شناسه خبر : 5945 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا دوران عسرت بازار سهام به پایان رسیده است؟

ماندگاری در فاز مثبت؟

بورس تهران در سه هفته اخیر حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته و کمی از روزهای فرسایشی و ریزش‌های مداوم دور شده است.

حامد افسرطلا

بورس تهران در سه هفته اخیر حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته و کمی از روزهای فرسایشی و ریزش‌های مداوم دور شده است. رشد بیش از شش‌درصدی شاخص بورس در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد این بازار تا حدودی توانسته زیان فصل بهار امسال را جبران کند. به هر شکل بورس تهران در حالی به نیمه تابستانی خود نزدیک شده است که همزمان با پایان فصل مجامع و افزایش قیمت فلزات جهانی در کنار انتصاب رئیس جدید سازمان بورس از مسیر نزولی خارج شده است. اگرچه در روزهای پایانی هفته گذشته کمی این روند رشد کند شده است. اما چه عواملی در دو هفته اخیر باعث بازگشت شاخص و روند صعودی آن شد. این موضوعی است که در ادامه این گزارش به آن پرداخته می‌شود. اکثر شرکت‌ها از جمله رهبران بازار با گزارشی نا‌امید‌کننده از وضعیت سال گذشته در مجامع حاضر شده بودند، با این حال سهامداران با آگاهی از این وضعیت پا به مجامع گذاشتند.
عمده توجهات به وضعیت سال جاری شرکت‌ها و به خصوص خودروسازان بود که با انتشار قرار‌داد این گروه، بورس تهران وارد فاز مثبت خود شد که نشان از توجه سرمایه‌گذاران به قراردادهای خارجی و پیگیری برجام است. در بازار کامودیتی‌ها نیز شاهد تغییراتی بودیم که بورس تهران را تحت تاثیر خود قرار داد. گروه فلزات اساسی با ارزش بازار بالای خود به خصوص در قسمت روی و مس، این تغییرات را منعکس و شاخص را با خود همراه ساختند. این دو عامل در کنار تغییر مدیریت سازمان بورس، شاخص را از مقاومت‌های متعدد عبور داد. اما این رشد اخیر بازار سرمایه تا چه میزان پایدار است؟ آیا کند شدن روند رشد شاخص نشان از پایان این دوره دارد؟ در این میان برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند جنس رشد شاخص در سه هفته اخیر را می‌توان متفاوت از ماه گذشته دانست. سیدسلمان نصیرزاده تحلیلگر بازار سرمایه در این باره به دنیای اقتصاد گفته است که با وجود اینکه طی آن بازه زمانی نیز بازار افت جدی نداشت، اما روند به‌گونه‌ای بود که عمدتاً به درجا زدن متوالی نماگر و رشد در نمادهای خاص گذشت.
در این میان بررسی روند صعودی روزهای اخیر که منجر به بازپس گرفتن سطح 78 هزار واحد نیز شد، حاکی از آن است که نکات مثبتی در رفتار این روزهای بورس وجود دارد که می‌تواند خوش‌بینی به آینده بازار را تقویت کند. یکی از نکات مهم درخصوص عملکرد بازار، توجه سهامداران به نمادهایی است که در گذشته توجه کمتری به آنها شده است، به عبارتی در روزهای اخیر نقدینگی هرچند بین گروه‌های بورسی تقسیم شده اما بسیاری از گروه‌ها مانند معادن و پالایشگاه‌ها با توجه بیشتر سهامداران مواجه بودند.
تحلیل تکنیکال شاخص نیز نشان می‌دهد در روزهای پایانی معاملاتی هفته گذشته، مقاومت 78 هزار‌واحدی شاخص مانعی بر سر این روند مثبت شده است و در صورتی که شاخص بتواند این مقاومت را بشکند تا 89 هزار واحد رشد خواهد کرد. در نمودار یک نیز همان‌گونه که مشخص است، موج سوم صعودی به سطح موج دوم نزولی شکل‌گرفته در قبل رسیده است. شاخص نیز در مقاومت دامنه فیبوناچی خود قرار گرفته است. همه این عوامل نشان‌دهنده بازگشت شاخص در این سطح است.

index:1|width:220|height:147|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها