شناسه خبر : 7689 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نرخ بیکاری در ایالات متحده به پایین‌ترین حد بعد از وقوع بحران رسید

بهبود ناکامل

اگرچه بازار نیروی کار روند رو به بهبودی را در پیش گرفته است اما علائم این بهبود آنقدر نیست که جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو را راضی کند.

اگرچه بازار نیروی کار روند رو به بهبودی را در پیش گرفته است اما علائم این بهبود آنقدر نیست که جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو را راضی کند. بنا به اظهارات او در جمع سناتورهای ایالات متحده، روند افزایش دستمزدها بسیار کند است و درصد آمریکایی‌هایی که در بازار نیروی کار حاضر هستند، هنوز بسیار کمتر از میزان طبیعی است. البته نرخ بیکاری در ماه ژوئن تنها 1/6 درصد بوده که کمترین نرخ از سال 2008 به بعد محسوب می‌شود اما همچنان این مشکل وجود دارد که عده نه چندان اندکی، بعد از ناامیدی از یافتن کار، بازار نیروی کار را بالاجبار ترک کرده‌اند و با احتساب این عده در آمار، نرخ بیکاری حداقل به این شدت امیدوارکننده و مناسب نخواهد بود. یلن همچنین اعلام کرد: «اگرچه نشانه‌های بهبود در اقتصاد قابل رویت است اما این ‌روند هنوز کامل نشده و ما معتقدیم دخالت ما و اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب، هنوز لازم است.» بانک مرکزی ایالات متحده، اعمال مشوق‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور را از سال 2008 آغاز کرده است. پایین آوردن نرخ بهره کوتاه‌مدت و اعمال سیاست پولی انبساطی گسترده برای پایین نگه داشتن نرخ بهره بلندمدت و در نتیجه تشویق بنگاه‌ها به تولید و مردم به خرید و افزایش صادرات از جمله عمده‌ترین این سیاست‌ها بوده است. منتقدان اعتقاد دارند حجم عظیم پول ارزانی که فدرال‌رزرو در این سال‌ها به اقتصاد ایالات متحده تزریق کرده است می‌تواند باعث بروز تورم شود و احتمالاً تشکیل حباب در بخش‌های مختلف اقتصاد را تحریک کند. این نکته‌ای است که یلن نیز در سخنان خود به آن اشاره کرد.
او در این زمینه اظهار داشت اگرچه قیمت املاک، اوراق قرضه و سهام شرکت‌ها افزایش یافته است اما این افزایش غیرمعقول نبوده و روند ثابت سال‌های پیش از بحران را ادامه داده است و از این‌رو جایی برای نگرانی از تشکیل حباب در این بخش‌ها وجود ندارد. اگرچه فدرال‌رزرو حجم تزریق پول به بازار را در سال جاری میلادی کاهش داده است اما به نظر می‌رسد تصمیم دارد همچنان به پایین نگه ‌داشتن نرخ بهره کوتاه‌مدت ادامه دهد. کارشناسان فدرال‌رزرو زمان افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت را در سال 2015 می‌دانند اما یلن اعلام کرد زمان این اقدام به روند بهبود بازار نیروی کار بستگی دارد. بهبود سریع بازار نیروی کار می‌تواند باعث تعجیل افزایش نرخ بهره شود و حتی میزان افزایش را بالا ببرد. رئیس بانک مرکزی ایالات متحده همچنین نسبت به اشتیاق جدید برای خرید سهام رسانه‌های ارتباط‌جمعی و شرکت‌های بیوتکنولوژی هشدار داد. یلن همچنین اعلام کرد اگرچه رشد اقتصادی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی بسیار ناامیدکننده بوده اما این نهاد همچنان انتظار دارد رشد اقتصادی سالانه روند معمول خود را طی کند. بر اساس آمار جدید، رشد سه‌ماهه اول سال 2014 تنها 9/2 درصد بوده است. بر اساس قانون، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده باید سالی دو بار در کنگره شرح اقدامات خود و وضعیت اقتصادی کشور را ارائه داده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد..

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها