شناسه خبر : 6095 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا برزیل از میزبانی مسابقات المپیک و پارالمپیک سود می‌برد؟

هزینه‌های المپیک

میزبانی بازی‌های المپیک، همیشه موقعیتی سودآور برای کشور میزبان تلقی می‌شده است.

میزبانی بازی‌های المپیک، همیشه موقعیتی سودآور برای کشور میزبان تلقی می‌شده است. حضور ورزشکاران بین‌المللی در بزرگ‌ترین رویداد جهان، طبیعتاً گردشگران بسیاری را به کشور میزبان خواهد کشاند که می‌تواند به رونق اقتصاد آن کشور منجر شود. اما چند سالی است صحت سودآوری این اتفاق مورد سوال قرار گرفته است. اولین شبهات از آنجا آغاز شد که میزبانی، به کشورهایی واگذار شد که زیرساخت لازم برای برگزاری آن را نداشتند. ایجاد زیرساخت‌ها، با هزینه‌های سنگینی که دارد، بخش عمده‌ای از سود المپیک را می‌بلعید. در مراحل بعد صحبت از توریسم در آینده به میان آمد. در برخی موارد مشاهده شد شرایط محیطی /جوی /زبانی /برخورد مردم کشور میزبان و... به صورتی بود که بعد از برگزاری بازی‌ها، میزان بازدید گردشگران بین‌المللی از کشور میزبان نه‌تنها افزایش نیافت که دچار کاهش هم شد.
همه این عوامل در مورد میزبانی برزیل از المپیک سال 2016 هم برقرار بود. برزیل که مدتی است با رکود و بحران اقتصادی و البته سیاسی درگیر است، به المپیک به چشم نجاتی برای اقتصاد خود نگاه می‌کرد. اما سرمایه‌گذاری‌های سنگین برای ساخت ورزشگاه‌ها که با مشکلات ایمنی برای کارگران ساختمانی و تعدادی حوادث منجر به فوت، هم‌آمیخته شد، تا حد زیادی این چشم‌انداز روشن را مه‌آلود کرد. مشاهده ویروس زیکا در مناطقی از این کشور بداقبالی دیگری در آستانه این بازی‌ها قلمداد شد. اعتراضات مردمی به بحران سیاسی در کشور که در بعضی شهرها حتی بعد از شروع بازی‌ها هم ادامه داشت، مشکل مهم سوم بود. هنوز از هزینه‌ها و درآمدهای این المپیک و اینکه آیا در نهایت توانسته است تغییری مثبت در اقتصاد برزیل ایجاد کند یا خیر، اطلاع دقیقی در دست نیست.
اما حالا خبر می‌رسد تنها 12 درصد از بلیت‌های مسابقات پارالمپیکی که قرار است ریو میزبان آن باشد به فروش رفته است. در مواردی بلیت‌های بازی‌هایی، که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، تنها سه دلار قیمت‌گذاری شده است اما حتی این قیمت اندک هم نتوانسته خریداران را مشتاق تماشای بازی‌ها کند. البته این بدشانسی تنها خاص برزیل است. بلیت‌های دور قبلی این مسابقات که لندن میزبان آن بود، کاملاً فروش رفت. البته هنوز این امیدواری وجود دارد که مشتاقان تماشای زنده مسابقات، در حال حاضر با بازی‌های المپیک باشند و با پایان بازی‌ها، خرید بلیت مسابقات پارالمپیک آغاز شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، برگزاری این بازی‌ها با مشکلات بودجه‌ای جدی روبه‌رو خواهد بود که احتمالاً دولت برزیل و شهردار ریو بخشی از آن را تقبل خواهند کرد. البته این قول دولت و شهردار، انتقادات جدیدی را متوجه دولت کرده است، پرداخت کمک از بودجه عمومی به شرکت‌های خصوصی که شفاف‌سازی لازم در مورد هزینه‌ها را ندارند، در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها