شناسه خبر : 7368 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط بی‌سابقه یوان

بازگشت روزهای خوب دلار

شرایط اقتصادی منطقه اروپا به گونه‌ای است که انتظار می‌رود یورو بتواند تا پایان سال آتی روندی مطلوب را در مقایسه با ارزهای مهم دنیا داشته باشد.

سید‌‌محمد‌‌امین طباطبایی
این هفته در پی نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم اندکی بهبود یافت. پیش‌بینی‌ها از این نشست که نتایجش هفته آینده منتشر خواهد شد، از عدم تغییر در روند ماهانه خرید دارایی‌ها توسط این نهاد حکایت دارد؛ و این بدین معنی است که سیاست تعدیلی که همگان ماه‌هاست در انتظار اجرای آن هستند، فعلاً عملی نخواهد شد. سران این نهاد همچنان بر نظر خود درباره لزوم مشاهده نشانه‌هایی دال بر بهبود اقتصادی پافشاری می‌کنند و آن را پیش‌نیاز اجرای سیاست مذکور می‌دانند. از طرفی عدم اجرای سیاست تعدیلی از سوی فدرال‌رزرو تا حدی باعث ایجاد نااطمینانی در فضای بازارهای مالی آمریکا شده است به گونه‌ای که فعالان بازار که پس از ماه‌ها، منتظر عملی شدن این تصمیم بودند دیگر تا پایان سال انتظار اجرای آن را ندارند که البته با توجه به شرایط موجود چندان هم دور از انتظار نیست. ولی باید توجه داشت که این هفته عملکرد دلار آمریکا نشانه‌هایی از بازگشت به وضعیت ایده‌آل خود داشت و مشخصاً در سه روز گذشته، با روندی صعودی مواجه و در برابر ین ژاپن و پوند تقویت شد. اما همتای کانادایی آن، پایین‌ترین نرخ برابری را در هفت هفته اخیر تجربه کرد. علت این کاهش ناگهانی، اظهار‌نظر رئیس بانک مرکزی این کشور مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره در سه سال آینده بوده است. استدلال این نهاد برای اتخاذ چنین تصمیمی ناامیدکننده بودن چشم‌انداز اقتصادی در آمریکا و کاهش ارزش دلار است که منجر به فروکش کردن انگیزه صادرات از کانادا به آمریکا شده است. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود دلار کانادا که در ماه اکتبر 2/2 درصد افت داشته همچنان شرایط خوبی نداشته باشد. دلار استرالیا هم که سه، چهار هفته‌ای را با صعود پشت سر نهاده بود، بالاخره این هفته افت کرد. البته این افت به همتای نیوزیلندی آن نیز سرایت کرد تا تمامی هم‌نامان دلار آمریکا در یک هفته اخیر با کاهش ارزش مواجه شده باشند. اما یکی از بهترین ارزهای هفته، یورو بود که به‌رغم عملکرد ضعیفش در یک ماه اخیر و افت 6/1درصدی این هفته در برابر دلار و ین بهبود یافت.
شرایط اقتصادی منطقه اروپا به گونه‌ای است که انتظار می‌رود یورو بتواند تا پایان سال آتی روندی مطلوب را در مقایسه با ارزهای مهم دنیا داشته باشد. البته این مهم در صورتی امکان‌پذیر است که اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه به ویژه آلمان و فرانسه بتوانند روند مثبت خود را حفظ کنند. ارز کشورهای منطقه اسکاندیناوی یعنی کرون سوئد و نروژ نیز این هفته در برابر دلار آمریکا سقوط کردند و نتوانستند به روند مثبت هفته‌های پیشین ادامه دهند. آخرین ارز اروپایی که به بررسی آن می‌پردازیم فرانک سوئیس است که این هفته در برابر دلار و یورو بهبود پیدا کرد. این ارز از ابتدای ماه جولای تا روزهای پایانی اکتبر روند رو به رشدی داشته که انتظار می‌رود به ویژه در برابر دلار این شرایط ادامه یابد.
پس از دلاری‌ها و ارزهای منطقه اروپا به سراغ آسیا می‌رویم. این هفته بازار ارزهای آسیایی نسبتاً پر‌رونق بود. ین ژاپن یکی از بهترین عملکرد‌ها را داشت و توانست در برابر دلار و دیگر ارزهای مهم صعود کند. در این میان افزایش این ارز در مقابل دلار در سه هفته اخیر بی‌سابقه بود. وون، واحد پول کره جنوبی، هم با اندکی تغییر در برابر دلار هفته خوبی را پشت سرنهاد. اما یکی از عجیب‌ترین رخدادهای این هفته سقوط یوان چین بود که برای دومین هفته متوالی رخ داد و مشخصاً یوان در شانگهای حدود 08/0 درصد افت کرد. بانک خلق چین این هفته نیز با کاهش نرخ مرجع یوان، موجب شد ارز این کشور افت کند. البته اقدام مذکور در مواردی که چین قصد دارد اندکی یوان را تثبیت کند، بسیار رایج است. با این حال در بازار داخلی و برون‌مرزی همچنان تقاضای قابل توجهی برای یوان وجود دارد و به نظر نمی‌رسد اقدام بانک مرکزی چین تا هفته‌های بعد یوان را در چنین شرایطی نگه دارد. نکته قابل توجه در مورد تایلند، کاهش 5/3درصدی کسری مالی این کشور و بهبود چشم‌انداز تولید ناخالص داخلی آن در سال 2014 است که امید می‌رود از آسیب‌پذیری رینگت در برابر ارزهای مهم جهانی بکاهد. پِسو فیلیپین، دلار تایوان و دانگ ویتنام هم از دیگر ارزهای آسیایی بودند که با افت مواجه شدند. در نهایت روپیه هند که در روزهای ابتدایی هفته نسبت به دلار صعود کرده بود، روز چهارشنبه با افت 3/0درصدی تعجب همگان را برانگیخت. البته به دلیل نامساعد بودن اوضاع اقتصادی در هند و کسری بودجه شدید دولت این کشور نوسانات نرخ برابری روپیه به خصوص زمانی که دلار رو به بهبود است، چندان دور از انتظار نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها