شناسه خبر : 6695 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت فولاد

فولاد در مسیر رشد

بورس کالای ایران در ابتدای شکل‌گیری، فعالیت خود را صرفاً با معاملات فیزیکی شروع کرد و با راه‌اندازی قراردادهای مشتقه کالایی اولین گام را برای نزدیک شدن به معیارهای جهانی برداشت.

سیدعلی خسروشاهی
هفته گذشته از سوی روزنامه دنیای اقتصاد چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران برگزار شد. در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری 55 میلیون تنی تولید فولاد در برنامه 20ساله خبر داد. اما اتفاق بسیار امیدوار‌کننده در این همایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود. مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا در این همایش گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2025 میلادی ظرفیت تولید فولاد ایران دو برابر شود. آقای بندتی با بیان اینکه ایران بازار خوبی در حوزه فولاد دارد، افزود: مسوولان و کارآفرینان ایرانی در رابطه با صنعت فولاد خیلی حساس هستند، تا بتوانند با استفاده از مزیت نفت و گاز کشور ظرفیت تولید فولاد را بالا ببرند. بر این اساس لازم است در ایران با استفاده از ظرفیت‌های خلیج‌فارس، ضمن افزایش تولید با قیمت رقابتی، فولاد را به بازارهای خارجی عرضه کنیم. در ادامه نماینده گروه اس‌ام‌اس آلمان نیز گفت: این آمادگی را داریم تا با ایران در زمینه فولاد همکاری خود را ادامه دهیم. در سال‌های گذشته برای توسعه مجتمع‌های تولید فولاد در مبارکه همکاری‌هایی با ایران انجام دادیم و شریک نزدیک ایران هستیم. وی با بیان اینکه این گروه آماده ارائه خدمات باکیفیت است، گفت: برنامه ما این است که تا سال 2015 ماشین‌آلات مورد نیاز برای توسعه فولاد مبارکه را توسعه دهیم. به نظر می‌رسد ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت فولاد کشور نوید روزهای بهتری را برای این صنعت می‌دهد. مدیر عامل بورس کالای ایران نیز با تشریح مزایای مبادلات تجاری در بورس کالای ایران و نقش بورس کالا در تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی با استفاده از قراردادهای سلف، از توسعه ابزارهای مالی جدید از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله در حوزه محصولات فولادی سخن گفت. بازار سنتی ایران با دارا بودن معایب فراوان نظیر ایمن و شفاف نبودن فضای کسب‌و‌کار و همچنین وجود دلالان و واسطه‌های متعدد که خود باعث افزایش قیمت محصولات تولیدی می‌شوند نمی‌تواند جوابگوی نیاز فعالان اقتصادی در دنیای مدرن امروز باشد و بازار‌های مدرن و به روزی مانند بورس‌های کالایی با ایجاد بستری امن و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع به فعالان اقتصادی، می‌تواند نقش پررنگی در حل مشکلات اقتصادی و رونق تجارت داشته باشد.
بورس کالای ایران در ابتدای شکل‌گیری، فعالیت خود را صرفاً با معاملات فیزیکی شروع کرد و با راه‌اندازی قراردادهای مشتقه کالایی اولین گام را برای نزدیک شدن به معیارهای جهانی برداشت. طی سال گذشته بورس کالای ایران از راه‌اندازی قراردادها و ابزارهای مالی جدید خبر داده بود که طی نیمه دوم امسال با معرفی و برگزاری کلاس‌های آشنایی با قرارداد آتی زیره سبز و قرارداد سلف میلگرد استاندارد از راه‌اندازی این دو قرارداد در انتهای امسال یا اوایل سال آینده سخن به میان آورد که هنوز این امر محقق نشده است. علاوه بر این قراردادها می‌توان به قرارداد آتی ذرت و فولاد نیز اشاره کرد که در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد. به نظر می‌رسد بورس کالای ایران در جهت توسعه ابزارهای مالی جدید برنامه کلانی را پیگیری می‌کند و در آینده بورس کالای ایران را می‌توان در زمره بورس‌های مشتقه محور دنیا قرار داد.

رینگ صنعتی
هفته گذشته بعد از ماه‌ها رکود شاهد رونق گروه فولاد در رینگ صنعتی بودیم به گونه‌ای که برای شرکت‌های تولیدی مقاطع فولادی که طی چند ماه گذشته هیچ تقاضایی در بازار وجود نداشت رقابت بین خریداران شکل گرفت و محصولات این شرکت‌ها با افزایش قیمت مورد دادوستد قرار گرفتند. البته هنوز در بازار فولاد تقاضای موثری وجود نداشته و در حجم ساخت و ساز مسکن جهشی روی نداده که دلیلی برای افزایش قیمت فولاد در بازار باشد. به نظر می‌رسد با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، فعالان بازار انتظار افزایش قیمت را برای سال آینده دارند و به همین جهت در حال خرید محصولات فولادی در ماه‌های پایانی سال هستند.
هفته گذشته سه لات شمش طلای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز به فروش رسید. شرکت ملی مس نیز انواع مس مفتول و کاتد را عرضه کرد که با استقبال کم فعالان بازار مواجه شد. علاوه بر آن دو لات کنسانتره فلزات گرانبها و 11 لات کنسانتره سولفور مولیبیدن نیز مورد داد و ستد قرار گرفت.

رینگ پتروشیمی
هفته گذشته بعد از ایراد شورای نگهبان در مورد مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نمایندگان مجلس برای بار دوم این مصوبه را به رای‌گیری گذاشتند و با وجود مخالفت دولت، نرخ 13 سنتی را برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها تصویب کردند تا این مصوبه یک بار دیگر در شورای نگهبان بررسی شود. بعد از تصویب این افزایش قیمت در مجلس بورس کالای ایران نیز از خارج شدن 32 گرید کالای پلیمری و شیمیایی از لیست بهین‌یاب خبر داد. مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالای ایران طی گفت‌وگویی گفت: با توجه به تعادل نسبی بازار و میزان تولید برخی محصولات در مجتمع‌های پتروشیمی، متقاضیان خرید این دسته از کالاها می‌توانند خارج از سیستم بهین‌یاب و با رعایت ضوابط و مقررات دستورالعمل ثبت سفارش، از بورس کالا خرید کنند. هفته گذشته حدود 50 هزار تن انواع پلیمر داد و ستد شد. 34 هزار تن محصول قیر نیز با اقبال کم بازار نسبت به هفته‌های گذشته مورد معامله قرار گرفت.

رینگ کشاورزی
هفته گذشته رینگ کشاورزی میزبان انواع محصولات کشاورزی بود که از میان آنها 100 تن شکر سفید،200 تن گندم دامی و 65 تن ذرت دانه‌ای مورد دادوستد قرار گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها