شناسه خبر : 7192 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زباله‌های یک سال تهرانی‌ها ۶۵ میلیارد تومان ارزش دارد

زباله‌های میلیاردی

لازم نیست حتماً سیاه باشد. اتفاقاً خیلی هم رنگارنگ است. پوست میوه‌، بطری آب، جعبه دستمال‌کاغذی، قوطی کنسرو لوبیا، برنج پخته، شیشه شکسته‌شده، چوب شکسته‌شده یک کمد و خیلی اقلام دیگری که همه در کنار هم سطل‌های زباله جای‌جای تهران را به یک معدن رنگارنگ شبیه می‌کند.

ابراهیم علیزاده

لازم نیست حتماً سیاه باشد. اتفاقاً خیلی هم رنگارنگ است. پوست میوه‌، بطری آب، جعبه دستمال‌کاغذی، قوطی کنسرو لوبیا، برنج پخته، شیشه شکسته‌شده، چوب شکسته‌شده یک کمد و خیلی اقلام دیگری که همه در کنار هم سطل‌های زباله جای‌جای تهران را به یک معدن رنگارنگ شبیه می‌کند. همین سطل‌های زباله را که کنار هم قرار دهند تنها در تهران روزی 180 میلیون تومان پول از آن بیرون خواهد آمد. معنای ساده این جمله آن است که در تهران سالانه بیش از 65 میلیارد تومان زباله تولید می‌شود. آن وقت شهرداری تهران برای جمع‌آوری و ساماندهی و پردازش این زباله‌ها باید حداقل 5/1 میلیارد تومان هزینه کند. این آمار را مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرده تا مردم تهران بدانند شهرداری سالانه چقدر باید هزینه کند تا زباله‌هایی را سروسامان دهد که بیش از 43 برابر این هزینه، ارزش دارند.
موضوع قابل توجه دیگر آنکه این هزینه در تهران اینقدر بالاست، وگرنه در برخی کشورهای دیگر چون تنها هفته‌ای سه بار زباله‌ها جمع‌آوری می‌شوند هزینه‌ها پایین‌تر است. به گفته حسن کریمیان در تهران برای جمع‌آوری هفت هزار تن زباله در روز، روزی سه بار زباله‌ها جمع می‌شوند. که البته با وجود چنین هزینه‌هایی همچنان ارزش زباله‌ها بیش از هزینه جمع‌آوری و پردازش آنهاست. طبق آمارهای رسمی منتشرشده این حجم بالای زباله‌ها به دلیل بالاتر بودن سرانه تولید زباله تهرانی‌هاست. متوسط سرانه زباله تولیدشده در شهر تهران ۳۲۰ گرم است و سرانه تولید روزانه زباله در جهان ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است. مقایسه همین اعداد نشان می‌دهد چقدر تهرانی‌ها در تولید زباله نسبت به کشورهای دیگر دنیا قابلیت بیشتری دارند. در بهترین حالت هر تهرانی سالانه 20 گرم بیشتر از شهروندان سایر کشورها زباله تولید می‌کند.
زباله‌های تهران دو ویژگی قابل توجه دیگر دارند؛ یکی اینکه در مناطق شمال شهر تهران حجم آنها حداقل دو برابر میانگین آن در سطح کشور و چهار برابر استاندارد جهانی است و یکی دیگر آنکه ۳۵ تا ۴۰ درصد این زباله‌ها خشک هستند. نقطه مقابل آخرین آمار این است که بیش از 60 درصد زباله‌های تهرانی‌ها‌ تر هستند؛ زباله‌هایی که به گفته کارشناسان حوزه شهری کمتر قابلیت پردازش دارند و ارزش‌هایی که معمولاً برای زباله‌ها مطرح می‌شود بیشتر مربوط به بخش زباله‌های خشکی است که ظرفیت پردازش در آنها وجود دارد.
با این حال همه این ارقام، آمارهای رسمی هستند که در مورد زباله‌های تهران منتشر شده و کمتر کسی از ظرفیت‌های بازارها و آمارهای غیررسمی زباله‌های تهران خبر دارد. در این پرونده قرار است جدای از این آمارهای رسمی منتشر‌شده توسط دستگاه‌های مسوول، بخش‌های غیررسمی زباله در تهران هم بررسی شود. بخشی که شاید تاکنون کمتر مسوولی به آن پرداخته باشد و شهروندان هم کمتر اطلاعی در مورد آن داشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید