شناسه خبر : 7323 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدعوین جمعه‌ها در گفت‌وگو با رئیس ستاد نماز جمعه تهران

کراواتی‌ها ضد‌حماسه اقتصادی هستند

سید‌یدالله شیرمردی از ابتدای سال ۱۳۸۹ به عنوان رئیس ستاد نماز جمعه تهران منصوب شد. او در گفت‌وگو با «تجارت فردا» تصریح می‌کند که دعوت از خبرگان اقتصادی ایران در جایگاه دولتی و بخش خصوصی جزو برنامه‌های آتی ستاد نماز جمعه تهران است.

سید‌یدالله شیرمردی از ابتدای سال 1389 به عنوان رئیس ستاد نماز جمعه تهران منصوب شد. او در گفت‌وگو با «تجارت فردا» تصریح می‌کند که دعوت از خبرگان اقتصادی ایران در جایگاه دولتی و بخش خصوصی جزو برنامه‌های آتی ستاد نماز جمعه تهران است. به گفته او، فهرستی از صاحب‌نظران اقتصادی به عنوان سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تهیه شده که به تدریج طی جمعه‌های سال جاری در این جایگاه قرار خواهند گرفت و در دفاع از حماسه اقتصادی و تحقق آن و نیز برنامه‌های اقتصادی با مردم سخن خواهند گفت. این فهرست با خط قرمزهایی نیز همراه است که در این گفت‌وگو حجت‌الاسلام شیرمردی به آن اشاره می‌کند.


چطور شد که ستاد نماز جمعه تهران تصمیم به دعوت از روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه گرفت؟
ما در ستاد نماز جمعه تهران به دنبال آن هستیم تا در راستای شعار امسال که حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی است، از صاحب‌نظران و خبره‌های هر بخش اعم از دولت، مجلس و بخش خصوصی برای ایراد سخنرانی از تریبون نماز جمعه دعوت کنیم تا این آگاهان راهکارهای تحقق شعار امسال را از این جایگاه برای مردم بیان کنند. در حوزه اقتصاد نیز، عمده مدعوین ستاد نماز جمعه تهران، آگاهان این حوزه و صاحب‌نظران اقتصادی در دولت و بخش خصوصی هستند و بنا داریم تا پایان امسال تعداد بیشتری از صاحب‌نظران اقتصادی را به پشت تریبون نماز جمعه تهران بیاوریم. دعوت از آقای نهاوندیان برای ایراد سخنرانی از جایگاه نماز جمعه تهران، ابتدا در قامت رئیس دفتر رئیس‌جمهور صورت گرفت. ضمن آنکه ایشان جزو چهره‌های صاحب‌نظر اقتصادی ایران هم هست و در لباس رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز مسوولیت خطیری بر عهده دارد. البته دعوت ابتدایی ما از آقای رئیس‌جمهور بود تا ایشان به مناسبت هفته دولت در جایگاه نماز جمعه تهران با مردم سخن بگویند، اما ایشان پیغام دادند که آمادگی این حضور را ندارند و چون زمان محدود بود ما از آقای نهاوندیان دعوت کردیم. دو هفته پیش از حضور آقای نهاوندیان در نماز جمعه تهران، از آقای آل‌اسحاق که ریاست اتاق بازرگانی تهران را بر عهده دارند و ایشان نیز از خبرگان اقتصادی کشور هستند، خواستیم برای ایراد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به دانشگاه تهران بیایند که این دعوت را پذیرفتند و ایشان پیرامون تحقق حماسه اقتصادی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

در واقع دعوت از آقای نهاوندیان از جایگاه سمت دولتی ایشان که رئیس دفتر رئیس‌جمهور هستند، صورت گرفت تا آنکه از رئیس اتاق بازرگانی ایران دعوت به سخنرانی در نماز جمعه تهران شود؟
می‌توان هر دو جایگاه حقوقی ایشان را لحاظ کرد. آقای نهاوندیان علاوه بر آنکه رئیس اتاق بازرگانی ایران هستند و سال‌ها نیز در این سمت ایفای نقش کرده‌اند، در دولت یازدهم سمت ویژه و خاص ریاست دفتر رئیس‌جمهور را نیز بر عهده دارند که جایگاه حقوقی ایشان را به مراتب پررنگ‌تر می‌کند. شخصیت و جایگاه آقای نهاوندیان در دولت یازدهم مانند آقای رحیم‌مشایی نیست و نمی‌توان این دو شخصیت را با هم مقایسه کرد. تریبون نماز جمعه تهران جایی است که نگاه‌های بسیاری چه در داخل و چه در خارج از ایران همواره معطوف به آن است و سخنرانانی باید در این جایگاه با مردم سخن بگویند که در میان آحاد جامعه دارای مقبولیت هستند.

فرض کنید به جای آقایان نهاوندیان و آل‌اسحاق، چهره‌های دیگری در جایگاه رئیس اتاق بازرگانی قرار داشتند. افرادی مانند تجار و بازرگانان یا صاحبان کارخانه‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی که کراوات عنصر جدانشدنی پوشش ظاهری آنان است. آیا باز هم از سوی ستاد نماز جمعه تهران برای این افراد دعوت‌نامه سخنرانی از این تریبون ارسال می‌شد؟
قطعاً دعوت نمی‌کردیم. ما در سال حماسه اقتصادی هستیم و گزینه‌هایی را برای ایراد سخنرانی از تریبون نماز جمعه دعوت می‌کنیم که به این شعار اعتقاد داشته باشند. کراواتی‌ها، ضدحماسه اقتصادی هستند. علاوه بر این، تریبون نماز جمعه دارای قداست ویژه و خاصی است و ضوابط و مقررات خود را دارد. همان‌طور که مسلمانان برای حضور در مسجدالحرام، ضوابط خاصی مانند پوشیدن لباس احرام دارند، جایگاه و تریبون نماز جمعه نیز محل افرادی با پوشش کراوات نیست.

یعنی شخصیت‌هایی از جامعه صاحب‌نظران اقتصادی به این تریبون پا می‌گذارند که مانند آقایان آل‌اسحاق و نهاوندیان و عسگراولادی، نزدیکی و قرابت ویژه با حاکمیت داشته باشند. خارج از این دایره، دعوتی صورت نمی‌گیرد. همین‌طور است؟
افراد و چهره‌هایی که در حوزه خود صاحب نظر و ایده باشند، قطعاً ما از آنها برای ایراد سخنرانی از تریبون نماز جمعه تهران دعوت می‌کنیم. محدودیتی در این خصوص نداریم، جز آنکه اشاره کردم ضوابط و مقررات را نیز رعایت می‌کنیم. البته اگر شخصیتی بین‌المللی مثلاً رئیس‌جمهور یا وزیر و معاون وزیر دولت یک کشور خارجی با کراوات در جایگاه سخنرانی نماز جمعه بایستد، هیچ ایرادی ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها