شناسه خبر : 7825 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت بانک مرکزی از مسکن در مهرماه

مسکن در مسیر کاهش قیمت

گزارش اخیر بانک مرکزی با عنوان «تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۴»، از کاهش مجدد اما ملایم تعداد معاملات و همچنین قیمت واقعی واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

محمد کوثری / کارشناس تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه

گزارش اخیر بانک مرکزی با عنوان «تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه 1394»، از کاهش مجدد اما ملایم تعداد معاملات و همچنین قیمت واقعی واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
در اولین ماه از پاییز سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی ثبت‌شده در «سامانه معاملات املاک و مستغلات» برای شهر تهران، 5 /11 هزار واحد بوده که نسبت به شهریورماه 4 /10 درصد و نسبت به مهرماه گذشته 2 /8 درصد کاهش داشته است. مطابق معمول واحدهای مسکونی با عمر کمتر از پنج سال با سهم حدود 55‌درصدی سهم عمده معاملات انجام شده در شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و مناطق 4 و 5 شهرداری بیشترین سهم را از کل معاملات داشته‌اند.
در ماه مذکور متوسط قیمت اسمی واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران حدود 9 /3 میلیون تومان بوده که افزایش 5 /0درصدی نسبت به شهریورماه و 9 /0‌درصدی نسبت به مهر 1393 را نشان می‌دهد. این رشد اندک قیمت اسمی طی یک سال که تفاوت قابل توجهی نسبت به تورم عمومی نقطه به نقطه طی این مدت دارد، روند قیمت واقعی را همچنان نزولی نگه داشته است؛ اگرچه مناطقی هم وجود دارند (از جمله مناطق 6، 10، 11 و 20) که حتی قیمت اسمی نیز در آنها کاهش پیدا کرده است.
گزارش مذکور همچنین حاکی از آن است که در میان معاملات مسکن مهرماه شهر تهران، حدود 41 درصد متعلق به واحدهای 2 تا 5 /3 میلیون‌تومانی (به ازای هر مترمربع) و بیش از 55 درصد متعلق به واحدهای 40 تا 80 مترمربعی بوده است. در نتیجه ‌بخش عمده معاملات انجام‌شده (حدود 38 درصد) متعلق به واحدهایی بوده است که در مجموع بین 100 تا 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
در این ماه نرخ اجاره‌بها کماکان روند صعودی نزدیک به تورم خود را ادامه داده و در تهران حدود 0 /11 درصد نسبت به مهر 1393 رشد کرده است.
با این اوصاف به نظر می‌رسد بر‌خلاف قیمت اسمی، قیمت واقعی واحد مسکونی همچنان پتانسیل کاهش را داشته باشد و اجاره‌بها نیز با روند ملایم‌تری نسبت به این ماه به رشد هماهنگ با تورم خود ادامه دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید