شناسه خبر : 8156 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارش خبرنگار تجارت فردا / از نمایشگاه خودرو پاریس

سوغات فرانس

هنوز روز اول نمایشگاه پاریس به نیمه نرسیده که سراغ مدیر روابط عمومی پژو می‌روم و می‌گویم خواستار مصاحبه با مدیرعامل پژو سیتروئن هستم.

سوغات فرانس
امین آزاد

هنوز روز اول نمایشگاه پاریس به نیمه نرسیده که سراغ مدیر روابط عمومی پژو می‌روم و می‌گویم خواستار مصاحبه با مدیرعامل پژو سیتروئن هستم. او به من می‌گوید که وقت تاوارس مدیرعامل گروه پژو سیتروئن پر است، به او با دلخوری می‌گویم همیشه رابطه پژو با خبرنگاران ایرانی چندان خوب نبوده است. چرا این رفتار خود را اصلاح نمی‌کنید شما هیچ‌گاه با اینکه بازار بزرگی در ایران داشته‌اید به خبرنگاران ایرانی پاسخگو نبوده‌اید. او برای اینکه کمی از دلم در بیاورد به مدیرعامل پژو سیتروئن می‌گوید کنار یکی از خودروهای پژو برود تا یک خبرنگار ایرانی از او عکس بگیرد پس از عکس به سرعت مدیرعامل پژو سیتروئن به داخل لابی پژو در نمایشگاه می‌رود و از دسترس خارج می‌شود. پس از رفتن تاوارس مدیر روابط عمومی پژو سیتروئن می‌گوید راستی خبر داری امروز ظهر وزیر صنایع ایران از غرفه ما بازدید می‌کند. من که از آمدن وزیر صنایع بی‌خبرم تنها نگاهش می‌کنم.
برنامه‌های رونمایی در روز اول نمایشگاه خودرو پاریس که از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است، پشت هم اجرا می‌شود؛ تقریباً هر نیم ساعت یک رونمایی، پس به سرعت از غرفه پژو دور می‌شوم و به سراغ مراسم رونمایی می‌روم.
ساعت پنج بعدازظهر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد نمایشگاه می‌شود و از همان درب ورود کارلوس تاوارس مدیرگروه پژو سیتروئن به استقبال او می‌رود. تاوارس ابتدا غرفه پژو را به نعمت‌زاده نشان می‌دهد و از محصولات جدید این شرکت برایش می‌گوید مخصوصاً از محصولاتی که در ایران تولید خواهند شد. پس از آن وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تیم همراه به بازدید غرفه سیتروئن می‌پردازند و در انتها وزیر صنعت ایران از غرفه محصولات دی‌اس برند لوکس پژو سیتروئن دیدن می‌کند. در میان بازدید، وزیر صنعت، معدن و تجارت پشت هم از مدیران پژو می‌پرسد فلان ماشین چند اسب‌بخار قدرت دارد. وقتی بازدید تمام می‌شود، روابط عمومی پژو چند خبرنگار فرانسوی از رسانه‌های مهم این کشور را به سراغ وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران می‌فرستد تا با او مصاحبه کنند.
وزیر صنایع ایران به رسانه‌های فرانسوی می‌گوید سال‌هاست که ما با شرکت‌های فرانسوی در حال همکاری هستیم از جمله پژو سیتروئن و در کنار این دو شرکت با رنو هم کار کردیم، پس از توافق هسته‌ای شرکت‌های اروپایی به ایران تمایل پیدا کرده‌اند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی انجام دهند. شرکت پژو سیتروئن هم برای تولید محصولات جدیدش در ایران شروع به سرمایه‌گذاری جدید کرده است. ما هم اینجا آمده‌ایم تا محصولات جدید پژو سیتروئن را ببینیم و درباره ادامه همکاری با این شرکت مذاکره کنیم. یک خبرنگار فرانسوی از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌پرسد آیا مردم ایران تشنه خودروهای جدید هستند؟ و او پاسخ می‌دهد بله، مردم ایران محصولات جدید می‌خواهند. در این 10 سال از خودروهای جدید محروم بوده‌اند. آنها خودروهای امن و باکیفیت می‌خواهند که آلودگی کمی هم تولید کند. مصرف سوخت کمی داشته باشد و همچنین ظاهر مناسب و امروزی هم داشته باشد. بر این اساس خودروهای فرانسوی انتخاب اول ایرانی‌هاست چون ما رابطه همکاری قدیمی با شما داریم؛ البته ما با دیگر شرکت‌های بزرگ از جمله در اروپا هم کار خواهیم کرد. برای اینکه ما برنامه تولید حدود سه میلیون خودرو در ایران را داریم. هم‌اکنون ظرفیت تولید ما یک و نیم میلیون خودرو است. ولی این ظرفیت با کمک شرکای جدید باید دو برابر شود.
پس از پاسخ به این سوال به دنبال وزیر دویدم تا بتوانم با او مصاحبه کنم اما در اکثر سوالات او تنها به گفتن یک یا دو کلمه بسنده کرد. از وزیر پرسیدم وضعیت رنو کوئید، خودرو ارزان‌قیمت رنو، چه شد. آیا این خودرو قرار است جایگزین پراید شود؟ او پاسخ می‌دهد هنوز چیزی را امضا نکرده‌ایم. باز هم از او پرسیدم برای اینکه جایگزین پراید مشخص شود چه کارهایی می‌کنید چون به هر حال پراید قدیمی شده و مردم خودرو جدید در این بازه قیمتی می‌خواهند و او می‌گوید دارند بررسی می‌کنند و نتیجه‌اش را باید از خود سایپا بپرسی.
او در پاسخ به سوال دیگرم که چرا فشاری که روی خودروسازان اروپایی می‌آورید که 30 درصد محصولات را باید صادر کنند و باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و ساخت داخل را بالا ببرند، روی خودروسازان چینی نمی‌آورید، در کمال ناباوری می‌گوید تعداد چینی‌ها زیاد نیست، بعد مردم این خودروها را می‌خواهند خودروسازان هم تولید می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که انتقاد می‌کنند که محصولاتی که پژو به ایران قرار است وارد کند محصولات قدیمی هستند مانند پژو 301 نظر شما چیست، می‌گوید هنوز که نیامده بعد مدل‌هایی که به ایران خواهند آمد همین‌هایی است که می‌بینید.
بعد پرسیدم البته می‌گویند همین محصولات قدیمی هم با قیمت بالای 50 میلیون تومان عرضه می‌شود که در توان اکثر مردم نیست و او پاسخ می‌دهد «هر کی هر چی می‌تونه میخره دیگه. جنس گرون قیمت خودش رو داره جنس ارزون قیمت خودش رو.»
وی در پاسخ به این سوال که زمانی مردم متوسط می‌توانستند پژو 206 بخرند ولی این محصولات جدید پژو از توان مردم خارج است، می‌گوید همین‌ها را هم می‌توانند بخرند. قطعاً بازار نداشته باشد که تولید نمی‌شود. وی درباره قرارداد فیات با ایران‌خودرو هم می‌گوید فعلاً دارند مذاکره می‌کنند و به قراردادی منتهی نشده است. پس از این گفت‌وگو او به دیدار نماینده قطعه‌سازان فرانسوی برای جذب آنها به سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با قطعه‌سازان ایرانی می‌رود. روز دوم نمایشگاه هم از اول صبح سعی کردم نزدیک غرفه رنو باشم که قرار بود وزیر صنایع ایران در آنجا قرارداد بزرگی را با طرف فرانسوی امضا کند. همه چیز گویا در دقیقه 90 اتفاق افتاده بود حتی تا هفته پیش از نمایشگاه، امضای قرارداد در نمایشگاه قطعی نشده بود.
قبل از آمدن وزیر چهره‌های آشنایی را می‌دیدم؛ اکثر مدیران ارشد ایران‌خودرو که حالا از مدیران ارشد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شده بودند. از مدیران سابق مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو تا بخش‌های مالی و حقوقی ایران‌خودرو بودند، حتی بیوک علیمرادلو یکی از مدیران ارشد ایران‌خودرو و سازمان گسترش هم که حالا مشاور وزیر است پیش از انعقاد قرارداد در غرفه رنو حاضر شده بود.
ساعت 10 صبح بود که وزیر صنایع وارد نمایشگاه شد اما برخلاف روز قبل تنها مدیران میانی رنو به استقبالش رفتند چرا که کارلوس گون مدیرعامل گروه رنو نیسان در حال همراهی مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه بود. نعمت‌زاده در این زمان به دیدن محصولات جدید رنو می‌پردازد، خودروهایی که بیش از محصولات پژو سیتروئن در آنها می‌توان خلاقیت را دید، از مدل‌های برقی رنو گرفته تا محصولات جدید این شرکت مانند رنو تالیسمان و مگان جدید. او پس از این دیدار به سالن جلسات رنو در نمایشگاه می‌رود تا منتظر رسیدن مدیرعامل رنو نیسان شود، پس از مدتی کارلوس گون سر می‌رسد. آنها شروع به گپ زدن می‌کنند و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از کارلوس گون گله می‌کند که تاکنون برخلاف مدیرعامل گروه پژو سیتروئن به ایران سفر نکرده است.
با وجود این گله جو جلسه دوستانه بود تا بالاخره زمان عقد قرارداد رسید و برخلاف انتظار همه، نه مدیران سایپا پای قرارداد با رنو را امضا کردند نه مدیران ایران‌خودرو، بلکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع با رنو قرارداد همکاری بست، قراردادی که سبب می‌شود رنو به صورت مستقیم وارد صنعت خودرو ایران شود.
این توافقنامه برای ایجاد یک جوینت‌ونچر میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسید که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد. ‌ این جوینت‌ونچر شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال است. همکاری‌های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران‌خودرو در قالب جوینت‌ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.
البته پس از امضای قرارداد بیانیه مطبوعاتی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که حاوی سخنانی از پیش مشخص‌شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و کارلوس گون مدیر گروه رنو نیسان بود. در این بیانیه مطبوعاتی از قول محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت درباره این قرارداد گفته شده بود: «ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به‌روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند که استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارا هستند. شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12‌ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این پروژه است.»
طبق این بیانیه مطبوعاتی کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفته است: «بازار خودرو ایران تا سال 2020 دو میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیرقابل انکار است. امضای این توافقنامه، مهر تاییدی است بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران. این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می‌دهد.» جوینت‌ونچر جدید شامل یک مرکز مهندسی و خرید خواهد بود که قطعه‌سازان داخلی را حمایت خواهد کرد. در غالب این جوینت‌ونچر، یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد. با این حساب مجموع ظرفیت تولیدی گروه رنو در ایران 350 هزار دستگاه خواهد بود.
نسل‌های جدید سیمبل و داستر اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می‌رسند.
رنو برای اولین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت که مطابق با استانداردهای رنو اداره خواهند شد. البته گویا قضیه از دو خودرو سیمبل و داستر فراتر است. چرا که هدف‌گذاری اصلی برای توسعه تولید رنو تا 500 هزار دستگاه در سال توسط مکالمه‌های خصوصی بین مدیران رد و بدل می‌شد. پیشتر هم پیمان کارگر به تجارت فردا گفته بود شاید خودمان به تولید مستقیم رنو کوئید در ایران بپردازیم.
برای یافتن جزییات بیشتری از قرارداد به سراغ منصور معظمی رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رفتم. او درباره این قرار گفت سهم سازمان گسترش در این مشارکت 40 درصد و سهم رنو 60 درصد است.
شرکت بن رنو به عنوان بدهی از طرف سایپا به سازمان گسترش واگذار می‌شود و آورده سازمان گسترش در قرارداد جدید همین است. رنو هم در ایران به صورت نقدی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت در مرحله اول بین 300 تا 400 میلیون دلار سرمایه خواهد آورد. تفاوت این قرارداد با قراردادهای قبلی این است که در اینجا طراحی، موتور و گیربکس، تولید و شبکه فروش با توجه به آنچه در ایران رنو خواهد داشت، توسط رنو انجام می‌شود. 30 درصد محصولات تولیدی هم باید صادر شود.
این حرکت جدیدی در صنعت خودرو ایران است و اولین قرارداد از این نوع با یک خودروساز بزرگ جهانی است. امیدواریم در ادامه هم به همین روش پیش رویم. ترکیب هیات مدیره به صورت دو نفر از ایدرو و سه نفر از رنو خواهد بود.
او در پاسخ به این سوال تجارت فردا که وضعیت رنو کوئید چه خواهد شد قرار بود این خودرو در ایران‌خودرو تولید شود هم این‌گونه پاسخ داد: هر آنچه از این به بعد با برند رنو تولید شود در قالب این همکاری مشترک خواهد بود.
این پاسخ اگر عملی شود یعنی رنو به زودی رقیب اصلی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خواهد شد. پیشتر پیمان کارگر معاون رنو در خاورمیانه به تجارت فردا گفته بود شرکت سایپا با فشارش سبب شد قیمت خودرو ساندرو افزایش یابد تا بازار خودروهای چینی‌اش به هم نریزد. پس از اینکه او گفته بود قیمت رنو کوئید بین 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود فعالان بازار گفته بودند ایران‌خودرو و سایپا نخواهند گذاشت چنین اتفاقی رخ دهد. اما حالا با این قرارداد رنو می‌تواند مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران تولید کند و بفروشد و این یعنی اینکه قاعده بازی تفاوت کرده است و شاید پس از سال‌ها رقابت واقعی در بازار خودروهای تولیدی در ایران ایجاد شود. شاید اگر دیگر خودروسازان خارجی مانند فولکس‌واگن هم به این روند جدید اضافه شوند معادلات بازار ایران به کلی تغییر کند.
اما نمایشگاه خودرو پاریس تنها به قراaرداد بزرگی که طرف ایرانی با طرف فرانسوی منعقد کردند محدود نمی‌شد تقریباً این قرار در سکوت کامل و در حاشیه نمایشگاه خارج از دید رسانه‌های بزرگ بسته شد. جریان اصلی نمایشگاه پاریس به هوشمندتر شدن خودروها و گسترش خودروهای برقی بازمی‌گشت.
شرکت مرسدس بنز در این نمایشگاه برند جدید کیو را معرفی کرد، خودروهایی که از سال 2019 تولید خواهند شد و تماماً برقی خواهند بود زیر نام این برند روانه بازار خواهند شد. مرسدس بنز برنامه دارد تا سال 2025 حدود یک‌چهارم محصولات تولیدی‌اش برقی باشند. این شرکت با سرمایه‌گذاری چند میلیاردیورویی در بخش ساخت باتری و تکنولوژی آن می‌خواهد پیمایش هر خودرو با یک بار شارژ را به 500 کیلومتر برساند.
در کنار مرسدس بنز، رنو هم در نمایشگاه با معرفی خودرو ترزور که با موتور الکتریکی‌اش 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، بیش از گذشته نشان داد که این شرکت هم به توسعه خودروهای برقی فکر می‌کند. شرکت میتسوبیشی و تویوتا هم محصولات جدید هیبریدی و برقی خود را معرفی کردند و شرکت نیسان هم از خودروهایی سخن گفت که حتی می‌توانند هنگام پارک به شبکه برق شهری متصل شوند تا به عنوان یک تولیدکننده برق کوچک کار کنند.



دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها