شناسه خبر : 6507 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به عوامل بنیادی و فنی موثر بر روند طلا

اونس از سکه می‌افتد؟

در حالی که نوسان‌های شدید فلز زرد در سال ۲۰۱۴ میلادی باعثشده بود که برخی از معامله‌گران از افت شدید جذابیت طلا بگویند، بازگشت اونس به کانال ۱۲۰۰ دلاری بار دیگر باعثافزایش هیجان در بازار فلزهای گرانبها شده است.

در حالی که نوسان‌های شدید فلز زرد در سال 2014 میلادی باعث شده بود که برخی از معامله‌گران از افت شدید جذابیت طلا بگویند، بازگشت اونس به کانال 1200 دلاری بار دیگر باعث افزایش هیجان در بازار فلزهای گرانبها شده است.
هر اونس فلز زرد که در آخرین هفته سال گذشته خورشیدی در محدوده 1150 دلار نوسان می‌کرد، حالا با عبور از مرز روانی 1200 دلار به نوسان در محدوده‌های آغازین کانال بالاتر روی آورده است.
اونس سال 2014 را با قیمت 1204 دلار آغاز کرد تا ثبت قیمت نهایی 1182 دلار در آخرین روز کاری آن سال میلادی، به معنای از دست رفتن حدود دو درصد از ارزش این کالا در افت و خیزهای شدید سال 2014 باشد، اما این ثبات نسبی قیمتی نقطه به نقطه به هیچ‌وجه نشانه ثبات روند این فلز پایه در ماه‌های گذشته نیست. طلا در سال 2014 تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی پرشمار بارها با صعود و سقوط روبه‌رو شد. هر اونس طلا در سال 2014 هم به محدوده 1380 دلار رفت و هم نوسان در محدوده 1130 دلار را تجربه کرد.
حالا در سال جدید میلادی که یک فصل آن را پشت سر گذاشته‌ایم همه در انتظار پایان عدم قطعیت دیوانه‌کننده سال 2014 هستند. آیا انقباضی شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو می‌تواند ثبات را به بازارهای مالی و کالایی بازگرداند. مساله این است که زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا هنوز مشخص نیست. عدم قطعیت ناشی از بحران‌های اقتصادی-مالی مانند بحران یونان نیز همچنان دردسرساز است. همچنین درست مانند سال 2014 عوامل سیاسی پرشماری هستند که می‌توانند بر روند بازار تاثیر بگذارند. تنش‌های خاورمیانه با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم (با تحت تاثیر قرار دادن بهای نفت) از توانایی به بازی گرفتن طلا برخوردار هستند. در این میان شاخص دلار نیز مانند تمام ماه‌های سال 2014 مورد توجه خواهد بود. افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند به سود دلار و در نتیجه به ضرر طلا باشد، گرچه برخی کارشناسان معتقدند این اقدام نیز در نهایت به نفع طلا تمام خواهد شد. چشم‌انداز فنی طلا در شروع سال 2015 بسیار ضعیف‌تر از این بود و بازسازی قدرت تکنیکال این کالای گرانبها باعث شده صحبت از پایان چرخه افت فلز زرد مطرح شود.
ترمیم وضعیت اونس می‌تواند به معنای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی طلا نیز باشد، اما ثبات اونس پیش از قطعی شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا دور از ذهن است، گرچه پس از آن نیز مجموعه نیرومحرکه‌های دیگر بازارها می‌تواند طلا را به مسیری مخالف پیش‌بینی‌ها ببرد. بازار سکه داخلی علاوه بر اونس تحت‌تاثیر بهای دلار در بازار آزاد نیز است و این امر پیش‌بینی روند آن را پیچیده‌تر می‌کند. در این پرونده سناریوهای موجود برای طلای جهانی و داخلی مورد بررسی قرار گرفته است تا پیش‌بینی رفتار اونس و سکه در سناریوهای مختلف ساده‌تر شود. در این پرونده نخست مصاحبه‌ای تفصیلی را با یک کارشناس ایرانی که در جهان طلا شناخته شده است، می‌خوانید. افشین نبوی، معتقد است طلا به‌رغم چالش‌های بازار، همیشه باید برای سرمایه‌دار عادی جذاب باشد. او البته اشاره می‌کند شخصی که به دنبال استفاده از نوسان‌های کوتاه‌مدت است باید 24‌ساعته پیگیر اخبار اقتصادی و سیاسی باشد. در ادامه گزارش و یادداشت‌هایی را از روندهای گذشته و حال و همچنین سناریوهای ممکن در بازارهای جهانی و داخلی طلا پیش‌رو خواهید داشت تا در نهایت به برگردان چند یادداشت تحلیلی از کارشناسان جهانی برسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها