شناسه خبر : 7863 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سناتور‌های آمریکایی با تحریم به استقبال دولت جدید ایران رفتند

تهران و واشنگتن در کشاکش زورآزمایی کاخ سفید و کنگره

در حالی که در هفته‌های اخیر نمایندگان و چهره‌های ذی‌نفوذ آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار اتخاذ رویکرد منعطف‌تری در مواجهه با ایران شدند، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که کنگره به دنبال تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران است که بسیار پیشرو‌تر از تحریم‌های گذشته از بخش معدن تا ساخت و ساز کشورمان را شامل می‌شود. این طرح که از حمایت 360 تن از 435 عضو مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار است می‌کوشد تا علاوه بر موارد ذکر‌شده صادرات نفت ایران را تا سال 2015 به صفر برساند.

سیگنال‌های متناقض آمریکا از قدرت‌گیری دولت اعتدال‌گرا

سناتورهای آمریکایی در حالی به دنبال تصویب دور جدید تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران هستند که در یک سنت‌‌شکنی نابهنگام ارسال تحریم‌های سالیانه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداختند.
برخی از سناتورهای آمریکایی دلیل اصلی این اقدام را حرکت در راستای صلح و به تعبیر دیگر فرصت‌سازی برای رئیس‌جمهور جدید برای تعامل با جامعه جهانی ذکر کرده بودند، موضوعی که با طرح مجموعه تحریم‌های جدید ایران به نظر نمی‌رسد محلی از اعراب داشته باشد.
علاوه بر این موارد طرح «تحریم صادرات ایران» نیز که در ماه می سال جاری توسط «جان کورنین» و «مارک کیرک»، دو سناتور آمریکایی تهیه شده است تا چند ماه دیگر به سرانجام می‌رسد. این طرح سعی دارد خرید و انتقال کالا و خدمات از هر شخص یا موسسه حقیقی یا حقوقی تحت مالکیت یا کنترل دولت ایران را منع ‌کند و انجام هرگونه مبادله مالی از جانب این اشخاص یا شرکت‌ها در ارتباط با صادرات از ایران را ممنوع سازد.
مطابق مفاد طرح «تحریم صادرات ایران»، تمامی دارایی‌های شرکت‌ها یا موسساتی که متعلق به دولت ایران تشخیص داده شوند، ضبط‌ شده و تحت پوشش خدمات بیمه‌ای هم قرار نخواهند گرفت. کنگره‌نشینان آمریکایی در حالی کمر به تشدید تحریم‌های ایران بسته‌اند که دولت آمریکا بارها و بارها از طریق دستگاه سیاست خارجی و یا سخنگویان کاخ سفید خشنودی خود از روی کار آمدن دولت حسن روحانی را اعلام کرده است.
در همین رابطه شنیده می‌شود تیم امنیت ملی باراک اوباما، در حال بررسی فرصت ناشی از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در حل و فصل مساله هسته‌ای است. برخی منابع خبری نزدیک به کاخ سفید می‌گویند تیم امنیت ملی اوباما قصد دارد لایحه‌های کنگره را تا زمان تحلیف روحانی و تشکیل دولت جدید به تعویق بیندازد، چرا که احتمال می‌رود دولت رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران گامی در جهت مصالحه بردارد. اما تحریم‌های جدید کنگره آمریکا که بخش‌های معادن و ساخت و ساز ایران را هدف قرار داده است، نشان می‌دهد آمریکا گرفتار سیاست یک بام و دو هوا در مواجهه با ایران است.

نگرانی کاخ سفید نسبت به برخوردهای تند و تیز کنگره
یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی می‌گوید دولت نگران زمان و محتوای طرح‌های قانونی کنگره است چرا که اگر روحانی در خصوص مصالحه جدی باشد، اعمال تحریم‌های جدید قبل از انجام مذاکرات خطر تضعیف او را به دنبال دارد. حتی اگر او جدی نباشد، اقدامات نفتی دردسر‌ساز هستند و می‌تواند موفقیت دیپلماتیک احتمالی آمریکا را به شکست تبدیل کند. مثلاً اگر چین یا ژاپن تصمیم به نادیده گرفتن درخواست آمریکا برای توقف کامل واردات از ایران بگیرند، دولت آمریکا باید با تحریم بانک‌ها و شرکت‌های چینی و ژاپنی این قانون را به اجرا درآورد. نتیجه محتمل‌تر این است که آمریکا کاری انجام ندهد و باعث شود تحریم‌ها پوچ به نظر برسند و همبستگی بین‌المللی برای تحت فشار گذاشتن ایران دچار خدشه شود.
با وجود سیاست‌های اخیر برخی از سناتورهای آمریکایی در اعمال تحریم‌های شدیدتر در کنگره، بعضی از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان از رویکرد محتاطانه دولت حمایت می‌کنند. این افراد با ارسال نامه‌ای به اوباما از او خواستند به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای از طریق مذاکره با ایران جان تازه‌ای ببخشد. پیش‌تر نیز شماری از مقامات و سفیران سابق آمریکا با ارسال نامه‌ای دیگر به اوباما از او خواسته بودند تا با تهران مذاکره مستقیم داشته باشد و همزمان با مراسم تحلیف روحانی برایش پیام تبریک ارسال کند.
با وجود آنکه دولت آمریکا تلاش می‌کند تا تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را تا زمان مشخص شدن برنامه‌ها و کابینه روحانی به تعویق بیندازد اما با این حال اقتصاد ایران در نقطه کنونی نیز مورد هجوم شدیدترین موج تحریمی غرب قرار گرفته است. جلوگیری از انجام معامله با بانک مرکزی و دیگر بانک‌های بزرگ ایرانی، جلوگیری و یا محدود کردن فروش و صدور نفت ایران، جلوگیری از نقل و انتقال ارز دریافتی حاصل از فروش نفت، ممانعت از بیمه کشتی‌هایی که به بنادر ایران رفت و آمد می‌کنند، جلوگیری و محدود کردن پهلو گرفتن کشتی‌ها در بنادر ایران و بالاخره تحریم صنایع اتومبیل‌سازی ایران عمده‌ترین تحریم‌های غرب علیه صنعت و اقتصاد ایران بوده است.

سفیران صلح و امید ایران مبشر جنبش ضد‌تحریم
بر‌خلاف اعلام مکرر مقامات آمریکایی که «تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار نداده است»، مردم ایران بزرگ‌ترین متضرر تحریم‌های اعمالی غرب هستند به طوری که از کمبود دارو گرفته تا کاهش ارزش پول ملی و تورم را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس کرده‌اند. شاید بر همین اساس بود که تنی چند از اقتصاددانان ایرانی از طرحی ابتکاری برای تشکیل جنبشی جدید تحت عنوان «نه به تحریم ایران» خبر دادند.
علاوه بر این جمعی از جوانان ایرانی خواهان تغییر و اصلاح نیز در قالب مجموعه «سفیران صلح و امید» دست به تدارک کمپینی با نام «نه به تحریم» زده‌اند تا با شکل‌گیری این کمپین به مواجهه مدنی با تحریم‌های غرب در قالب گفتمان «نه به تحریم» بپردازند. جنبش مذکور با بهره‌گیری از ارتباطات اجتماعی حوزه بین‌المللی خود و ظرفیت‌های فرهنگی، حقوق اجتماعی- ‌بشری، دیپلماسی عمومی را جهت ترغیب و تشویق اذهان ملت‌های غربی در دستور کار خود خواهد داشت.

تحریم‌های ایران در آیینه رسانه‌ها
1- جروزالم‌پست: طرح جدید کنگره برای «صفر کردن» صادرات نفت ایران(2/5)
2- واشنگتن‌پست: سناتورها طرح سالانه تشدید تحریم ایران را به گردش در نیاوردند (2/5)
3- آسوشیتدپرس: احتمال تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران(1/5)
4- نیویورک تایمز: اجرای اولین تحریم آمریکا پس از پیروزی روحانی در انتخابات(1/5)
5- رویترز: فروپاشی شاکله تحریم‌های ایران با رای دادگاه‌های اروپایی(25/4)
6- خبرگزاری فرانسه: تلاش کنگره برای تحریم خودروسازی، معادن و ذخایر ارزی ایران(2/3)
7- رویترز: تداوم تجارت گندم آلمان و ایران با وجود تحریم‌ها(13/2)
8- رویترز: آخرین کشتی‌های چینی هم از ایران رفتند (11/4)
9- آسوشیتدپرس: تلاش مجدد سناتورهای آمریکایی برای تحریم بنزینی ایران(8/2)
10- رویترز: وزیر خارجه انگلیس از عدم نیاز به تحریم جدید ایران می‌گوید (3/2)
11- رویترز: درخواست جان کری از کنگره برای عدم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران(30/1)
12- بلومبرگ: طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران(20/1)
13- روزنامه هندو: دهلی‌نو واردات نفتی از ایران را قطع نمی‌کند (10/1)
14- رویترز: عقب‌نشینی گام‌به‌گام اروپا از تحریم ایران(4/1)

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها