شناسه خبر : 7359 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی خواستار اصلاح فرهنگ جامعه درباره سرمایه‌داران شد

سرمایه نجس نیست

حسن روحانی می‌گوید: «تا وقتی که عده‌ای در کشور هستند که سرمایه را نجس می‌دانند و فقر را افتخار کشور می‌دانند، ما به مقصد نمی‌رسیم.»

حسن روحانی می‌گوید «تا وقتی که عده‌ای در کشور هستند که سرمایه را نجس می‌دانند و فقر را افتخار کشور می‌دانند، ما به مقصد نمی‌رسیم.» رئیس‌جمهور در همایش قوه قضائیه که روز 31 خرداد با حضور روسای سه قوه برگزار شد، گفت: «وقتی ثروت آشکار شد هم باید مالیات داد و هم باید چشم‌های برخی را نسبت به آن اموال تحمل کرد. ما باید فرهنگ خودمان را اصلاح کنیم. برخی از افراد در جامعه ما هنوز، سرمایه‌داری را ضدارزش می‌پندارند.» این اولین باری نیست که روحانی نگاه‌های بدبینانه به سرمایه‌داران را نقد می‌کند؛ او در مهرماه سال 1391 هم که به عنوان «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ‌ایرانی» نامگذاری شده بود، در همایشی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاستش را بر عهده داشت، گفت: «متاسفانه مفهوم غلطی از سرمایه و سرمایه‌دار ارائه شده است، عده‌ای سرمایه‌داران را به معنای تروریست اقتصادی یا زالوصفت معرفی می‌کنند که این به هیچ‌وجه قابل ‌قبول نیست. امروز باید هم به کارگر و هم به سرمایه‌دار بها داد. اگر سرمایه‌دار نباشد کاری هم تولید نمی‌شود.» به گفته روحانی «تولید و سرمایه نیاز به منزلت اجتماعی دارد، ثروت ملی قدرت ملی شناخته می‌شود، پرستیژ یک کشور است و باید به ثروت ملی و سرمایه‌دار بها داد.» رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی اولین سالگرد انتخابش نیز گفته است: «اینکه می‌گویند بگذار همه فقیر باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ماست که اشتباه است. ما باید به سرمایه‌گذار اعتماد دهیم. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و دیگری نه، اختلاف را بیشتر می‌کند یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و این حرف کاملاً نادرست است. در نظام ما سرمایه‌گذار از امنیت برخوردار است و ما در این زمینه چیزی جز قانون را نمی‌پذیریم.»
تاکید روحانی بر انگ‌زدایی از سرمایه‌داری و تکریم ثروت ملی بخشی از برنامه‌ای است که او پس از ورود به پاستور دنبال می‌کند؛ او اسفندماه گذشته در جمع فعالان اقتصادی استان هرمزگان گفته بود «اولویت دولت در راستای شکوفایی بخش خصوصی بر حضور ایرانیان داخل و خارج از کشور است و دولت از حضور همه سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص ایرانیان حمایت کرده و تسهیل‌کننده این روند خواهد بود.» او ابراز امیدواری کرده بود فعالان اقتصادی ایرانی خارج از کشور بتوانند برای آبادانی هر چه بیشتر ایران سرمایه‌گذاری کنند و همزمان موجب هدایت سرمایه‌های خارجی و ورود تخصص‌های گوناگون به کشور شوند. تقدم جذب سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور بر جذب سرمایه خارجی یکی از وعده‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید است؛ سرمایه‌ای که بنا به اعلام حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس و ایرانیان 400 میلیارد دلار سرمایه مستقیم ایرانیان در آمریکا و کانادا محسوب است و 800 میلیارد دلار دارایی تحت مالکیت ایرانیان است که این رقم معادل چند برابر درآمد سالانه نفت ایران محسوب می‌شود.
البته سال گذشته سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات گفت «حمایت از سرمایه‌گذاری به معنای حمایت از سرمایه‌داری نیست و اسلام به سرمایه‌گذاری مولد با تولید مفید و ایجاد اشتغال مناسب اهمیت فراوان می‌دهد.» به گفته او «سرمایه‌گذار نیاز به امنیت پایدار دارد و می‌خواهد با اطمینان سرمایه‌گذاری کند و دولت نیز به دنبال تامین امنیت پایدار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.»
از گفته‌های روحانی برمی‌آید که دولت تامین امنیت سرمایه‌گذاری را با تغییر نگرش به سرمایه‌داری پیش می‌برد؛ با فخر نبودن فقر و نجس نبودن سرمایه؛ چنان‌که در ایام رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود: «عده‌ای هنوز هم فقر داخلی و تحقیر خارجی را افتخار می‌دانند. من عزت و غرور ملی ایرانیان را باز خواهم گرداند. من مجدداً قدرت ملی را به این کشور به کمک شما و همت‌تان باز خواهم گرداند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها