شناسه خبر : 6773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر اقتصاد می‌گوید در حذف یارانه پردرآمدها «شتابزده» عمل نمی‌کنیم

وعده در گعده

حدود دو ماه و نیم از پایان ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گذشته است، اما دولت همچنان می‌گوید «در حذف یارانه پردرآمدها شتابزده عمل نخواهد کرد».

هادی چاوشی
حدود دو ماه و نیم از پایان ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گذشته است، اما دولت همچنان می‌گوید «در حذف یارانه پردرآمدها شتابزده عمل نخواهد کرد».
این حرف را علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در شورای گفت‌وگو مطرح کرده و البته اضافه کرده است «ستاد هدفمندی یارانه‌ها کارگروه مشخصی را تحت عنوان «خانوار» با مسوولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل داده که در حال مطالعه و بررسی اطلاعات خانوارهایی است که هم‌اکنون یارانه نقدی دریافت می‌کنند. نتایج بررسی‌های این کارگروه در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد و چنانچه خانواری جزو مشمولان دریافت یارانه نقدی نباشد به طور قطع یارانه‌اش قطع خواهد شد. چون دولت مصمم است که احکام قانونی را اجرا کند.»
جالب آنکه محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور حدود دو ماه قبل گفته بود «آنچه مردم در ثبت‌نام فاز دوم هدفمندی بیان کرده‌اند، با بانک‌های اطلاعاتی مختلف بررسی می‌شود و گزارش آن «به‌زودی» اعلام خواهد شد و در صورتی که اطلاعات خلافی هنگام ثبت‌نام اعلام شده باشد، به آن رسیدگی می‌کنیم.» با این حال هنوز معلوم نیست «به‌زودی» نوبخت و «آینده نزدیک» طیب‌نیا چه زمانی فرا خواهد رسید.
طیب‌نیا که علاوه بر این، به دلیل اختصاص نیافتن سهم تولید از درآمدهای هدفمندی بسیار تحت فشار است، دوشنبه گذشته در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به این موضوع هم اشاره کرد و قول داد: «حمایت از تولید را در سال جاری عملی خواهیم کرد؛ این حمایت عموماً به صورت پرداخت یارانه سود و وجوه اداره‌شده خواهد بود؛ آن هم به گروهی از واحدهای تولیدی که سعی دارند افزایش بهره‌وری داشته باشند و استهلاک انرژی‌شان کم باشد.»
وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه دولت سیاست مقابله با تورم را ادامه خواهد داد، گفت: «تورم تک‌رقمی شرط لازم برای حمایت از تولید و خانوار است؛ بر همین اساس اولویت اصلی دولت خروج غیر‌تورمی از رکود است.» رشد بدون تورم، آرزوی همه اقتصادهای امروز دنیا‌ست، اما رسیدن به آن، کار همه‌شان نیست. باید منتظر لایحه «ضدرکودی» دولت ماند که به گفته طیب‌نیا «تهیه این لایحه مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و امیدواریم در مجلس نیز با اهتمام نمایندگان بتوان آن را به تصویب رساند و مشکلات اصلی واحدهای تولیدی را حل کرد».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید