شناسه خبر : 6645 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در سفر هیات ایرانی به اروپا چه گذشت؟

تحول در دیپلماسی اقتصادی

«‌ناهار را با دوستانم خوردم و پس از آن در نشست توجیهی یک سفر مهم شرکت کردم. هفته آینده قرار است همراه با دکتر ظریف و ۶۰ فعال اقتصادی، به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کنیم.»

حامد صاحبی

«‌ناهار را با دوستانم خوردم و پس از آن در نشست توجیهی یک سفر مهم شرکت کردم. هفته آینده قرار است همراه با دکتر ظریف و 60 فعال اقتصادی، به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کنیم.»
آنها که اخبار و تحلیل‌های کسب وکار و تجارت را دنبال می‌کنند، با این ادبیات بیگانه نیستند. محسن جلال‌پور در کانال تلگرامش چنین خبرهایی منتشر می‌کند. رئیس اتاق ایران در نوشته‌های بعدی‌اش جزییات بیشتری از این سفر را منتشر کرد و زمانی که همراه با وزیر امور خارجه و 60 فعال اقتصادی سوار هواپیما شدند، آغاز سفر را این‌گونه تشریح کرد: «‌در معیت فعالان اقتصادی و همراه با مقامات سیاسی عازم لهستان هستیم. هیات ایرانی قرار است به کشورهای لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر کند.» و پس از آن، تصویری از خود و محمدجواد ظریف در کانالش منتشر کرد که آماده پرواز بودند.
و این‌گونه، یکی از مهم‌ترین سفرهای پس از برجام به سرپرستی محمدجواد ظریف به چهار کشور اروپایی آغاز شد. ساعاتی بعد که هواپیما به زمین می‌نشیند، محسن جلال‌پور چند تصویر از گفت‌وگوی صمیمانه وزیر امور خارجه با فعالان اقتصادی را روی کانالش منتشر می‌کند. در این تصویرها مشخص است که ظریف با تک‌تک فعالان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو می‌کند و با آنها عکس یادگاری می‌اندازد. مشخص است که سفر هیات ایرانی به چهار کشور اروپایی از جنس سفرهایی نیست که پیش از این دیده بودیم. در سال‌های گذشته، کمتر پیش آمده بود که وزیر امور خارجه، فعالان بخش خصوصی را برای بازار‌گشایی و توسعه روابط اقتصادی همراهی کند. این تابو اما آن روز شکست که حسن روحانی پذیرفت که اتاق ایران صحنه گردان اصلی سفر به ایتالیا و فرانسه باشد. همان روز که وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در فروم اقتصادی ایران با دو کشور ایتالیا و فرانسه، پایین نشستند و نظاره‌گر شدند و محسن جلال‌پور سخنگویی اقتصاد ایران را بر عهده گرفت. حالا پنج ماه پس از آن روزها، محمدجواد ظریف سرپرستی هیاتی را بر عهده می‌گیرد که برای از‌سر‌گیری روابط اقتصادی با تجار شرق اروپا شال و کلاه کرده‌اند. محسن جلال‌پور در کانال تلگرامش درباره حضور در لهستان می‌نویسد: «‌پس از رسیدن به ورشو هیات اقتصادی برای استراحت به هتل راهنمایی شد و هیات سیاسی هم برای ملاقات دو وزیر و ضیافت شام، عازم وزارت خارجه لهستان شدند. پس از ملاقات دو وزیر، تفاهمنامه همکاری مشترک امضا شد و سپس هر دو وزیر در جمع خبرنگاران صحبت کردند. وزیر امور خارجه لهستان که سال‌ها در تهران سفیر بوده، ابتدا به فارسی سلام و خوشامد گفت و پس از آن، آمادگی کشورش را برای همکاری همه‌جانبه با ایران اعلام کرد.» تجار ایرانی پس از پایان سفر لهستان، راهی هلسینکی می‌شوند. فنلاند بانک‌های مهمی دارد که می‌توانند دروازه روابط بانکی ایران و اتحادیه اروپا باشند. به این ترتیب، مهم‌ترین هدف هیات ایرانی، مذاکره سازنده با بانک‌های فنلاندی تعیین می‌شود. محسن جلال‌پور می‌نویسد: «بانک‌های اروپایی برای ارتباط با ایران، دو مساله را مد نظر دارند. اول اینکه اطلاع کافی از وضعیت امروز بانک‌های ایران ندارند و دوم اینکه از وضعیت شرکت‌ها و بنگاه‌های ایرانی که قصد عملیات مالی دارند، نیز بی‌اطلاعند.» همین هدف در سفر بعدی هم دنبال می‌شود. این بار، مقصد استکهلم است. محمد‌جواد ظریف در جمع فعالان اقتصادی دو کشور به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کند و شور می‌آفریند و محسن جلال‌پور جمله‌ای از «گونار میردال» اقتصاددان معروف سوئدی نقل می‌کند که می‌گوید «برای توسعه، باورها را باید جابه‌جا کنیم» و رئیس اتاق ایران از سوئدی‌ها می‌خواهد برای بهبود روابط، باورها نسبت به ایران را تغییر دهند. مقصد بعدی ریگاست. شهری قدیمی و بسیار زیبا که پایتخت کشور لتونی است. هیات ایرانی در این کشور با تجار و بازرگانان لتونیایی رو‌در‌رو مذاکره می‌کنند. ظریف آنها را به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کند و محسن جلال‌پور از مزیت‌های شراکت با ایران می‌گوید. تا اینجا را ما روایت کردیم. اینکه بر هیات ایرانی چه گذشت و سفر، چه دستاوردی برای اقتصاد ایران داشت را، محمدحسین کریمی‌پور به خوبی روایت کرده است

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها