شناسه خبر : 6382 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دلار همچنان در سراشیبی سقوط

یکه‌تازی یورو در بازار ارز

در هفته‌ای که گذشت ابهام ناشی از زمان دقیق اجرای سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو همچنان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت ارز در بازارهای جهانی بود.

سیدمحمدامین طباطبایی
در هفته‌ای که گذشت ابهام ناشی از زمان دقیق اجرای سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو همچنان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت ارز در بازارهای جهانی بود. بانک مرکزی آمریکا با این توجیه که هنوز اقتصاد به سطح مطلوب و مورد نظر ما نرسیده است باز هم سیاست خود را به تعویق انداخت. از همین رو این هفته دلار آمریکا در برابر بیشتر رقبای خود با افت مواجه شد. جالب آنکه به رغم انتشار گزارش افزایش شاخص خرده‌فروشی در ماه اکتبر، نااطمینانی ایجادشده به حدی بود که نتوانست جلوی کاهش ارز دلار را بگیرد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند هرچند آمارها از کاهش بیکاری و افزایش تولید حکایت دارند اما اتفاقی که در جامعه در حال وقوع است افزایش فقر در بین حدود یک‌هفتم از جمعیت آمریکاست، به همین دلیل چندان به وقوع شرایط مورد انتظار بانک مرکزی این کشور امیدوار نیستند. این هفته حتی شاخص دلار بلومبرگ که تغییرات این ارز را در برابر 10 ارز مهم دنیا دنبال می‌کند، در تمامی روزهای کاری افت کرد. در ضمن سه همتای دیگر دلار آمریکا هم شرایط مشابهی داشته و سقوط کردند. در این بین سقوط دلار کانادا از بقیه محسوس‌تر بود تا جایی که به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه اخیر رسید. دلیل عمده این سقوط، کاهش تورم این کشور در ماه اکتبر و نیز عملکرد نه‌چندان خوب بازار نفت و انرژی این کشور گزارش شده است. این ارز با 4/0 درصد کاهش به نرخ 04/1 به ازای هر دلار آمریکا رسید و در مجموع این هفته نسبت به تمامی ارزهای معتبر به جز پزو مکزیک افت کرد. دلار استرالیا هم به جز در برابر دلار نیوزیلند در بقیه موارد نسبت به همتایان خود سقوط کرد. گفتنی است کاهش این هفته دلار نیوزیلند در پنج سال اخیر بی‌سابقه و قابل توجه بود. یکی از دلایل این افت را می‌توان افزایش نرخ تورم در سال جاری و نیز چشم‌انداز ترسیم‌شده از سوی اقتصاددانان برای سال آینده دانست. طبق پیش‌بینی‌ها تورم در این کشور طی دو سال آتی به طور متوسط 34/2 درصد افزایش خواهد یافت.
اما ارز پیشتاز در روزهای اخیر، یورو بوده که دو سه هفته‌ای است تمامی رقبا را پشت سر گذاشته است. در سه روز گذشته به دنبال هشدار یکی از اعضای بانک مرکزی اتحادیه اروپا نسبت به خطر کاهش شدید تورم در صورت استفاده از نرخ‌های بهره منفی، این بانک تصمیم دارد سیاست تسهیل مقداری خود را با اندکی بازنگری به اجرا بگذارد. حال باید منتظر ماند و دید که در ماه‌های آتی روند اجرایی این تصمیمات چه تغییراتی خواهد کرد. اما آنچه مسلم است همین اظهارات کافی بود تا یورو این هفته نیز حدوداً 4/0 درصد بهبود یابد و در کل طی یک ماه گذشته رشدی 6/0 درصدی را تجربه کند. همچنین شاخص توسعه سرمایه‌گذاری در این اتحادیه در دو ماه گذشته بیش از دو درصد رشد داشته است که خود نشان از بهبود اوضاع اقتصادی در اروپا دارد. دیگر ارز مهم در قاره اروپا یعنی پوند انگلیس هم پس از روزهای نه‌چندان خوب ابتدایی ماه نوامبر، این هفته اندکی بهبود یافت تا بارقه‌های امید را برای بازگشت به روزهای طلایی خود زنده نگه دارد. هرچند افزایش 1/0 درصدی چندان محسوس نبود اما می‌تواند نکته مثبتی برای پوند تلقی شود. از طرفی بانک مرکزی این کشور اعلام داشته با توجه به افزایش نرخ تورم و نیز نزدیک شدن نرخ بیکاری در ماه اکتبر به هفت درصد، به احتمال فراوان سیاست کاهش نرخ بهره زودتر از موعد به اجرا در خواهد آمد. البته میزان خرید ماهانه دارایی‌ها در همان عدد 375 میلیون پوند باقی خواهد ماند. در سوی دیگر دنیا، همان گونه که انتظار می‌رفت بازار ارزهای آسیایی همزمان با افت دلار آمریکا اندکی رونق گرفت. یکی از بهترین عملکردهای این هفته را روپیه هند از خود به جای گذاشت که در سه هفته اخیر کمتر دیده شده بود. افت دلار تنها عامل صعود روپیه در این چند روز نبود بلکه در این میان برخی داده‌های اقتصادی هم که نشان از کاهش کسری بودجه دولت این کشور داشتند، بی‌تاثیر نبودند. روپیای اندونزی دیگر ارز مهم آسیایی بود که از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد و در برابر دلار تقویت شد. از دیگر ارزهای مهم این منطقه می‌توان به بات تایلند اشاره کرد که در پی بهبود آمارهای اقتصادی در این کشور افزایشی هرچند اندک را در مقابل دلار تجربه کرد. بهبود شرایط اقتصادی، این کشور را بسیار امیدوار ساخته تا با اتخاذ سیاست‌هایی چون کاهش محدودیت‌های کسب و کار، بتواند محیطی ایده‌آل را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم آورد. وون، واحد پول کره جنوبی هم که پس از یک دوره صعودی متاثر از وضعیت خوب اقتصادی، در چند هفته اخیر نوسان می‌کرد، در روزهای کاری هفته جاری در برابر رقیب آمریکایی‌اش تقویت شد. یوان چین نیز این هفته به دنبال وضعیت اقتصادی در آمریکا صعود کرد ولی دلیل اصلی بهبود آن را باید در سیاست‌های بانک مرکزی این کشور جست و جو کرد، جایی که این نهاد با دستکاری نرخ مرجع از نوسان بیش از حد یوان در برابر دلار جلوگیری می‌کند. البته این هفته تغییرات فوق چندان قابل توجه نبود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها