شناسه خبر : 6521 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی دانشگاه پنسیلوانیا از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار کار

اخراج مهاجران

به نظر می‌رسد حداقل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، باید هر روز خبری درباره تبعات برنامه‌های اقتصادی نامزد جمهوریخواهان بخوانیم.

به نظر می‌رسد حداقل تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، باید هر روز خبری درباره تبعات برنامه‌های اقتصادی نامزد جمهوریخواهان بخوانیم. این بار بحث بر سر هزینه‌هایی است که در صورت اجرای برنامه‌های دونالد ترامپ در مورد مهاجرت، متوجه اقتصاد ایالات متحده خواهد شد. ترامپ اعلام کرده است در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، از این کشور اخراج خواهد کرد. این سخنان که البته حدود یک سال پیش در مصاحبه‌ای بیان شده، اخیراً توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مجدداً مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی جدید تخمین می‌زند اخراج کارگران مهاجر غیرقانونی، منجر به از بین رفتن چهار میلیون شغل در ایالات متحده تا سال 2030 خواهد شد.
در واقع نتیجه این بررسی از چند جهت بسیار جالب است. اول اینکه اخراج مهاجران، شعاری پوپولیستی برای دریافت حمایت از مردمی است که نرخ بالای بیکاری، ثابت ماندن دستمزدها و... در سال‌های بعد از بحران به آنها فشار وارد کرده است. گروهی که شعارهای ترامپ آنها را هدف گرفته است اغلب قشر کم‌سوادی هستند که ساده‌انگارانه عامل اصلی بیکاری را ابتدا مهاجران و در مرحله بعد برون‌سپاری تولید می‌دانند (الگوی مشابهی را خصوصاً در مورد مهاجران سال‌هاست در کشور خودمان هم شاهدیم). این گروه از مردم، به این نکته توجه نمی‌کنند که اغلب کارهایی که مهاجران غیرقانونی انجام آن را تقبل می‌کنند، مشاغل موقت و سطح پایین با دستمزد اندکی است که در واقع یک شهروند آمریکایی اصلاً حاضر به انجام آن نیست. همان‌طور که در سال گذشته میلادی، قوانینی که میزان به‌کارگیری کارگران مکزیکی را در فصل برداشت مرکبات به شدت کاهش داد، باعث شد محصولات باغ‌های میوه، آنقدر با تاخیر در برداشت مواجه شود تا فاسد شده و دیگر قابل استفاده نباشد. در واقع جمعیت شاغل ایالات متحده که قرار است تا سال 2030 تقریباً 160 میلیون نفر باشد، در صورت حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، 156 میلیون نفر خواهد بود و عملاً چهار میلیون شغل بی‌تصدی را می‌توان از دست‌رفته قلمداد کرد. بررسی سخنرانی‌های هیلاری کلینتون توسط همین گروه نشان می‌دهد که او اگر بتواند به کاخ سفید راه یابد، ایالات متحده تنها 400 هزار شغل را از دست خواهد داد. یعنی به هر حال متاسفانه در هیچ حالتی بازار نیروی کار ایالات متحده در سال 2030 وضعیتی بهتر از امروز نخواهد داشت. هیلاری کلینتون، به جای تهدید به اخراج مهاجران اعلام کرده است امکان دریافت شهروندی این عده را تسهیل خواهد کرد و روش‌هایی اتخاذ خواهد کرد تا اعطای ویزای کار، آسان‌تر شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا اعتقاد دارند اگر کلینتون موفق به انجام وعده‌های خود شود، مهاجران با دریافت امکانات شهروندی از بیمه و مزایای بیکاری بهره‌مند خواهند شد که امکان حضور آنها در برخی از مشاغل را کاهش خواهد داد تا در نهایت در سال 2030 در این کشور تنها 159 میلیون و 600 هزار شاغل وجود داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها