شناسه خبر : 7901 لینک کوتاه

روند نقدینگی، تعیین‌کننده بازار مسکن پس از فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست

جریان‌سازان بازار

بازار آهن‌آلات همچنان در حال رکود است و مرحله دوم هدفمندی هنوز تاثیرات خود را بر بازار محصولات فولادی به جای نگذاشته است


فرشته مرادی
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اگرچه تاکنون اثر محسوسی بر بازار مسکن نداشته اما آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند با افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند موجب افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آتی شود اما رونق و رکود بازار مسکن به گفته فعالان این بخش به شرایط جذب نقدینگی، رونق و رکود سایر بازارهای سرمایه‌ای در ماه‌های آتی بستگی دارد. به هر ترتیب بر اساس جدول افزایش قیمت انواع فرآورده‌های نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی آزاد از رقم 700 به 1000 تومان و گازوئیل سهمیه‌ای نیز از 150 به 250 تومان افزایش یافته که به ترتیب نشان‌دهنده رشد 43 و 67‌درصدی بهای این حامل‌ها در فاز جدید است. در همین حال گازوئیل آزاد نیز با رشد 42‌درصدی از قیمت 350 تومان به 500 تومان در هر لیتر رسیده است. بعضی از فعالان بازار می‌گویند، در حالی که بازار به اصطلاح در فاز «نخریدن» است و رکود سال گذشته دامنه خود را به سال جدید نیز کشانده این شرایط سایر بازارهای سرمایه‌ای از جمله بورس است که می‌تواند نرخ مسکن یا رونق و رکود این بازار را در ماه‌های آتی رقم بزند. حال این پرسش اساسی برای خریداران مسکن مطرح است که با توجه به افزایش نرخ حامل‌های انرژی برخی بازارهای سرمایه‌ای از جمله مسکن چه سرنوشتی را در سال جاری تجربه می‌کنند. آنچه مسلم است قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر اجرای فاز دوم قانون هدفمندی افزایش خواهد یافت که می‌تواند قیمت تمام‌شده ساخت را افزایش دهد اما مشخص نیست این تورم تولیدی با رکود دنباله‌دار سال گذشته همراه خواهد بود یا شرایط هدایت نقدینگی می‌تواند آمار ساخت و معاملات مسکن را در سال جاری افزایش دهد.

قیمت آهن‌آلات هنوز تحت تاثیر فاز دوم هدفمندی نیست
محمد آزاد رئیس‌ اتحادیه فروشندگان آهن در خصوص تاثیرات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر بازار آهن‌آلات می‌گوید‌: بازار آهن‌آلات همچنان در حال رکود است و مرحله دوم هدفمندی هنوز تاثیرات خود را بر بازار محصولات فولادی به جای نگذاشته است. او می‌افزاید‌: اگرچه قیمت گازوئیل از 4 اردیبهشت تغییر کرده اما از 16 اسفند 92 یعنی از 50 روز قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی کرایه حمل بار محصولات فولادی حدود 50 درصد افزایش یافته و از 720 هزار تومان به یک میلیون و 100 هزار تومان در هر بار تریلی افزایش یافته است و این شرایط در حالی است که از ابتدای سال با افزایش دو‌درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده قیمت هر کیلوگرم آهن‌آلات حدود 40 تومان افزایش یافته است. آزاد می‌گوید‌: بنابراین افزایش 50‌درصدی حمل‌ونقل محصولات فولادی و دو‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده از عواملی است که می‌تواند بر بازار آهن‌آلات در هفته‌های آتی تاثیرگذار باشد اما اجرای فاز دوم هدفمندی و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی طی پنج روز اخیر تاثیر جدیدی بر این بازار نداشته است. رئیس‌ اتحادیه فروشندگان آهن عنوان می‌کند‌: خوش‌شانسی آن است که بازار آهن‌آلات در رکود به سر می‌برد در غیر این صورت در شرایط رونق بازار شاهد تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات بودیم که کنترل آن نیز کار چندان ساده‌ای نبود. آزاد تصریح می‌کند‌: رکود دنباله‌دار بازار مسکن در کنار توقف طرح‌های عمرانی در سال جاری از عواملی است که به رکود بازار آهن‌آلات منجر شده است. او با بیان اینکه برابری ارزش ریال در برابر سایر ارزها نیز از عواملی است که بر قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذار است، گفت‌: بخشی از مواد اولیه تولید در کشور وارداتی است که نرخ آن در اردیبهشت در هر کیلو 100 تومان افزایش یافته است. رئیس‌ اتحادیه فروشندگان آهن بیان می‌کند‌: با افزایش نرخ شمش وارداتی کارخانجات نیز قیمت خود را افزایش می‌دهند بنابراین ممکن است در هفته‌های آتی با افزایش قیمت آهن‌آلات مواجه باشیم. وی می‌گوید‌: سهم آهن‌آلات در قیمت تمام‌شده ساختمان حدود 18 تا 20 درصد است، اگر آهن‌آلات حدود 10 درصد افزایش یابد روی قیمت ساختمان حدود دو درصد تاثیر خواهد داشت و نمی‌تواند چندان در افزایش نرخ مسکن تاثیرگذار باشد اما نرخ دستمزد‌ها و افزایش 25‌درصدی آن در سال جاری می‌تواند مزد کارگران را افزایش دهد. آزاد عنوان می‌کند‌: افزایش دستمزد کارگران، پیمانکاران و مهندسان از عواملی است که می‌تواند موجب افزایش قیمت تمام‌شده ساخت مسکن شود و این در حالی است که برخی از مصالح ساختمانی مانند سنگ در هفته‌های اخیر افزایش 20 تا 25‌درصدی داشته که بر گرانی مسکن تاثیر دارد و آهن‌آلات کمترین افزایش قیمت را داشته است. رئیس‌ اتحادیه فروشندگان آهن بیان می‌کند‌: برخی از محصولات فولادی در خارج از بورس و در حاشیه بازار و زیر قیمت بورس به فروش می‌رسد.

معاملات مسکن ماه‌های آتی رونق می‌گیرد
حسام عقبایی رئیس‌ اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب افزایش قیمت در بازار مسکن نخواهد شد، معتقد است با توجه به وضعیت شاخص در بورس و احتمال ثبات قیمت در بازار سکه و ارز انتظار می‌رود حجم معاملات مسکن در ماه‌های آینده افزایش یابد و بازار مسکن رونق نسبی پیدا کند. وی با تاکید بر اینکه در کوتاه‌مدت این بازار هیچ تغییر محسوسی نخواهد داشت، عنوان می‌کند اقتصاد کشور در حال حاضر دوران رکود را سپری می‌کند و یکی از اثرات تداوم رکود در بلندمدت افت بخش عرضه بوده و از سوی دیگر نیز قیمت مسکن در کشور تابع قیمت حامل‌های انرژی است. وی افزود: هرچند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته است ولی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم در کوتاه‌مدت افزایش قیمتی را در بازار مسکن نخواهیم داشت و فعلاً بازار مسکن با ثبات قیمت پیش می‌رود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها