شناسه خبر : 7275 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صندوق توسعه زیر بار پرداخت اقساط صندوق ذخیره ارزی نمی‌رود

شافعی دیگر رئیس نمی‌شود

در حالی تب و تاب انتخابات فضای اتاق بازرگانی را گرم کرده است که غلامحسین شافعی رئیس فعلی اتاق ایران در مصاحبه‌ای با اقتصادنیوز اعلام کرده «دیگر رئیس نمی‌شوم».

در حالی تب و تاب انتخابات فضای اتاق بازرگانی را گرم کرده است که غلامحسین شافعی رئیس فعلی اتاق ایران در مصاحبه‌ای با اقتصادنیوز اعلام کرده «دیگر رئیس نمی‌شوم». او در این مصاحبه می‌گوید برنامه‌ای برای عضو هیات رئیسه شدن یا تصاحب دوباره صندلی ریاست پارلمان بخش خصوصی در دوره بعدی هیات نمایندگان اتاق ایران ندارد. شافعی در دفاع از عملکرد خود با بیان اینکه در ارتباط با اتاق‌های شهرستان‌ها عملکرد مناسبی داشته است، معتقد است در مورد ارتباط و تعامل اتاق ایران با اتاق‌های شهرستان‌ها نمی‌توان یقیناً گفت عملکرد منفی بوده است. یعنی واقعاً در این دوره در سطح عالی بر روی اتاق‌های کشور کار شده است و ما اعتقاد داریم که کشور تنها تهران نیست و هیچ دلیلی ندارد که در توجه به نقاط کشور تمایزی وجود داشته باشد و اتفاقاً ما در استان‌های کشور آنقدر استعداد داریم که متاسفانه قبلاً به آن توجه نشده است. رئیس اتاق ایران عنوان می‌کند که ممکن است فعالیت‌های انتخاباتی به صورت کم و بیش آغاز شده باشد اما هنوز جبهه‌بندی‌ها مشخص نیست. این در حالی است که مدتی است فضای اتاق بازرگانی به سمت شور و هیجان انتخابات اسفندماه امسال حرکت کرده است.

هیات تجاری تایوان در اتاق تهران
یک هیات تجاری از کشور تایوان صبح روز سه‌شنبه به اتاق بازرگانی تهران آمد و در ملاقات با یحیی آل‌اسحاق پیرامون تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور به رایزنی و گفت‌وگو نشستند. این هیات به نمایندگی از انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان چین تایپه طی هفته گذشته به تهران آمدند و اعضای آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی این کشور از جمله کالاهای ساختمانی و معدنی، مواد غذایی، وسایل و ادوات الکترونیکی، کالاهای صنعتی، آی‌تی و محیط زیست فعال هستند. آل‌اسحاق در این ملاقات تصریح کرد بخش عمده‌ای از روابط تجاری دو کشور به صورت غیرمستقیم و از طریق کشور امارات متحده عربی صورت می‌گیرد و به گفته او اگر مناسبات بازرگانی دو طرف به شکل مستقیم درآید حجم مراودات افزایش خواهد یافت. رئیس اتاق تهران همچنین به احداث دفتر نمایندگی اتاق تهران در کشور تایپه اشاره کرد و یادآور شد که اتاق تهران طی یک سال گذشته تلاش فراوانی برای تاسیس این دفتر کرده است و مجوز این اقدام نیز از سوی دولت ایران صادر شده و فعالان اقتصادی صرفاً منتظر اجازه و همکاری جدی دولت تایوان در این زمینه هستند. رئیس اتاق تهران همچنین از آمادگی این اتاق برای اعزام هیات بزرگ اقتصادی به کشور تایوان طی سال آتی میلادی خبر داد. فرانک چن، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان تایپه نیز در این ملاقات با اشاره به اینکه این تشکل در حال حاضر 40 درصد کل تجارت خارجی کشور تایوان را در اختیار دارد، اضافه کرد ایران در سال 2013 به عنوان سی و پنجمین شریک تجاری تایوان شناخته شد و در این سال حجم روابط اقتصادی دو کشور به 15/2 میلیارد دلار رسید. او همچنین بر رفت‌وآمد تجار و هیات‌های اقتصادی دو کشور تاکید و اظهار امیدواری کرد که تایوان و فعالان اقتصادی این کشور به زودی پذیرای هیاتی اقتصادی از ایران باشند.

بررسی رهاورد سفر قزاقستان
در جلسه صبح 29 شهریورماه اتاق بازرگانی ایران که برای ارزیابی سفر هیات تجاری ایران به قزاقستان با حضور رئیس اتاق ایران و گروه صنعتگران و بازرگانان صورت گرفته بود، نقاط ضعف و قوت این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. شافعی اشتیاق بخش خصوصی برای حضور در بازارهای آسیای مرکزی را مفید عنوان کرد و تفاهمنامه‌های امضاشده بین اتاق‌های بازرگانی ایران و قزاقستان را زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، صادرات، تولید محصولات و حضور در بازار قزاقستان ارزنده ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر بخش‌های خصوصی برای اجرایی کردن این توافق‌ها و تغییر جنبه تشریفاتی آن به عملیاتی شد. در ادامه، نمایندگان بخش خصوصی فعال در زمینه‌های مختلف مانند: معدن، تجهیزات نفت و گاز، صنعت شیشه، مواد غذایی و کشاورزی و همچنین حمل و نقل و بیمه، نقاط مثبت و مشکلات سفر اخیر به قزاقستان را مورد بررسی قرار دادند.

حمله داعش به تجارت ایران و عراق
ارقام نشان می‌دهد در چهارماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 334 هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و 842 میلیون دلار برابری می‌کند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد حضور گروه تروریستی داعش در خاک عراق، روابط تجاری ایران و عراق را دچار اخلال کرده است. عراق در حالی رتبه دوم را در دریافت صادرات ایران در سال 1393 به خود اختصاص داده است که میزان صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته بیش از 9 درصد کاهش داشته است. ارقام نشان می‌دهد در چهارماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 334 هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و 842 میلیون دلار برابری می‌کند که به این ترتیب میزان صادرات به این کشور حدود 17 درصد از کل صادرات کشور است.

تاکید بر توسعه صادرات و افزا یش فعالیت‌های صنعتی
در نشست کمیسیون توسعه صادرات و کمیسیون صنعت اتاق ایران که بعد از ظهر روز یکشنبه سی‌ام شهریورماه در محل اتاق ایران و با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، توسعه صادرات و افزایش فعالیت‌های صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفت. ولی‌الله افخمی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش تعیین‌کننده دولت در امر تجارت بیان کرد: روند فعالیت‌های اقتصادی در ایران سه مرحله دارد؛ در مرحله اول دولت زمینه و فضای مناسب را برای تولید و تجارت فراهم می‌کند، سپس بخش خصوصی در این فضای مناسب فعالیت اقتصادی خود را انجام می‌دهد و سرانجام باز دولت شرایط را فراهم می‌کند که کالای تولید‌شده یا خدمات ارائه‌شده توسط فعالان اقتصادی به نحو خوبی عرضه شود. در این نشست وطن‌چی فعال اقتصادی در بازار صادرات و واردات ایران و ترکیه گزارش جامعی در مورد امکان استفاده از سیستم تهاتری و انبارهای آنترپو کشور ترکیه به منظور توسعه صادرات به آن کشور ارائه کرد.

لزوم اصلاح قانون تجارت
نشست کمیسیون حقوقی قضایی اتاق ایران یکشنبه 30 شهریور 93 در طبقه هشتم اتاق ایران برگزار شد. حاضران در این نشست، در آغاز به بررسی بخشنامه اخیر بانک ملی در خصوص نحوه تقسیط مجدد بدهی فعالان اقتصادی پرداختند و آن را الگوی خوبی برای تنظیم روابط سایر بانک‌ها با مشتریان شناختند. با این حال برخی بندهای این دستورالعمل را نیازمند رفع ابهام دانستند و مقرر شد کمیسیون، در این خصوص با بانک مکاتبه کند. سید ضیاءالدین خرمشاهی رئیس کمیسیون، گزارشی از نشست کارشناسی حمایت قضایی از فعالان اقتصادی ارائه کرد که حمایت قضایی به دلیل ساختار قانونگذاری کشور، به شکل زیربنایی و درازمدت محقق نمی‌شود. چون فرآیند تصویب قوانین به ویژه در خصوص طرح‌های قانونی، تحت تاثیر ذائقه سیاسی مجلس و لابی‌های صنفی و منطقه‌ای برخی نمایندگان است. در ادامه محمدمهدی رئیس‌زاده خواستار آن شد تا بحث ورشکستگی در قانون تجارت اصلاح شود. فرآیند ادغام شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین بحث ذی‌نفع واحد در هلدینگ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا مشکلات یک شرکت، گریبان‌گیر بقیه شرکت‌های عضو یک هلدینگ نشود.

دولت از فعالان اقتصادی مالیات اضافه نمی‌گیرد
مهمان ویژه نشست اخیر کمیسیون تجارت اتاق تهران، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. شاپور محمدی در این نشست با اشاره به لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که مردادماه امسال از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، تصریح کرد سه ماده از مفاد این لایحه به موضوع پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و برخی نهادهای عمومی غیردولتی اشاره دارد، نظر دولت درباره چگونگی پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران این است که اگر به روش تهاتر اقدام شود می‌توان به گشایش‌هایی دست پیدا کرد. محمدی در عین حال تصریح کرد تمهیداتی نیز برای تامین مالی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که می‌تواند کمک حال واحدهای اقتصادی بخش خصوصی باشد. او در خصوص مالیات و انتقادهایی که فعالان اقتصادی از سازمان امور مالیاتی دارند هم تصریح کرد: ما هم قبول داریم که در این زمینه سازمان امور مالیاتی به طور سختگیرانه عمل می‌کند اما به طور قطع مالیات اضافه بر آنچه در قانون آمده است از فعالان اقتصادی گرفته نمی‌شود. معاون وزیر اقتصاد در عین حال میزان بدهی دولت به بانک مرکزی را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران، یکی از عمده مشکلات فعالان اقتصادی را این موضوع دانست که برخی از واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته اقدام به دریافت تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی کردند اما صندوق توسعه ملی زیر بار پرداخت اقساط صندوق ذخیره ارزی نمی‌رود و این موضوع به یکی از گرفتاری‌های فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

چه خبر از اتاق‌های شهرستان
* کمیسیون صنعت و معدن اتاق ساری چگونگی جهت‌گیری‌های اقتصادی برنامه ششم توسعه کشور را بررسی کرد.
‌ دوره آموزشی رویه جدید سیستم کار‌نه‌تیر که از اول مهرماه برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی آذربایجان شرقی اجرایی خواهد شد، با حضور اعضای انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل و کادر اجرایی شرکت‌ها در اتاق تبریز برگزار شد.
* در هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق یاسوج موضوع برگزاری نخستین همایش «مدیریت بحران آب» در کهگیلویه‌وبویراحمد در پاییز امسال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
* سی‌امین جلسه هیات نمایندگان اتاق زنجان با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان و معاونان ارزش افزوده و مالیاتی مرکز برگزار و مشکلات مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی طرح شد.
* رئیس اتاق ساری در نشست مشترک صادرکنندگان استان و مدیران ستادی جهاد کشاورزی استان از دریافت مجوز راه‌اندازی شورای ملی برنج ایران در اتاق ساری خبر داد.
* رئیس اتاق اردبیل در جلسه مشترک این اتاق با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تغییر مدیران میانی را عامل اجرا نشدن بخشنامه‌های تسهیلی دانست.
index:1|width:600|height:134|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها