فروش نیست یا دولتی که حتی خود را در قیمت‌گذاری مسکن دخیل نمی‌داند، قیمت سقف و کف بازار را تعیین می‌کند؟
وقتی هیچ نرخ واحدی برای خرید و فروش هر مترمربع زمین یا واحد مسکونی وجود ندارد و قیمت‌ها بر اساس حدود نرخ محله تعیین می‌شود و پس از آن به دلیل وجود مصالح ساختمانی مرغوب و غیر‌مرغوب قیمت هر متر واحد مسکونی با یکدیگر رقابت می‌کنند، چه کسی این نرخ را تعیین می‌کند که آیا مسکن به کف قیمت رسیده است یا خیر؟ برخی کارشناسان می‌گویند اصلاً کف قیمت چند است که قیمت مسکن به آن برسد یا خیر یا اینکه مالکی که حاضر نبوده حتی از هزار تومان سودش بکاهد و دو سال تمام صبر کرده و ملکش خاک خورده است، به چه کف قیمتی راضی است؟
حالا اما در زمانی که نتیجه مذاکرات هسته‌ای مشخص شده است و به قول برخی کارشناسان یکی از مقصران رکود بازار مسکن تسلیم شده و راهی برای خروج رکود از مسکن باز شده است، شرایط خرید و فروش مسکن بهتر شده است و زمان خرید خانه فرا رسیده است چرا که قیمت‌ها به کمترین حد خود در مدت دو سال اخیر رسیده و متقاضیان که توان خرید مسکن دارند، باید آستین بالا بزنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها