شناسه خبر : 7766 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دومین هیات بلندپایه فرانسوی در ایران به دنبال چه بودند؟

کاسبان پساتحریم

دومین هیات تجاری فرانسویان به سرپرستی وزرای مشاور در امور تجاری و کشاورزی، یکشنبه گذشته در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران حضور یافتند تا ۱۳۸ نفری که به همراه این دو وزیر به ایران آمده بودند در فضایی تخصصی‌تر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ایران را مورد بررسی قرار دهند.

دومین هیات تجاری فرانسویان به سرپرستی وزرای مشاور در امور تجاری و کشاورزی، یکشنبه گذشته در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران حضور یافتند تا 138 نفری که به همراه این دو وزیر به ایران آمده بودند در فضایی تخصصی‌تر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ایران را مورد بررسی قرار دهند. بیشترین فعالیت این هیات روی صنعت خودرو متمرکز شد و آنها تفاهمنامه مشترکی را با قطعه‌سازان ایرانی به امضا رساندند.
فرانسوی‌ها دو سال پیش، پس از توافق ژنو هیات‌هایی را روانه ایران کردند تا بتوانند زمینه‌های حضور مجدد خود در ایران را به وجود آورند و به احیای فعالیت‌های اقتصادی‌شان در دوران پساتحریم بپردازند.
نفت و گاز و خودرو صنایع جذابی برای فرانسویان در ایران هستند و آنها در طول سفرهایی که به ایران داشته‌اند مذاکرات متعددی را با وزرای نفت و صنعت در این خصوص داشته‌اند. رفیق فرانسوی خودروسازان ایرانی اگرچه رسم رفاقت را در دوره تحریم‌ها رعایت نکرد اما در دور جدید همکاری‌ها دست به ‌کار شده تا بتواند کماکان حجم قابل توجهی از بازار خودرو ایران را نصیب خود کند.
آن‌گونه که دبیر انجمن قطعه‌سازان خبر داده، پژو به عنوان شریک قدیمی ایران‌خودرو قصد دارد، تولید سه محصول جدید و به‌روز خود را در ایران آغاز کرده و آنها را جایگزین محصولات قدیمی خود کند.
بر اساس برنامه‌ای که پژو ارائه ‌کرده قرار است خط تولید سه محصول 307، 208 و 2008 را که هفته پیش در نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان در معرض دید عموم قرار گرفته بود در ایران راه‌اندازی کند.
رنو به عنوان دیگر خودروساز فرانسوی نیز برای حضور در بازار ایران سه استراتژی را تعریف کرده است. اول اینکه به همکاری‌اش با خودروسازان ایرانی ادامه دهد و محصولاتی نظیر ال90، ساندرو و کولیوس را در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید برساند.
دوم هم از طریق نمایندگی رسمی خود به واردات خودروهایی نظیر سیمبل، فلوئنس و ساندرو بپردازد و بخشی از بازار خودروهای 60 تا 100میلیونی را به اختیار خود درآورد و در نهایت هم راساً کارخانه‌ای را احداث کرده و فعالیت‌های خود را مستقل از خودروسازان ایرانی در کشورمان توسعه دهد.
به نظر می‌رسد در میان هیاهوی رفت و آمدهای خارجی‌ها به ایران، شانس پژو برای سهم‌گیری از بازار خودرو ایران بیش از شرکت‌هایی نظیر فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها