شناسه خبر : 7559 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزاران پرنده در اطراف دریاچه ارومیه به دلایل نامعلومی تلف شدند

معمای مرگ پرندگان

ساکنان روستای ایوب لو، واقع در بخش مرکزی شهرستان ارومیه از حدود یک ماه پیش، شاهد مرگ هزاران پرنده در نزدیکی روستای خود بوده‌اند.

ساکنان روستای ایوب لو، واقع در بخش مرکزی شهرستان ارومیه از حدود یک ماه پیش، شاهد مرگ هزاران پرنده در نزدیکی روستای خود بوده‌اند. در خبرها آمده است که با کاهش میزان بارندگی‌های پاییزی و روان شدن پساب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و شهرک‌های صنعتی فاز 1 و 2 به این آبگیر که زمانی بخشی از دریاچه ارومیه بوده میزان غلظت آلاینده‌های موجود در آبگیر افزایش یافته است.
مرگ پرندگان از حدود یک ماه پیش آغاز شده و همچنان بر تعداد لاشه پرندگان بی‌جان افزوده می‌شود. بومیان این منطقه، ادعا می‌کنند که تاکنون حدود پنج هزار پرنده از گونه‌های مختلف تلف شده‌اند. اما «امید یوسفی» رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، این آمار را 1500 پرنده اعلام کرده و «پرویز آراسته» سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به خبرگزاری ایرنا گفته است: «روند مرگ پرندگان در آبگیری در نزدیک دریاچه ارومیه که از 15 روز گذشته آغاز شده، به حدود دو هزار قطعه پرنده از گونه‌های مختلف کوچک‌جثه رسیده است.» اما اگر مرگ پرندگان از 15 روز پیش آغاز شده به چه دلیل در این مورد اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است؟
بر اساس آنچه متولیان حفاظت از محیط زیست ارومیه عنوان کرده‌اند، از آب و خاک این منطقه و همچنین پرندگان تلف‌شده، نمونه‌برداری شده و هنوز علت مرگ این پرندگان مشخص نیست. البته شاید نتایج آزمایش‌ها علت این حادثه را مشخص کرده و مسوولان انتشار این نتایج را به مصلحت نمی‌دانند. برخی گمانه‌زنی‌ها بر این پایه استوار است که آنفلوآنزای مرغی عامل اتلاف این پرندگان بوده و عامل دیگری که فعالان زیست‌محیطی ارومیه بر آن تاکید دارند، این است که پساب فاضلاب شهرک صنعتی منطقه منجر به کشته شدن این موجودات شده است. پرندگانی از نوع خودتکا، آنقوت و خروس‌کوهی که البته برخی منابع از اتلاف پلیکان‌ها نیز خبر داده‌اند اما مسوولان این موضوع را رد کرده‌اند. اما مساله این است که ساکنان این منطقه با مشاهده اینکه این پرندگان در حال جان دادن هستند، آنها را ذبح کرده و به مصرف می‌رسانند. در چنین شرایطی اگر مرگ پرندگان به دلیل مسمومیت باشد، جان بومیان نیز در معرض خطر است. در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد تعلل سازمان‌های متولی، در شناسایی عوامل وقوع این حادثه و عدم اطلاع‌رسانی در این باره خسارات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید