شناسه خبر : 6766 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافی

نوسان قیمت‌ها

امید به رشد قیمت‌ها در بازار کالایی

محمد علی‌نژاد

در یک ماه گذشته بازارهای کالایی جهانی نوسانات متعددی را شاهد بودند. در بازار نفت پس از عدم توافق در خصوص طرح فریز نفتی در آوریل، در این ماه آتش‌سوزی در جنگل‌های ایالت نفت‌خیز آلبرتا در کانادا و بعد از آن حمله خرابکاران به خطوط انتقال نفت در نیجریه در کنار آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی ونزوئلا، عرضه در بازار جهانی را با اخلال مواجه کرد و موجب نزدیک شدن قیمت نفت به مرز 50 دلار شد. با توجه به توقف تولید در بسیاری از میادین نفتی دنیا، بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده معادلات عرضه و تقاضای نفت به هم خورده و بازار جهانی نفت در ادامه سال جاری با کمبود عرضه مواجه خواهد شد. در یک ماه اخیر قیمت نفت روندی صعودی داشته به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت از 42 دلار به نزدیکی 50 دلار رسیده است. از ابتدای سال 2016 تاکنون نفت برنت رشدی 32‌درصدی و نفت آمریکا افزایشی 31‌درصدی را تجربه کرده است.
در بازار فلزات گرانبها، طلا که در اواسط ماه گذشته میلادی به سطح 1230‌دلاری برای هر اونس رسیده بود پس از اوج‌گیری و رسیدن به مرز 1300‌دلاری، در هفته‌های اخیر روندی یکنواخت به خود گرفته و در محدوده 1270 تا 1280‌دلاری به ازای هر اونس نوسان می‌کند. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی، افت دلار و روند نزولی بازارهای سهام از دلایل اصلی تثبیت قیمت طلا در هفته‌های اخیر بوده است. این فلز گرانبها در سال 2016 با رشدی 20‌درصدی مواجه بوده است.
بازار فلزات اساسی اما با یک سقوط قابل ‌توجه همراه بوده است. آلومینیوم پس از رسیدن به قیمت 1680‌دلاری برای هر تن روندی نزولی در پیش گرفت و تا مرز 1520 دلار سقوط کرد. پس از اعمال مقرراتی از سوی سازمان بورس چین برای مقابله با سفته‌بازی در بازار سنگ‌آهن و فولاد چین، قیمت هر تن از این کالای اساسی از اوج 68‌دلاری خود در ماه آوریل به سطح 55‌دلاری بازگشته است. کاهش تقاضای فولاد در چین و بالا بودن سطح ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین نیز روی افت قیمت سنگ‌آهن تاثیرگذار بوده است. با توجه به رشد مجدد قیمت سنگ‌آهن در روزهای اخیر، تحلیلگران بر این باورند که در آینده نزدیک افت بیشتری مشاهده نخواهد شد.
index:1|width:620|height:397|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها