شناسه خبر : 7204 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منطقه آزاد دوجانبه شش‌ماه دیگر آماده است

پیش از این قطری‌ها به ایران آمده بودند و ضمن بازدیدی که از سه بندر داشتند، بوشهر را انتخاب کردند و ما هم در هیاتی به سرپرستی آقای ترکان از منطقه‌ای در قطر بازدید کردیم و در نهایت توافقنامه‌ای را با آنها امضا کردیم تا مناطق آزاد دوجانبه میان ایران و قطر ایجاد شود.

index:1|width:50|height:50|align:left محمدحسین برخوردار/عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران
این روزها دنیا، دنیای اقتصاد است و کشورها به شکل‌های مختلف به هم وابسته شده‌اند. فلسفه تجارت نیز همین موضوع بوده تا کشورها مازاد نیازشان را در بازار عرضه کنند و از این راه نیازهای خودشان را تامین کنند. همین موضوع دلیل اصلی سفر اخیر هیات قطری‌ها به ایران و هیات ایران به قطر بوده است. برآیند این دو سفر این بود که قطری‌ها در مواردی به کالاها و خدمات ایران نیازمندند و ایران نیز در بخشی دیگر چشم به تولیدات قطری‌ها دارد. در واقع می‌توان گفت قطر به واردات کالا از ایران نیاز دارد و ایران نیز به صادرات کالا و بازار این کشور احتیاج دارد. بر اساس مذاکراتی که در این سفر داشتیم، قطری‌ها تمایل خود را به مواد معدنی در قالب مصالح ساختمانی و مواد غذایی به ویژه لبنیات، گوشت و مرغ نشان دادند.
پیش از این قطری‌ها به ایران آمده بودند و ضمن بازدیدی که از سه بندر داشتند، بوشهر را انتخاب کردند و ما هم در هیاتی به سرپرستی آقای ترکان از منطقه‌ای در قطر بازدید کردیم و در نهایت توافقنامه‌ای را با آنها امضا کردیم تا مناطق آزاد دوجانبه میان ایران و قطر ایجاد شود. مهم‌ترین نکته هم اینجاست که ما در جنوب کشور زمینی در اختیار قطری‌ها قرار می‌دهیم که در آنجا سردخانه و مواردی از این دست ایجاد کنند تا صادرات محصولات غذایی ایرانی راحت‌تر و باکیفیت‌تر به خاک آنها صادر شود. این در حالی است که قطری‌ها احتیاج شدیدی به شن و ماسه و مصالح ساختمانی و همچنین صیفی‌جات ایران نیز دارند. البته در حال حاضر هم لنج‌های ایرانی صیفی‌جات از شهرهای جنوبی کشور به قطر صادر می‌کنند، اما قرار است این کار در ابعاد بزرگ‌تر تداوم داشته باشد. چرا که ما به عنوان یک کشور در حال توسعه به صادرات نیاز داریم و باید در تجارت دنیا سهم داشته باشیم و این سهم را باید هر روز با بازاریابی توسعه دهیم و قطری‌ها هم در شرایطی قرار دارند که به کالاهای ایرانی نیاز دارند. بنابراین این یک بازی برد-برد میان ایران و قطر است و باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود.
بر همین اساس قطری‌ها منطقه‌ای را که برای تجار ایرانی پیش‌بینی کرده بودند به ما نشان دادند تا تجار بتوانند اقلام خود را برای عرضه به آنجا ببرند. این منطقه آماده به کار بود اما برای تخلیه نیاز به تجهیزاتی دارد که شش‌ماه آینده مهیا می‌شود. این در حالی است که خود بندرگاه آماده بود. منطقه‌ای هم که در ایران پیش‌بینی شده، در این مدت می‌تواند به طور کامل آماده شود. در واقع هدف از این سفر و این مذاکرات این است که زمینه برای استفاده تشکل‌ها آماده شود و تجار با هم مرتبط شوند. به نظر می‌رسد ایجاد منطقه آزاد دوجانبه شدنی‌تر از حالتی است که این مناطق برای توسعه در اختیار خود دولت‌ها قرار می‌گرفت. چون این بار بخش خصوصی ورود پیدا کرده و برای مدت مشخصی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.
پس از بازگشت از این سفر من به عنوان نماینده اتاق ایران بلافاصله با رئیس کمیسیون کشاورزی تماس گرفتم و مشخصات منطقه را عنوان کردم تا بخش خصوصی از این طریق وارد بازار مواد غذایی قطر شود. چون ما در صنعت غذا واقعاً حرف برای گفتن داریم. با همه این حرف‌ها به نظر می‌رسد تا شش‌ماه آینده نخستین منطقه آزاد دوجانبه میان ایران و قطر آغاز به کار کرده باشد و ما به این موضوع بسیار خوش‌بین هستیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید