شناسه خبر : 7140 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا فلز زرد سود و ضرری برای خریدارانش نداشت؟

انجماد طلا در نیمه گرم سال

بررسی روند تغییرات نرخ طلا در بازار جهانی نشان از آن دارد که متوسط نرخ اونس جهانی در فروردین‌ و شهریورماه سال جاری در یک محدوده قیمتی بوده است.

index:1|width:50|height:50|align:right سهراب اشرفی/تحلیلگر بازار طلا
بررسی روند تغییرات نرخ طلا در بازار جهانی نشان از آن دارد که متوسط نرخ اونس جهانی در فروردین‌ و شهریورماه سال جاری در یک محدوده قیمتی بوده است. نسبت دو نقطه نشان از آن دارد که این بازار سود یا ضرری را برای فعالان آن به همراه نداشته است.

افت و خیز اونس
قیمت متوسط اونس جهانی در فروردین‌ماه سال جاری در محدوده 1200 دلار در نوسان بوده که این نرخ با اندکی نوسان در اردیبهشت‌ماه نیز تکرار شده است، در خردادماه نرخ اونس جهانی با کاهش روبه‌رو شده و نرخ متوسط 1180 دلار را به ثبت رسانده است. اونس جهانی برای چهارمین ماه سال با نوسان قابل توجه در بازه 150‌دلاری، نرخ 1150 دلار را به عنوان نرخ متوسط انتخاب کرده است. مردادماه را می‌توان به نام ماه سقوط اونس جهانی لقب داد و بعد از آن اونس جهانی با افزایش مناسب ضرر و زیان‌های چند ماه گذشته خود را جبران کرد. در این ماه نرخ متوسط اونس جهانی در محدوده 1130 دلار بوده است.
همچنین در بررسی نرخ دلار در بازار آزاد در فروردین‌ماه سال جاری نرخ متوسط این ارز 3340 تومان بوده که در شهریورماه نرخ متوسط در حدود 3400 تومان بوده است.
در نگاه کوتاه به نرخ‌های این دو مولفه در دو نقطه آغازین و پایانی می‌توان دریافت که ارزش اونس جهانی بدون تغییر و نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد اندکی رشد داشته است.
حال در رابطه با نرخ طلای خام 18‌عیار در بازار داخلی، نرخ متوسط هر گرم از این فلز گرانبها در فروردین‌ماه 98 هزار تومان بوده و در شهریورماه این قیمت به حدود 94 هزار تومان کاهش یافته است. با این تفاسیر می‌توان گفت در بررسی نقطه به نقطه بازه زمانی شش‌ماهه نخست سال، سرمایه‌گذاری در هر گرم طلای خام 18‌عیار با چهار هزار تومان ضرر همراه بوده است. در کنار حجم عرضه و تقاضا موضوعی دیگر چون پیشی گرفتن نرخ طلای داخلی از طلای جهانی در فروردین‌ماه این تفاوت چهار هزار‌تومانی را با وجود ثبات اونس جهانی رقم زده است، در مجموع باید گفت بازار طلا هیچ ضرر و زیانی را برای صاحب خود به همراه نداشته است.

تغییرات ارزش طلا
حال اگر بازار طلا را به صورت ماهانه مورد بررسی قرار دهیم و روز پانزدهم هر ماه به عنوان شاخص مورد بررسی قرار گیرد،‌ 15 فروردین‌ماه هر گرم طلای خام 18‌عیار 96 هزار و 500 تومان بوده است، این ارزش در اردیبهشت‌ماه به 96 هزار تومان کاهش یافته که روند نزولی خود را تا شانزدهم خرداد‌ماه حفظ کرده و ارزش 94 هزار تومان را در این روز به ثبت رسانده است.
این ارزش در 15 تیرماه اندکی کاهش یافت که یکی از دلایل این کاهش قیمت به واسطه تداخل زمانی با ماه مبارک رمضان بوده است. متوسط نرخ طلا در تیرماه با موارد بیان شده در محدوده 90 هزار تومان ایستاد؛ نرخی که حتی در این ماه 88 هزار تومان را به چشم دید.
نرخ طلا نیز در مردادماه با اندکی نوسان بر پایه 90 هزار تومان ایستاد و با ورود به شهریورماه روند افزایشی در پیش گرفت که نرخ در محدوده 94 هزار تومان را به ثبت رساند. این بررسی نشان از آن دارد که خرداد و شهریورماه به شدت به یکدیگر شباهت دارند و این دو ماه دقیقاً پایان هر فصل هستند.index:2|width:300|height:130|align:left

رفتارشناسی بازار طلا
در کنار مولفه‌های اقتصادی تعیین نرخ طلا در بازار داخلی رفتار خرید مردم یا به عبارت بهتر میزان عرضه و تقاضا بر این بازار بسیار تاثیرگذار است. در چند ‌سال اخیر به واسطه کاهش قدرت خرید تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری در طلا به سمت طلاهای بدون کارمزد یا کم‌اجرت رفته است، این معامله در بازار طبق قوانین غیرقانونی است از این‌رو حجم معاملات به شدت نسبت به چند سال اخیر کاهش یافته اما همچنان مردم متقاضی این نوع طلا در بازار هستند.
اما قبل از عمیق شدن در بحث رفتار‌شناسی مردم باید به این نکته توجه کرد که اکثر بازارها به ویژه بازار طلا در رکود به سر می‌برند، با این اوصاف باید گفت، خرید در بازار کمی سخت شده و با وجود آنکه نرخ طلای خام در شش‌ماهه نخست سال ثابت بوده است، حجم خرید رشد نداشته که دلیل اصلی این موضوع مالیات بسیار بالای مصنوعات طلاست، مالیات بر ارزش افزوده باعث می‌شود مردم نتوانند مصنوعات طلا با گرم‌های بیشتری را خریداری کنند که این موضوع خود اثر دافعه در خرید دارد.
با بیان این مطالب می‌توان بازده بازار طلا را از دو منظر طلای نو و طلای دست‌دوم مورد بررسی قرار داد. در شش‌ماهه نخست سال خرید طلای نو از سوی مردم با نگاه سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت سودی به همراه نداشته است، زیرا نرخ طلا تغییر آنچنانی نداشته و در مدت شش ماه کارمزد، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه‌های جانبی خرید طلا پوشش داده نشده است. در رابطه با بازده خرید طلا باید گفت معمولاً نگاه بلندمدت برای سرمایه‌های مردمی همراه با سود خواهد بود و بازده‌های شش‌ماهه سودی برای مردم عادی به همراه نخواهد داشت، به افراد در این بازار توصیه می‌شود با توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا عمق نگاه باید دورتر قرار گیرد تا خرید طلا همراه با سود باشد.

بازار سکه دنباله‌رو طلا
در شش‌ماهه نخست سال جاری بیشترین نرخ سکه تمام طرح جدید در روز 23 فروردین با قیمت 978 هزار تومان و کمترین قیمت در روز 31 تیرماه با قیمت 860 هزار تومان به ثبت رسیده است. نرخ سکه در شش‌ماهه نخست سال دقیقاً بر مبنای میزان طلای مصرفی آن خرید و فروش شده است و هیچ‌گونه قیمت خاص و ویژه‌ای به صورت حباب در آن وجود ندارد. با توجه به اینکه در شش‌ماهه نخست سال بازار سکه چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است تعیین نرخ کاملاً با توجه به نرخ طلای خام صورت می‌گیرد، به‌طور مثال اگر در فروردین‌ماه هر گرم طلا 98 هزار تومان در نظر گرفته شود، ارزش هر قطعه سکه طلا 958 هزار تومان تعیین می‌شود، سکه در این مدت به‌گونه‌ای معامله شده است که هزینه ضرب در آنجا نداشته است.
در مجموع می‌توان گفت سکه در شش‌ماهه نخست سال کاملاً دنباله‌رو قیمت طلای داخلی بوده و منطبق بر آن تعیین نرخ صورت گرفته است. در کنار این موضوع در برخی از ماه‌ها بازار شاهد آن بوده که نرخ سکه کمتر از ارزش طلای آن در کف بازار تعیین شده که این موضوع به دلیل تقابل زمانی با ‌ماه‌های خاص قمری همچون ماه مبارک رمضان و محرم و صفر است،‌ در این ماه‌ها میزان مراسم کاهش می‌یابد و در پی کاهش میزان مراسم‌ها، میزان تقاضا کاهش می‌یابد.
این رویه روند معکوس نیز دارد. به‌طور مثال در ماه ربیع‌الاول میزان مراسم‌ها و ازدواج‌ها افزایش می‌یابد، این موضوع میزان تقاضا را افزایش داده و افزایش میزان تقاضا قیمت سکه را تا حدودی دستخوش تغییر می‌کند.

بازده شش‌ماهه بازار سکه
با توجه به نرخ‌های به ثبت‌رسیده در شش‌ماهه نخست سال افرادی که در این مدت سکه را خریداری کرده‌اند و نگاه کوتاه‌مدت برای فروش آن دارند متحمل ضرر شده‌اند، زیرا نرخ سکه در این مدت حدود 118 هزار تومان نوسان را به ثبت رسانده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها