شناسه خبر : 6321 لینک کوتاه

مدیرکلی سازمان توسعه تجارت در اختیار چه کسانی بوده است؟

همه مردان WTO

پیتر دنیس سودرلند، یک بازرگان و دادستان کل پیشین ایرلند بود. او که از اعضای حزب راستگرای فاین گائل ایرلند است در اصل به عنوان وکیل دعاوی فعالیت می‌کرد.

عباس شهرابی‌فراهانی
مدیرکل کاتولیک
پیتر دنیس سودرلند، یک بازرگان و دادستان کل پیشین ایرلند بود. او که از اعضای حزب راستگرای فاین گائل ایرلند است در اصل به عنوان وکیل دعاوی فعالیت می‌کرد. او آنقدر چهره شد که دانشکده حقوق دانشگاه دوبلین به نام او، مدرسه حقوق سودرلند نامگذاری شده است. سودرلند در 25 آوریل1946 در دوبلین به دنیا آمد؛ در مدرسه گونزازا، یک مدرسه یسوعی تحصیل کرد و پس از آن در دانشگاه دوبلین حقوق خواند. او در34 سالگی به عنوان جوان‌ترین دادستان کل ایرلند انتخاب شد. او همچنین در دو دولت گارت فیتزجرالد خدمت کرد. سودرلند در سال 1985 وارد کمیسیون اروپا شد و مسوولیت سیاست‌های رقابتی را بر عهده گرفت. این وکیل ایرلندی در سال 1993 به مدیرکلی سازمان تجارت جهانی انتخاب شد و تا سال 1995 این مسوولیت را بر عهده داشت. سودرلند دارای چندین دکترای افتخاری در رشته حقوق از دانشگاه‌های مختلف بریتانیاست. او در زمینه سیاست‌های مهاجرتی به شدت طرفدار دیدگاه‌ها و سیاست‌های لیبرال و حامی مهاجرت‌های گسترده به اتحادیه اروپاست. او همچنین باور دارد که جهانی‌سازی بیش از آنچه تاکنون رخ داده، به لحاظ اخلاقی قابل دفاع نیست. در سال 2010 هفته‌نامه کاتولیکی تبلت، او را به عنوان یکی از اثرگذارترین کاتولیک‌های تاریخ انگلستان معرفی کرد. اولین مدیرکل سازمان تجارت جهانی دو سال قبل فاش کرد که به دلیل سرطان گلو در آگوست 2009 تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
روجریو، دارایی مقدس
رناتو روجریو در 9 آوریل 1930 در ناپل ایتالیا به دنیا آمد. او در ایتالیا مقام‌های دولتی گوناگونی از جمله وزارت بازرگانی بر عهده داشته است. روجریو در بخش خصوصی، مانند شرکت فیات و شرکت انرژی ای‎ان‌آی نیز فعال بوده است. او در سال 2001 برای مدت کوتاهی نیز وزیر خارجه ایتالیا بود. پس از دوران تحصیلی و کاری درخشان خود، به عنوان یک دیپلمات بلندپایه وضعیت‌های بحرانی بسیاری مانند سیونلا را در دهه 80 میلادی مدیریت کرد. او به دلیل توانایی بالایش به عنوان یک مذاکره‌کننده قدرتمند شناخته‌شده بود تا جایی که به او لقب روجریو صخره‌ای داده بودند. روجریو اکنون در سیتی گروپ کار می‌کند. دولت ژاپن جایزه دارایی مقدس را به رناتو روجریو اعطا کرد. دوران زعامت او بر سازمان تجارت جهانی به عنوان دومین دبیرکل از می 1995 شروع شد و تا چهار سال بعد یعنی سپتامبر 1999 ادامه یافت.
مدیرکل سوسیالیست
مایکل کنت مور، سیاستمدار نیوزیلندی، در 28 ژانویه 1949 به دنیا آمد. او پس از ترک مدرسه به عنوان کارگر و چاپخانه‌دار فعالیت کرد. مور فعالیت‌های بسیاری در اتحادیه‌های تجاری و کارگری انجام داد. در 17سالگی برای شورای اتحادیه‌های تجاری اوکلند انتخاب شد. مور اولین نماینده حزب کارگر برای دو دوره نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی جوانان سوسیالیست بود. او فعالیت پارلمانی خود را از سال 1972 آغاز کرد. در سال 1978 مجدداً به پارلمان راه یافت و تا سال 1999 کرسی خود را حفظ کرد. او از سال 1990 تا 1993 رهبر حزب کارگر نیوزیلند بود. همچنین به مدت سه ماه از سپتامبر تا نوامبر 1990 به عنوان وزیر خارجه نیوزیلند در کابینه حضور داشت. در نهایت مایکل مور در چهارم سپتامبر1990 به نخست‌وزیری نیوزیلند رسید و طی زمان کوتاهی تا 2 نوامبر همان سال این مقام را در اختیار داشت. مایک مور از سال 1999 تا 2002، مدیرکل سازمان تجارت جهانی بود. دوران ریاست او بر سازمان تجارت جهانی شاهد تحولات گسترده‌ای در اقتصاد جهانی و نظام تجارت چند‌جانبه بود. اعتبار مور تا حد بسیار زیادی به خاطر بازگرداندن اطمینان به نظام تجاری پس از عقب کشیدن سومین گردهمایی وزرای سازمان تجارت جهانی است. وزرای شرکت‌کننده در چهارمین گردهمایی وزیران سازمان تجارت جهانی در قطر، از او به خاطر به راه انداختن جریان جدیدی از مبادلات چند‌جانبه قدردانی کردند. او مدارک دکترای افتخاری اقتصاد و بازرگانی از دانشگاه‌های چین، نیوزیلند، شیلی و استرالیا دریافت کرده است.دو سال قبل خبری منتشر شد مبنی بر این که مور سفیر بعدی نیوزیلند در واشنگتن خواهد بود.
مدیرکل آسیایی سازمان تجارت جهانی
سوپاچای پانتیچپاکدی در 30 می 1946 در بانکوک تایلند متولد شد. او در سال 1986 به عنوان معاون وزیر دارایی تایلند منصوب شد. با از هم پاشیدن پارلمان در سال 1988 او سیاست را ترک کرد و رئیس بانک نظامی تایلند شد.پانتیچپاکدی در سال 1992، به سیاست بازگشت و تا سال 1995 معاون بازرگانی و اقتصاد نخست‌وزیر شد. در طول بحران مالی آسیا در نوامبر 1997، به خاطر تجربه و درایتش دوباره معاون نخست‌وزیر و وزیر بازرگانی شد. در سپتامبر 1999، سوپاچای به همراه مایک مور به عنوان دبیر کل سازمان تجارت جهانی برگزیده شد. در آن دوره تنش‌های زیادی هنگام انتخاب مدیرکل روی داد که در نهایت مقرر شد ابتدا مایکل مور و پس از او سوپاچای این سمت را در دست بگیرند. او پس از پایان دوره اول، در سال 2002 وارد دفتر مدیر کلی سازمان تجارت جهانی شد. در مارس 2005، به سمت دبیر کلی کنفرانس بازرگانی و توسعه منصوب و این سمت او در سپتامبر 2009 تمدید شد. سوپاچای فوق‌لیسانس اقتصاد و برنامه‌ریزی توسعه و دکترای برنامه‌ریزی اقتصادی و توسعه را در مدرسه اقتصاد هلند دریافت کرد. او رساله دکترای خود را در سال 1973 زیر نظر یان تینبرگن، اولین برنده نوبل اقتصاد تکمیل کرد. او هم‌اکنون دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل است.
سوسیالیست فرانسوی
پاسکال لامی فرانسوی در هشتم آوریل 1947 در حومه شهر پاریس به دنیا آمد. او در مدارس و دانشکده‌های بازرگانی و مدیریت پاریس تحصیل کرد. لامی از دانشکده ملی مدیریت، مدرک مدیریت دولتی، از موسسه مطالعات سیاسی مدرک علوم سیاسی و یک دیپلم نیز در رشته حقوق دریافت کرد. او از دانشگاه HEC نیز مدرک MBA گرفت. لامی در جوانی وارد خدمات دولتی شد. از سال‌های 1975 تا 1979 بازرس وزارت دارایی بود. تا سه سال بعد از آن، در خزانه‌داری خدمت کرد. ایفای نقش او در فعالیت‌های دولتی در فرانسه با مشاوره به ژاک دلور، وزیر اقتصاد و دارایی و پی‌یر موری، نخست‌وزیر پایان یافت. لامی از سال 1969 بدین سو عضو حزب سوسیالیست فرانسه بوده است. هنگامی که دلور در سال 1984، رئیس کمیسیون اروپا شد، لامی را به سمت رئیس کارکنان منصوب کرد. پاسکال لامی تا پایان دوره ریاست دلور در سال 1994، در این سمت باقی ماند. او در سال 1999، در زمان ریاست رومانو پرودی، با سمت کمیسیونر بازرگانی، به کمیسیون اروپا بازگشت. او تا سال 2004 در این مقام باقی ماند. علاوه بر این، او در این پنج سال کمیسیونر فرانسه در کمیسیون اروپا نیز بود. در سیزدهم می 2005، لامی به عنوان پنجمین رئیس سازمان تجارت جهانی منصوب شد و در اول سپتامبر همان سال امور را برای یک دوره چهارساله در دست گرفت. در سی‌ام آوریل 2009، لامی دوباره توسط شورای عمومی سازمان به عنوان رئیس انتخاب شد. او در این دوره مسوولیت ریاست کمیته مذاکرات تجاری سازمان را نیز بر عهده داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها