شناسه خبر : 7773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیری اقتصادی که سلبریتی شد

جک ما و علی‌بابا

«اکثر شرکت‌ها در زمانی که عملکرد خوبی دارند از وضعیت عالی زندگی امروزشان لذت می‌برند و نگران پنج سال بعد نیستند. من همیشه نگران پنج سال آینده‌ام.»

«اکثر شرکت‌ها در زمانی که عملکرد خوبی دارند از وضعیت عالی زندگی امروزشان لذت می‌برند و نگران پنج سال بعد نیستند. من همیشه نگران پنج سال آینده‌ام.»
او اکنون در چین یک سلبریتی تمام‌عیار است؛ قفسه کتابفروشی‌ها مملو از بیوگرافی اوست و فرودگاه‌های چین دائماً تصاویر او را در حال سخنرانی‌های انگیزاننده مدیریتی در کسب‌وکار نشان می‌دهند. «جک ما» موسس هلدینگ علی‌باباست که اکنون و با عرضه سهام این شرکت در وال‌استریت با سهم هفت‌درصدی خود از مدیرعاملی به ریاست هیات مدیره تغییر پست داده است. علی‌بابا بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در پرجمعیت‌ترین کشور جهان رقبای آمریکایی خود را تحقیر کرد. به گفته یک فرد آگاه حجم مبادلات این هلدینگ شامل سایت بازار تجارت الکترونیک تائومائو و سایت خرید علی‌بابا در سال 2013 به 240 میلیارد دلار رسید. این رقم سه برابر حجم مبادلات ebay و دو برابر مبادلات سایت آمازون است. این در حالی است که جک ما این شرکت عظیم اینترنتی را 15 سال قبل در آپارتمان خود در هانگژو در شرق چین راه انداخت. شرکت علی‌بابا بزرگ‌ترین شرکت چین و با برخی معیارها دنیاست که سه سایت تائوبائو، تی‌مال و علی‌بابا را شامل می‌شود. این سایت‌ها صدها میلیون کاربر دارد و میزبان میلیون‌ها کسب‌وکار است. علی‌بابا بیش از هر سایت دیگری در تجارت الکترونیک، کسب‌وکار دارد. علی‌بابا شلوغ‌ترین بازار الکترونیک در دنیاست. بالغ بر 80 درصد از خریدهای آنلاین چین در علی‌بابا انجام می‌شود. علی‌بابا اکنون یکی از ارزشمندترین شرکت‌های فناوری است و ارزش سهام آن 8/21 میلیارد دلار از میزان اولیه آن در هنگام عرضه فراتر رفته است. جک ما موسس و رئیس علی‌بابا به نوعی رهبر معنوی این شرکت هم محسوب می‌شود. هر زمان که علی‌بابا به یک ایده جدید نیاز دارد جک ما به آپارتمان قدیمی‌اش می‌رود تا فکر کند و الهام بگیرد. جک ما نه یک مدل است و نه یک بازیگر خوش‌چهره، نه یک ورزشکار با افتخار قهرمانی جهانی و المپیک است و نه یک خواننده که آخرین ترانه‌اش گل کرده باشد. او یک مدیر است. یک مدیر اقتصادی، یک کارآفرین خلاق و مبتکر و حالا او در جامعه چین یک سلبریتی است. فرد مشهوری که احتمالاً خیلی از جوانان و نوجوانان چینی آرزو دارند مثل او شوند.
قهرمان من فارست گامپ است
جک ما در گفت‌وگویی با تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من داستانم را نوشتم، رویایم از آمریکا. قهرمان من فارست گامپ است...او را دوست دارم. این فیلم را حدود 10 بار دیده‌ام. هرگاه نومید شدم این فیلم را تماشا کردم. قبل از اینکه به نیویورک بیایم هم باز این فیلم را تماشا کردم. این فیلم را می‌بینم چون به من می‌گوید مهم نیست که چه تغییراتی رخ داده، تو خودت هستی.»
به من اعتماد کنید
زمانی که از او سوال شد برای سهامداران نگران علی‌بابا چه پیامی دارید به سادگی درخواست اعتماد کرد: «اعتماد کنید. به ما اعتماد کنید. به بازار و جوانان ما اعتماد کنید. به فناوری اعتماد کنید.» او افزود: «زمانی که اعتماد کنید همه چیز ساده می‌شود و اگر اعتماد نکنید اوضاع پیچیده خواهد شد.»
می‌خواهم سه ماه بخوابم
او در زمان ترک صندلی مدیرعاملی علی‌بابا گفت قصد دارد سه ماه بخوابد البته به نظر نمی‌رسد در رسیدن به این هدف بتواند موفق باشد.

اولین گردهمایی ایران- اروپا
بهبود مناسبات خارجی ایران در صحنه بین‌المللی، فضای مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور فراهم ساخته است. برای بهره‌گیری از این فرصت، شرکت‌های خارجی می‌بایست با سرعت هر چه بیشتر و به شکلی تاثیرگذار، تخصص‌های مورد نیاز را ایجاد و راهبردهای خود را تعریف کنند. نشریه یوروپین وویس (European Voice) با هدف آشناسازی شرکت‌های خارجی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، اقدام به برگزاری اولین گردهمایی ایران- اروپا (The First Europe-Iran Forum) کرده که قرار است 23 و 24 مهرماه در لندن برگزار شود.
پس از مذاکرات بین‌المللی صورت گرفته درباره برنامه هسته‌ای ایران و امکان برداشته شدن تحریم‌ها، فرصتی پدید آمده تا با گشوده شدن بازار ایران، تعاملات تجاری میان ایران و اروپا دوباره رونق بگیرد. برای بهره‌گیری از این امکان، شرکت‌ها باید شناخت خود را از فرصت‌های تجاری و فعالیت‌های صنعتی طرفین افزایش دهند. در اولین گردهمایی ایران-اروپا، 200 تن از سیاستگذاران و بزرگان تجارت بین‌المللی گرد هم می‌آیند و با برگزاری سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و جلسات در سطح جهانی، به بحث و تبادل نظر درباره کلیدی‌ترین مسائل پیرامون گسترش روابط تجاری میان ایران و اروپا و فرصت‌های پیش رو خواهند پرداخت.
تبادل اطلاعات و خلق روابط تازه در این نشست، به ایجاد بستری برای افزایش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بخش خصوصی کمک خواهد کرد. در شرایط کنونی برگزاری چنین رخدادهایی مورد تاکید دولتمردان ایران نیز قرار دارد تا با زمینه‌سازی مناسب، اقدامات لازم جهت جذب سرمایه‌های خارجی به کشور فراهم شود. دفتر ریاست‌جمهوری ایران نیز در مکاتبه‌ای با نشریه یوروپین وویس، بر ایجاد دورنمای روشنی از حضور همراه با رقابت ایران در اقتصاد جهانی و ایجاد تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی با رویکردی برد- برد تاکید و از برگزاری چنین گردهمایی‌هایی حمایت کرده است.
این اولین باری است که تعداد قابل توجهی از مدیران ایرانی و خارجی از بخش خصوصی و از صنایع گوناگون در یک همایش تجاری در خارج از ایران شرکت می‌کنند. در کنار مدیران ارشد ایرانی که از صنایع مختلفی همچون بانکداری، سرمایه‌گذاری، راه و ساختمان و داروسازی در این گردهمایی حضور خواهند یافت، جک استراو عضو پارلمان و وزیر خارجه سابق انگلستان، هوبر ودرین وزیر خارجه سابق فرانسه، توماس شولتز مدیرعامل اف‌ال‌اسمیت (FLSmidth)، مایکل توکاس عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آلمان و ایران، مارتین سورل مدیرعامل دبلیوپی‌پی (WPP)، سیفیزو دابنگوا مدیرعامل ام‌تی‌ان (MTN) و چارلز رابرتسون مدیر استراتژی کلان شرکت رنسانس (Renaissance Capital)نیز در این مراسم سخنرانی خواهند کرد. گفتنی است جان اندروز سردبیر و مشاور نشریه اکونومیست و ژرژ ملبرونو خبرنگار ویژه خاورمیانه از نشریه فیگارو، مسوولیت گردانندگی سخنرانی‌ها و جلسات اولین گردهمایی ایران- اروپا را بر عهده خواهند داشت.

مشاغل استراتژیک چه مشاغلی هستند؟
به‌طور سنتی، مشاغل استراتژیک، مشاغلی بودند که در راس زنجیره فرماندهی قرار می‌گرفتند؛ چرا که به‌طور آشکار تصمیم‌گیری‌های مهم در سطوح بالای اکثر سازمان‌ها اتخاذ شده و به سمت پایین تحمیل می‌شد. اما از زمانی که تصمیم‌گیری با توجه به افزایش مشارکت کارکنان و کاربرد اصول مرتبط با سازمان‌های کاری مشارکتی و نامتمرکز شد، مشاغل استراتژیک در سرتاسر سازمان انتشار یافت.
سیدعباس مرادی‌شیرازی در مقاله‌ای که در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته به این نکات اشاره کرده و ادامه می‌دهد که نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که همه مشاغل شرکت مهم هستند، اما همه مشاغل استراتژیک نیستند. مشاغل استراتژیک بسیار کم هستند و به‌طور مستقیم قابلیت‌های استراتژیک شرکت را افزایش می‌دهند. تجربه ثابت کرده است که استراتژیک‌ترین نقش‌ها در هر سازمانی مشاغل سطوح میانی هستند و نه سطوح ارشد.
نکته دیگر این است که مشاغل استراتژیک در بین سازمان‌ها یکسان نیست. یک دلیل این است که سازمان‌ها، کار را دقیقاً به شیوه مشابهی تخصیص نمی‌دهند. مشاغل با عناوین شغلی مشابه در سازمان‌های مختلف لزوماً وظایف یکسانی را انجام نمی‌دهند. دلیل دوم این است که مدیران عالی در سازمان‌های مختلف ارزش‌های مشابه و یکسانی را تسهیم نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است به متصدیان شغل مسوولیت بیشتر یا کمتری تفویض کنند که به‌وسیله ادراکات و ارزش‌هایشان در مورد اینکه کدام فعالیت‌ها مهم‌ترین هستند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. دلیل سوم این است که سازمان‌ها نقاط ضعف و قوت یکسانی ندارند یا با فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی یکسانی روبه‌رو نیستند. در نتیجه یک شغل استراتژیک در یک سازمان ممکن است در سازمان دیگر استراتژیک نباشد. بنابراین مشاغل استراتژیک برای هر سازمانی منحصربه‌فرد است. برای شناسایی مشاغل استراتژیک راه‌های مختلفی وجود دارد که محققان مختلفی چون فالمر، کانگر و راثول به آن اشاره کرده‌اند. یک راه به‌منظور تشخیص شغل استراتژیک، از طریق پیامدها یا همهمه‌های به ‌وجود آمده به‌دلیل منصب خالی موجود یا مورد انتظار است. راه دوم توجه به نمودار سازمانی است. با ملاحظه هر شغل یا پست در نمودار سازمانی می‌توانیم سوال کنیم که سهم و مشارکت این شغل در اجرای ماموریت سازمان چیست و آیا اگر مدیر این بخش (یا شاغل این شغل) شرکت ما را ترک کند، کار موردنظر می‌تواند کماکان با اثربخشی انجام شود؟ همچنین از طریق پرسش، از طریق شواهد تاریخی و از طریق تحلیل فنی نمودار شبکه هم می‌توان مشاغل استراتژیک را انتخاب کرد. از طریق ترکیب کردن دو یا چند مورد از رویکردهای ارائه‌شده هم می‌توان این کار را کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها