شناسه خبر : 8249 لینک کوتاه

چرا آینده شگفت‌آور است؟

در یک پاراگراف

بن برنانکی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج سیمون راک در ماساچوست صحبت کرد. سخنرانی او درباره اقتصاد بود اما برنانکی به جای صحبت کردن درباره کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به آینده درازمدت پرداخت.

جواد طهماسبی
Busi ness Insider
بن برنانکی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج سیمون راک در ماساچوست صحبت کرد. سخنرانی او درباره اقتصاد بود اما برنانکی به جای صحبت کردن درباره کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به آینده درازمدت پرداخت. او بررسی کرد که امور در 50 سال آینده تا چه اندازه متحول خواهند شد و نقش فناوری و نوآوری در این میان چیست؟ به این منظور برنانکی به تعدادی از تحولات و تغییرات چشم‌گیر قرن‌ها و دهه‌های گذشته اشاره می‌کند. حقایقی که او در سخنرانی ذکر کرد به طور خلاصه شامل این موارد می‌شوند: 1- بین سال‌های 1900 تا 1970 بهره‌وری نیروی کار تقریباً 30 برابر شد. 2- فقط در پنج سال گذشته، انتظار طول عمر از 70 به 78 سال رسیده است. 3- در سال 1913 انتظار طول عمر فقط 53 سال بود. 4- در سال 1913 کارگران بخش‌های تولیدی هفته‌ای 60 ساعت کار می‌کردند.
سپس او این سوال را مطرح می‌کند آیا بهبود وضعیت زندگی مشابه آنچه بین سال‌های 1913 و 1963 اتفاق افتاد یک بار دیگر با تحولات عظیم در فناوری روی خواهد داد؟ پاسخ او مثبت است. او به این حقیقت اشاره می‌کند که جهان در مقایسه با هر زمان دیگر شاهد تعداد بیشتری از نوآوران و نوابغ است که در کنار یکدیگر کار می‌کنند. به گفته او افراد بدبین ممکن است به توانایی نیروهای اجتماعی و اقتصادی نهفته‌ای که خالق نوآوری در جهان نوین هستند توجه زیادی نکنند. اختراع قبلاً در انحصار دانشمندان گوشه‌گیر و یا افرادی بود که سعی در رتق و فتق سریع کارها داشتند. انتقال نظرات جدید و انطباق بهترین دیدگاه‌ها با کاربردهای تجاری بسیار کند و نامطلوب بود. اما اوضاع به سرعت تغییر می‌کند. ما در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که روزبه‌روز ثروتمندتر و پرجمعیت‌تر می‌شود. در این جهان نه‌تنها اقتصادهای بزرگ پیشرفته، بلکه ملت‌های نوظهوری مانند چین و هند آینده اقتصاد خود را به نوآوری‌های فناوری گره می‌زنند. به همین ترتیب شمار دانشمندان و مهندسان آموزش‌دیده رو به افزایش است و منابع تحقیقاتی که دانشگاه‌ها، دولت‌ها و بخش خصوصی فراهم می‌کنند روندی صعودی دارد. علاوه بر این، به خاطر گسترش اینترنت و پیشرفت‌های ارتباطی، همکاری‌ها و تبادل نظرات با سرعت بالا و بدون توجه به فاصله جغرافیایی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، مقاله‌های تحقیقاتی بلافاصله پس از انتشار مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند در حالی که در گذشته این کار چند سال پس از معرفی آنها انجام می‌شد. و از همه مهم‌تر، همان‌طور که تجارت و فرآیند جهانی‌سازی اندازه بازارهای بالقوه محصولات جدید را افزایش می‌دهند منافع حاصل از پیشرو بودن در نوآوری محصولات و فرآیندها نیز رو به افزایش است. به طور خلاصه، هم توانایی انسان‌ها و هم انگیزه آنها برای نوآوری نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ بیشتر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها