شناسه خبر : 6360 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شوک تورمی رخ نمی‌دهد

دولت تلاش می‌کند صدای مجلس را در مورد یارانه‌ها بشنود؛ اما متاسفانه چندان موفق نیست. دو اشتباه بزرگ در حال رخ دادن از سوی دولت است.

index:1|width:50|height:50|align:left هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه
دولت تلاش می‌کند صدای مجلس را در مورد یارانه‌ها بشنود؛ اما متاسفانه چندان موفق نیست. دو اشتباه بزرگ در حال رخ دادن از سوی دولت است. نخست اینکه دولت همچنان تصمیم دارد مبلغ یارانه نقدی را 45 هزار تومان نگه دارد در حالی که وزیر اقتصاد دولت خود در جلسه‌های کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه به این امر معترف هستند که این 45 هزار تومان ارزش مالی را که در سال 1389 داشته هم‌اکنون ندارد. به نوعی در حال ظلم کردن به مردم هستیم. از سوی دیگر باید به این امر هم توجه کرد که در صورت انصراف مردم و تخصیص یارانه به افراد کمتری در جامعه قرار است، منابع حاصل از این صرفه‌جویی در کجا هزینه شود؟ متاسفانه دولت در این امر اصلاً توجهی به زیر‌ساخت‌های کشاورزی و صنعت نداشته و مدنظرش در شرایط کنونی تنها جبران کسری بودجه است. اگر پولی هم باقی ماند، آن را به مصرف بخش درمان می‌رساند. دقیقاً اشتباهی که آقای احمدی‌نژاد هم به آن دچار بود و به این موضوع توجه نمی‌کرد که باید زیرساخت‌های اقتصادی را توسعه داد.
صد البته زیرساخت‌های اقتصادی باید منابع دیگری به جز صرفه‌جویی یارانه‌ها داشته باشند اما اگر می‌خواهیم در عمل مردم سوخت کمتری مصرف کنند، دولت نمی‌تواند به این امر بی‌توجه باشد که زیربناها نقش مهمی در کاهش اتلاف انرژی دارند.
در حال حاضر با افزایش بهای گاز طبیعی، تا حدودی بار مالی که باید با گران شدن حامل‌های انرژی، تامین می‌شد، برطرف شده است. به اعتقاد کارشناسی نمایندگان مجلس افزایش قیمت‌ها در بخش گاز، با شیب ملایمی صورت گرفته و نمی‌تواند اثر تورمی بالایی داشته باشد.
البته باید به این امر هم توجه کرد که در دوره آقای احمدی‌نژاد اگر قرار بود بهای هر حامل انرژی یک واحد مشخص اثر تورمی داشته باشد به خاطر نابسامانی اقتصادی و وضعیت بازار و آشفتگی بهای ارز، این اثرگذاری تورمی چند برابر می‌شد. به همین دلیل یک بخش قابل توجه از تورم، روانی بود. به همین دلیل هم بارها مسوولان دولت دهم عنوان می‌کردند بخشی از بار هزینه‌ای را متحمل می‌شوند که به خاطر تورم روانی است.
اما الان، وضعیت اقتصادی مردم و بازار به یک سامانی رسیده و هر خبر و اتفاق کوچکی، نمی‌تواند شوک اقتصادی بزرگی را به همراه داشته باشد. البته باید به این امر هم توجه کرد. به هر روی اگر دولت روحانی بتواند همچنان حمایت مردم را به همراه داشته باشد، شاید تا حدودی این مسیر را سهل‌تر طی کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها