شناسه خبر : 7892 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه

در بازه زمانی دو هفته اول دی معاملات برق از نظر حجم ۲۹ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد نسبت به هفته‌های پیش از آن رشد داشته است.

رشد 21‌درصدی حجم معاملات بورس انرژی
از ابتدای دی‌ماه جاری انواع قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در تابلو مشتقه و انواع فرآورده‌های نفتی در تابلو فیزیکی داد و ستد شد. در بازه زمانی دو هفته اول دی معاملات برق از نظر حجم 29 درصد و از نظر ارزش 76 درصد نسبت به هفته‌های پیش از آن رشد داشته است. همچنین در بازار فیزیکی بورس انرژی، انواع حلال شرکت‌های پالایشگاهی، محصول آیزوریسایکل، آیزوفید و همین‌طور متانول سه مجتمع پتروشیمی عرضه شد و به فروش رسید. عرضه محصولات جدید از جمله اکستراکت و برش سنگین نفتالین‌دار و داد و ستد آنها شاید جدی‌ترین تحول دو هفته اول زمستان در بورس انرژی بود. انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در نیمه اول دی‌ماه رشد 15‌درصدی نسبت به دو هفته پیش از آن داشته است.

جزییات انتشار اسناد خزانه اسلامی
به گفته سخنگوی سازمان بورس بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران، در مرحله اول مبلغ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک‌ساله و با هدف بازپرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش غیردولتی، از سوی دولت منتشر خواهد شد. علی صالح‌آبادی گفت: اسناد خزانه اسلامی برخلاف اوراق مشارکت، کوپن پرداخت سود ندارند، بلکه با تنزیل فروخته می‌شوند و به این ترتیب، سود ناشی از این اوراق از محل تفاوت ناشی از ارزش اسمی و ارزش بازاری آنها به دست خواهد آمـد. اسناد خزانه اسلامی همچنین در کشف نرخ سود بدون ریسک در بازار مالی نیز بسیار موثر است که این کارکرد، می‌تواند در تدوین سیاست‌های اقتصادی در کشور، از جمله عملیات بازار باز بسیار راهگشا باشد.

هشدار به متقاضیان اوراق امتیاز تسهیلات مسکن
مدیر روابط ‌عمومی فرابورس گفت: در پی مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن، معاملات اوراق امتیاز تسهیلات مسکن و مراجعه متقاضیان تشدید شده است. از سوی دیگر برخی افراد سودجو از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و با گرفتن مبالغ کلان، اوراق مسکن را برای آنها از فرابورس خریداری می‌کنند و مردم نیز که اطلاع کاملی از فرآیند خرید این اوراق ندارند به جای مراجعه به کارگزاری‌های عضو فرابورس با مراجعه به این اشخاص و پرداخت چند صد هزار تومان کارمزد، اوراق تسهیلات مسکن را دریافت می‌کنند. رسول شریفی گفت: فرابورس بارها تاکید کرده است برای خرید این اوراق، به هیچ وجه به بنگاه‌ها مراجعه نکرده و به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند.

اصلی‌ترین ریسک بازار سهام
مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس با بیان اصلی‌ترین ریسک حاضر در بازار گفت: برخی سهامداران با طرح این نکته که دولت یا سهامداران حقوقی در روزهای مثبت با عرضه‌های سنگین قیمت سهام شرکت‌های بزرگ را کنترل می‌کنند به سمت شرکت‌های کوچک گرایش پیدا کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ در شرایط ویژه مانند رکود یا افت در بازار حامیانی دارند که می‌توانند از سهامداران حمایت کنند. در حالی که بعضاً شرکت‌های کوچک از چنین ظرفیت و پتانسیلی برخوردار نیستند. این امکان وجود دارد که با انتشار صورت‌های مالی 9‌ماهه، انحرافات قابل توجهی بین وضعیت سودآوری این شرکت‌ها و انتظارات سهامداران مشاهده شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها