شناسه خبر : 5618 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

همکاری ایران با شرکت‌های آمریکایی چقدر قابل تحقق است؟

دیوار بلند

ماراتن شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران تمام‌نشده پای آمریکایی‌ها به میان آمد.

فریبا رسولی

ماراتن شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران تمام‌نشده پای آمریکایی‌ها به میان آمد. گرچه به نظر می‌رسد شرکت‌های آمریکایی مقصد خود به ایران را سلانه‌سلانه می‌پیمایند اما برخی نیز معتقدند در بحث تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی از دیگران جلوتر هستند. روحانی در دیدار با مدیران شرکت‌های بزرگ تجاری و صنعتی آمریکا در حالی بزرگان صنایع این کشور را به سرمایه‌گذاری در ایران فراخوانده است که بسیاری معتقدند تحقق این همکاری تصوری عجولانه و خوش‌بینانه است.
از نگاه برخی کارشناسان شکستن تابوی 30‌ساله همکاری ایران و آمریکا امری زمان‌بر اما قابل تحقق است، گرچه مشخص نیست ارتباط تاجران ایرانی با آمریکایی چه زمانی دوباره وصل می‌شود بیشتر تحلیلگران معتقدند در شرایط حاضر نباید تصور کرد که به زودی آمریکایی‌ها وارد پروژه‌های صنعتی با ایران می‌شوند زیرا تحقق چنین همکاری در وهله اول مشروط به لغو کامل تحریم‌ها و بعد فراهم شدن بستر مورد نیاز برای شراکت است. همان‌طور که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بر این باور است که با وجود اختلافات عمیق سیاسی میان ایران و ایالات متحده در سه دهه گذشته، هیچ‌گاه ایران در قوانین خود منع و محدودیتی برای شرکت‌های آمریکایی ایجاد نکرده و این در حالی بوده که آمریکایی‌ها، مسبب اصلی همه تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران بوده‌اند. به هر حال باید دید برای تحقق چنین همکاری چه موانعی بر سر راه شرکت‌های آمریکایی‌ برای حضور در ایران وجود دارد و آیا این موانع را به راحتی می‌توان برداشت؟ یا اینکه آمریکایی‌ها تا چه میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند و قرار است در کدام حوزه‌های صنعتی ورود پیدا کنند؟ گرچه از نگاه تحلیلگران تصور می‌شود آمریکایی‌ها در تحریم‌های اولیه اتباع خود را از همکاری‌های اقتصادی با ایران محروم کرده‌اند و تنها ضرر و زیان‌های آن نیز برای تجار و بازرگانان این کشور بوده اما تحریم‌هایی هم وجود دارند که به اعتقاد مذاکره‌کنندگان پس از طرح موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت و پس از آن از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران وضع شده که تنها با اجرای برجام تمام آنها به صورت کامل لغو می‌شود.
همچنین بررسی آینده همکاری احتمالی ایران و آمریکا نشان می‌دهد به دلیل بی‌اعتمادی ایران به شرکت‌های اروپایی فصل جدید همکاری‌ها البته در دوره‌ای بلندمدت با حضور شرکت‌های آمریکایی ورق می‌خورد که از نگاه برخی این امر بسیار خوش‌بینانه تلقی می‌شود. کارشناسان معتقدند همکاری ایران و آمریکا را نباید تنها در زمینه نفت دانست و بزرگان این صنایع مجاز به ورود بسیاری از صنایع دیگر ایران هم هستند و حتی سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی هم می‌تواند یکی از گزینه‌های همکاری باشد. اما شراکت با آمریکا از نگاه تاجران پر از موانعی است که به نظر می‌رسد تا برطرف نشود، بخش خصوصی آستین خود را برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی بالا نخواهد زد. آنها بر این باور هستند که تا زمانی که سفارتخانه‌ای برای اخذ ویزا وجود ندارد چگونه می‌توان از صاحبان صنایع کشوری مانند آمریکا که سال‌ها با ایران مراوده‌ای نداشته، دعوت به سرمایه‌گذاری کرد؟ گرچه هنوز قضاوت درباره همکاری ایران و آمریکا زود به نظر می‌رسد اما نکته حائز اهمیت این است که نتیجه رفت و آمد هیات‌های اروپایی به تاجران ایرانی آموخت تا زمانی که شرایط برای سرمایه‌گذاری مهیا نیست آمد و شد خارجی‌ها فقط به گشت و گذار در ایران و یک عکس یادگاری با آنها ختم می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها