شناسه خبر : 7609 لینک کوتاه

اوضاع اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۳ بدتر می‌شود

رکورد جدید نرخ بیکاری منطقه یورو

ارقام رسمی نشان می‌دهد نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه نوامبر به بیشترین میزان خودش تاکنون یعنی ۸/۱۱ درصد رسیده است.

این نرخ بیکاری در 17 کشور منطقه یورو نسبت به ماه اکتبر افزایش اندکی داشته است. نرخ بیکاری در کل اتحادیه اروپا در ماه نوامبر وضعیتش کمی بهتر است و 7/10 درصد محاسبه شده است.
اسپانیا که در رکودی عمیق گرفتار است با ثبت نرخ بیکاری 6/26 بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. بیش از 26 میلیون نفر در منطقه اتحادیه اروپا بیکار هستند. به گفته یوروست به نقل از مرکز آمار رسمی اروپا تعداد بیکاران در حوزه یورو به 8/18 میلیون نفر رسیده است.
کشور یونان هم با ثبت رکود 20درصدی نرخ بیکاری پس از اسپانیا در جایگاه دوم قرار گرفته است. همچنین نرخ بیکاری جوانان در منطقه یورو 4/24 درصد و در منطقه وسیع‌تر اتحادیه اروپا 7/23 درصد برآورد شده است. یونان با 6/57 درصد بالاترین نرخ بیکاری جوانان شامل افراد 25ساله و پایین‌تر را به خود اختصاص داده و پس از آن اسپانیا با 5/56 درصد قرار دارد. در کل کمترین نرخ بیکاری هم منسوب به اتریش با 5/4 درصد، لوکزامبورگ با 6/57 درصد و آلمان 4/6درصد است. اقتصادهای منطقه یورو و اتحادیه اروپا با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که سطح بدهی خارجی دولت‌ها رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا اعتقاد دارد دوران بد اروپا به انتها رسیده است. آقای بارو گفته تعهد بانک مرکزی اروپا در اواخر سپتامبر برای خرید نامحدود بدهی‌ دولت‌های منطقه یورو که باعث کم شدن اثر بحران شده، نقطه برگشت اقتصاد است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران برعکس عقیده آقای باروسو به اعداد و ارقامی اشاره می‌کنند که هر روز بدتر می‌شود. آنها می‌گویند با وجود روند پرچالش اقتصادی کنونی در کنار عوامل سیاسی و بیکاری فزاینده جوانان در یونان، اسپانیا و ایتالیا به نظر می‌رسد سال 2013 اوضاع بدتر از این شود. آندرو واکر خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی می‌گوید: «بیشترین افزایش‌ها، به درصد، در کشورهای مرکز بحران اقتصادی منطقه یورو یعنی یونان، اسپانیا، قبرس و پرتغال بوده است. یک استثنای جالب توجه در این الگو جمهوری ایرلند است که نرخ بیکاری در آن کاهش یافته است. روند کلی این حرکت همچنان افزایشی مانده است. این روند اوضاع را برای این کشورها که قصد دارند مالیات بیشتری اخذ کنند تا شرایط خود را تثبیت کنند سخت‌تر خواهد کرد.» جان فولی اقتصاددان رابوبانک نیز معتقد است افزایش بیکاری روی دیگر سیاست‌های ریاضتی یا همان اصلاح ساختاری است. او می‌گوید: تصویر بسیار نگران‌کننده‌ای توسط این دولت‌ها ترسیم شده است. اگر آنها می‌خواهند از استراتژی‌های افزایش رشد در سال‌های آینده استفاده کنند باید تغییراتی اساسی داشته باشند.
کمترین نرخ بیکاری در منطقه یورو 2/7 درصد بود که مربوط به فوریه سال 2008 است؛ درست قبل از اینکه بحران مالی که بخش بانکی را هدف قرار داد در جهان گسترده شود. همچنین کمترین نرخ بیکاری جوانان در منطقه یورو در ماه مارس سال 2008 و برابر 15 درصد بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها