شناسه خبر : 6304 لینک کوتاه

هفته ای که گذشت

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نرخ‌های بیکاری در ۴۳ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا در ماه آوریل نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

بی‌تناسبی بهبود اقتصادی
جمعه هفدهم می / بیست و هفتم اردیبهشت: به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نرخ‌های بیکاری در 43 ایالت از 50 ایالت آمریکا در ماه آوریل نسبت به سال قبل کاهش یافته است. به گزارش وزارت کار ایالات ‌متحده آمریکا، نرخ بیکاری ایالت‌های ایلینوی، دلاور، ایندیانا، ویسکانسین، می‌سی‌سی‌پی و نیوهمپشایر در طول یک سال گذشته افزایش یافته است. نرخ بیکاری ایالت ایلینوی از 5/9 در ماه آوریل به 3/9 در ماه مارس کاهش یافت اما با این حال این از رقم 8/8 درصد در سال گذشته بسیار بالاتر است. جی رُوِل، رئیس واحد اشتغال ایالت ایلینوی در بیانیه‌ای اعلام کرد «داده‌های منتشر‌شده ماه آوریل نشان‌دهنده ناهمواری و بی‌تناسبی این بهبود اقتصادی است. این مسیر تا زمانی که اطمینان مصرف‌کننده و اطمینان کسب‌وکار در سطح ملی تامین نشود، هموار نمی‌شود. با این حال، ایالت نوادا با 6/9 درصد جمعیت بیکار در ماه آوریل، بالاترین نرخ بیکاری را در بین ایالت‌های آمریکا دارد.»

رنج بد‌بینی اقتصادی
شنبه هجدهم می / بیست و هشتم اردیبهشت: طبق گزارش سی‌ان‌ان مانی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آمریکایی در جشن فارغ‌التحصیلی خود به سخنرانی و نصیحت‌های بن برنانکی، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا گوش فرا دادند. برنانکی به فارغ‌التحصیلان جدید کالج بارد گفت «در طول زندگی کاری خود، باید خودتان را بازسازی کنید.» رئیس فدرال‌رزرو در سخنرانی خود به پیشرفت چشمگیر استانداردهای زندگی که با تحول تکنولوژیک در طول سه قرن اخیر به دست آمده است، اشاره کرد و از انقلاب کنونی آی‌تی انتقاد کرد. او گفت «آیا این انقلاب نیز به همین پیشرفت‌های اثرگذار منجر می‌شود»؟ برنانکی افزود «برخی اقتصاددانان باور دارند تحول اقتصادی 50 سال گذشته با 50 سال قبل از آن برابری نمی‌کند. شاید کاهش سرعت نوآوری به این معنا باشد که رایانه‌ها و آی‌تی زندگی ما را در حد انقلاب‌های تکنولوژیک پیشین متحول نخواهد کرد». برنانکی در ادامه حرف‌های خود جمله‌ای از اقتصاددان انگلیسی، جان مینارد کینز نقل کرد: «ما هم‌اکنون از حمله سرسخت بدبینی اقتصادی رنج می‌بریم.»

آموزش غربی حرام است
یکشنبه نوزدهم می / بیست و نهم اردیبهشت: سخنگوی ارتش نیجریه اعلام کرد سربازان نیجریایی در درگیری‌های پیرامون شهر مایدوگوری در شمال ‌شرق نیجریه، 14 شورشی اسلامگرای گروه افراطی بوکو حرام را به هلاکت رساندند و 20 نفر دیگر را دستگیر کردند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اسلامگرایان چادرهایشان را رها کردند و در حال گریز به سوی مرز شمال‌ شرقی کشور هستند. کریس اوکولاد، سخنگوی وزارت‌ دفاع نیجریه در بیانیه ای‌میلی از آبوجا، پایتخت نیجریه اظهار داشت «14 تروریست کشته شدند و 20 نفر در حال فرار دستگیر شدند. سه سرباز نیز کشته و چندین نفر مجروح شدند. هفت وسیله نقلیه مورد استفاده شورشیان نیز باز پس گرفته شد.» بوکو حرام در زبان محلی هائوسا یعنی «آموزش غربی حرام است». از زمانی که رهبر این گروه، محمد یوسف توسط پلیس به قتل رسید، بوکو حرام حملات متعددی در شمال نیجریه و در آبوجا ترتیب داده است. محمد یوسف هنگامی که به خاطر دست داشتن در درگیری‌های سال 2009 در بازداشت بود، کشته شد.

رشد ژاپن ظاهری است
دوشنبه بیستم می / سی‌ام اردیبهشت: به گزارش تلگراف، رئیس پیشین بانک جهانی، روبرت زولیک، گفت رشد 9/0‌درصدی ژاپن در یک‌چهارم نخست سال 2013، صرفاً یک رشد ظاهری بر اثر اقدامات تحریکی گسترده دولت است. زولیک گفت ژاپن با مشکلات بدهی روبه‌رو است و نیاز دارد برای آزاد کردن اقتصادش دست به اصلاحات ساختاری بزند. ژاپن نرخ رشد خود را از زمان انتخاب شینزو آبه به نخست‌وزیری این کشور، 9/0 درصد اعلام کرده است. این نرخ رشد به خاطر محرک‌های مالی دولت آبه است. آقای زولیک افزود «از یک‌سو به نظر من قابل درک است که آقای آبه بکوشد تا به اقتصاد شوک بدهد، ولی از کجا معلوم این رشد صرفاً رشدی ظاهری نباشد»؟ او افزود «اگر ژاپن، چه از طریق سیاست‌های داخلی چه از طریق پیمان همکاری فرااقیانوس آرام (TPP)، تن به اصلاحات ساختاری ندهد، نگران این خواهم بود دست به سیاست کاهش ارزش پول ملی بزند.»

مصیبت اوکلاهاما
سه‌شنبه بیست و یکم می‌/ سی و یکم اردیبهشت: اوباما متعهد شد تمامی کمک‌های لازم برای اوکلاهاما به خوبی تامین شوند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا باراک اوباما متعهد شد همه منابع دولتی را برای کمک به مردم مصیبت‌زده اوکلاهاما بسیج کند. توفان شدید اوکلاهاماسیتی در منطقه حومه‌ای مور باعث مرگ 24 نفر شد. اوباما گفت رئیس آژانس مدیریت بحران فدرال را به ایالت فرستاده است و تیم‌های نجات و دیگر منابع کمک به مردم نیز آماده به کار شده‌اند. اوباما افزود «اوکلاهاما باید به زودی به حالت عادی برگردد. آمریکایی‌ها از هر گوشه این کشور باید به کمک اوکلاهامایی‌ها بشتابند.» تیم نجات در حال جست‌وجوی خرابه‌های یک مدرسه ابتدایی ویران‌شده برای ده‌ها کودک از دست‌رفته هستند. در نتیجه این توفان، 24 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. توفان اوکلاهاما از نوع EF-4 بوده است که دومین توفان قدرتمند به حساب می‌آید.


کاهش رشد انگلیس
چهارشنبه بیست و دوم می / یکم خرداد: به گزارش تلگراف، جرج آزبورن، خزانه‌دار انگلستان از طرح صندوق بین‌المللی پول برای چشم‌انداز اقتصادی انگلستان حمایت کرد. آزبورن تاکید کرد متعادل کردن تراز تجاری برای رشد و بهبود بلندمدت اقتصاد کشور ضروری است. او همچنین بر اقداماتی به منظور رشد بازار مسکن و اعطای وام به کسب‌وکارها تاکید کرد. در روز چهارشنبه، صندوق بین‌المللی پول طرح سالانه‌اش را درباره اقتصاد انگلستان منتشر کرد. این طرح به آقای آزبورن پیشنهاد کرد برنامه‌هایش را تغییر دهد و برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های زیر‌ساختی بیشتر استقراض کند. در ماه گذشته صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی‌اش را از رشد انگلستان از یک درصد به 7/0 درصد کاهش داد. در حالی که رئیس صندوق بین‌المللی پول، کریستین لاگارد تاکید کرد هنوز از سیاست‌های دولت انگلستان حمایت می‌کند، افزود که رشد اقتصادی باید با آرام کردن سرعت آن تنظیم شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها