شناسه خبر : 7895 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هواپیماهای آمریکایی برای حمله به القاعده در عراق، اجازه دولت را گرفتند

چراغ سبز به هواپیما‌های آمریکایی

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد حملات تروریستی القاعده چنان پیامدهای مرگباری در عراق داشته است که دولت این کشور خواهان کمک مشاوران، نظارت هوایی یا حتی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی شده است.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد حملات تروریستی القاعده چنان پیامدهای مرگباری در عراق داشته است که دولت این کشور خواهان کمک مشاوران، نظارت هوایی یا حتی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی شده است. زیباری روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما قادر نیستیم با تروریست‌هایی که روز به روز زیادتر می‌شوند، مبارزه کنیم.» او با صحه‌ گذاشتن بر تجربه گسترده ایالات متحده در مبارزه با سلول‌ها و مخفیگاه‌های القاعده در عراق گفت با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در دسامبر 2011، مهارت عراقی‌ها در حوزه‌های اطلاعاتی، تحلیل و تعیین هدف از دست رفت. این نخستین باری است که یک دیپلمات ارشد عراقی به طور عمومی از احتمال همکاری با ایالات متحده در زمینه حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه نیروهای تروریستی سخن می‌گوید. این برنامه که پیشتر علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان اجرا شد، اعتراضات گسترده‌ای را به راه انداخت و موجب تضعیف چهره آمریکا در آن کشور شد. زیباری برای دیدار با ژنرال مارتین دمپسی به منظور گفت‌وگو درباره همکاری‌های ضد‌تروریستی دو کشور به واشنگتن رفته بود. زیباری در این دیدار به ژنرال دمپسی گفت: «اکنون این باور بیشتر در میان دولتمردان عراقی وجود دارد که شما نباید عراق را ترک می‌کردید».
در چند ماه گذشته، بیش از سه هزار نفر در حملات تروریستی در شهرهای عراق کشته شدند. در تعطیلات روز عید فطر بیش از 60 نفر و چند ساعت پیش از آغاز دیدار زیباری 30 نفر کشته شدند. در سال‌های 2011 و 2012، میانگین بمبگذاری‌های انتحاری در عراق بین پنج تا 10 مورد در یک ماه بود. به گزارش وزارت خارجه آمریکا، این رقم در طول 90 روز گذشته به 30 مورد رسیده است. زیباری روند رو به‌ رشد خشونت را تا حدی به جهادی‌هایی که با پشتوانه تسلیحاتی و مالی قوی در حال مبارزه در سوریه هستند و همکاری آنها با شبه‌نظامیان عراقی نسبت داد. گروه‌های مرتبط با القاعده در دو سوی مرز عراق و سوریه در حال حمله هستند. دولت اوباما اخیراً به کنگره اطلاع داد که حدود چهار میلیارد دلار تسلیحات، از جمله یک سیستم دفاع هوایی برای حفاظت از فضای هوایی و وسایل نقلیه جنگی، به عراق می‌فروشد. ایالات متحده آمریکا قصد دارد برای عراق در اواخر امسال یک محموله جنگنده هوایی F-16 تهیه کند. ناتوانی عراق در کنترل فضای هوایی خود نقطه اصلی مجادلات مقامات عراقی و آمریکایی بوده است. در این زمینه، مقامات آمریکایی می‌گویند عراق نتوانسته جلوی پروازهایی را که به گفته ایالات متحده حامل سلاح‌هایی برای نیروهای بشار اسد بوده است، بگیرد. وزیر خارجه عراق در سفر خود، با جان کری، همتای آمریکایی خود، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. زیباری اعلام کرد قرار است در ماه سپتامبر دیداری میان نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها