شناسه خبر : 6793 لینک کوتاه

تب پوکمون چگونه فراگیر شد؟

بازگشت هیولاهای دوست‌داشتنی

اگر در آینده نزدیک افرادی را گوشی همراه به دست و زل‌زده به صفحه‌‌ آن در خیابان‌ها و اماکن عمومی شهر در حال پیاده‌روی به این سو و آن‌سو دیدید تعجب نکنید، ‌‌ این افراد به دنبال پوکمون‌هایی هستند تا آنها را شکار کرده و به تربیت آنها بپردازند.

محمد علی‌نژاد

اگر در آینده نزدیک افرادی را گوشی همراه به دست و زل‌زده به صفحه‌‌ آن در خیابان‌ها و اماکن عمومی شهر در حال پیاده‌روی به این سو و آن‌سو دیدید تعجب نکنید،‌‌ این افراد به دنبال پوکمون‌هایی هستند تا آنها را شکار کرده و به تربیت آنها بپردازند.
زمانی که شرکت نینتندو بازی پوکمون را برای کنسول دستی گیم‌بوی (game boy) منتشر کرد،‌ شاید فکرش را هم نمی‌کرد که موجودات عجیب و غریب خلق‌شده توسط این شرکت به این اندازه محبوب و دردسرساز شوند. پس از استقبال خوبی که از نسخه اولیه بازی پوکمون شد،‌ این موجودات راه خود را به دنیای فراتر از بازی‌ پیدا کرده و با معرفی گونه‌های جدیدی از خود در سریال‌‌ها و فیلم‌های انیمیشن محبوبیت مثال‌زدنی را برای خود تضمین کردند.
بازی پوکمون گو (Pokémon GO) یک ماجراجویی در دنیای واقعی است که با به‌کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده و به کمک GPS گوشی و دوربین آن فضای بازی با فضای حقیقی ادغام شده و شما را در دنیای واقعی سرگردان می‌کند. دیگر قرار نیست با لم‌ دادن روی مبل مراحل مختلف یک بازی را رد کرده و رکوردزنی کنید. برای پیشرفت در این بازی باید به همه جا سرک بکشید و موجودات فانتزی را پیدا کرده و گیر بیندازید. ترکیبی از تکنولوژی و فعالیت بدنی و اجتماعی باعث شده که در عرض مدت کوتاهی این بازی علاقه‌مندان بی‌شماری پیدا کند به طوری که در طی یک هفته پوکمون گو با پشت ‌سر گذاشتن بازی پرطرفدار شرکت کینگ، «کندی‌کراش»، رکورد کاربران روزانه یک بازی موبایل را از آن خود کرد.
بازی «پوکمون گو» با میانگین ۲۱ میلیون نفری کاربران گوشی‌های هوشمندی که در سراسر آمریکا سعی می‌کنند پوکمون‌ها را به تسخیر خود درآورند، در حال ثبت یک رکورد تاریخی است. عبور این بازی از اسنپ‌چت در دستگاه‌های اندرویدی بسیار محتمل بوده و احتمالاً به زودی به بزرگ‌ترین کاربر داده‌های نقشه گوگل (google maps) تبدیل خواهد شد.
از زمانی که پوکمون گو عرضه شده، ارزش سهام شرکت نینتندو در حال افزایش است و احتمالاً سرمایه‌گذاران این شرکت بار دیگر رکورد خود را خواهند شکست. یکی از مهم‌ترین دلایل رونق این بازی، رایگان بودن آن بوده که باعث دانلود میلیون مرتبه‌ای آن در عرض مدت بسیار کوتاهی شده است. کاربران پس از جمع‌‌آوری انبوهی از پوکمون‌ها احتمالاً به پرداخت درون‌برنامه‌ای نیاز خواهند داشت. با وجود استقبال فوق‌العاده و باورنکردنی از پوکمون گو در روزهای نخست انتشار این بازی، در حال حاضر اجرای این بازی فقط در آمریکا و چند کشور معدود دیگر به صورت آزادانه ممکن است هر چند شرکت نینتندو، کمپانی سازنده این بازی اعلام کرده که به زودی این بازی کشورهای بیشتری را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. سرعت بالای نوآوری و ارتقای فناوری‌ها در صنعت بازی باعث شده تا عمر استقبال از بازی‌های کامپیوتری و تلفن‌همراه چندان زیاد نباشد. مهم‌ترین چالش شرکت نینتندو و سازندگان بازی پوکمون گو شاید حفظ محبوبیت و موقعیت خود در صدر جدول پرطرفدارترین بازی‌های گوشی‌های هوشمند باشد. با گسترده‌تر شدن کشورهای تحت پوشش پوکمون، انتظار می‌رود بازی پوکمون گو به دلیل امکانات و قابلیت‌های اجتماعی که دارد، به مذاق مردم ما هم خوش بیاید. مطمئناً این موضوع که در آینده‌ای نزدیک، در خیابان کسی از شما آدرس نزدیک‌ترین باشگاه پوکمون را بپرسد، چندان عجیب نخواهد بود. هر چند حواشی زیادی (از نگرانی‌های امنیتی گرفته تا ترس از سلامت گیمرها به دلیل بی‌توجهی به محیط پیرامون) حول این بازی ایجاد شده است ولی به آنها توجهی نکنید، اگر به دنبال هیجان،‌ تجربه جدید و اندکی ورزش به همراه گوشی تلفن هوشمند خود هستید، این بازی را نصب کرده و از آن لذت ببرید. تضمینی برای معتاد نشدن شما وجود ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید