شناسه خبر : 5520 لینک کوتاه

افزایش بیش از پیش شکاف درآمدی دربریتانیا

جوانان فقیر

گزارش جدید منتشر‌شده توسط موسسه مطالعات مالی(موسسه تحقیقاتی خصوصی در لندن) نشان می‌دهد در سال‌های بعد از بحران اقتصادی، شکاف بین گروه‌های درآمدی در انگلستان بیشتر شده است.

گزارش جدید منتشر‌شده توسط موسسه مطالعات مالی (موسسه تحقیقاتی خصوصی در لندن) نشان می‌دهد در سال‌های بعد از بحران اقتصادی، شکاف بین گروه‌های درآمدی در انگلستان بیشتر شده است. این شکاف البته این بار نه بر اساس پست سازمانی که بر اساس سن مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد شهروندان مسن بریتانیایی، از نظر حقوق دریافتی وضعیت بهتری دارند و می‌توان با اندکی اغماض ادعا کرد اوضاعی مناسب‌تر از دوران قبل از بحران را تجربه می‌کنند و میانه درآمدی آنها در حدود 10 درصد افزایش داشته است.
میانه درآمد هفتگی خانواده‌ای دو نفره که بالای 60 سال سن دارند در حال حاضر، 444 پوند ( در حدود 583 دلار) است. این بدان معناست که این گروه درآمدی در این مدت حدود 43 پوند در هفته افزایش درآمد را شاهد بوده است. در مقابل میانه درآمدی گروه سنی 22 تا 30 سال در همین بازه زمانی 38 پوند کاهش یافته و به 505 پوند در هفته رسیده است که به معنای کاهش هفت‌درصدی میانه درآمدی است. برای بازه سنی بین 31 تا 59 سال نیز تنها می‌توان گفت اوضاع به دوران قبل از بحران بازگشته، ولی افزایش در درآمد را شاهد نبوده‌ایم. میانه درآمدی این گروه اخیر 524 پوند در هفته است. البته این اولین بار نیست که گزارشی در این مورد در بریتانیا منتشر می‌شود. در ماه مارس نیز روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد داده‌های رسمی دولتی نشان می‌دهد درآمد خانواده‌های جوانی که در دهه سوم زندگی هستند طی یک دهه گذشته حدود هزار پوند در سال کاهش یافته است. این در حالی است که متوسط درآمد افراد تازه بازنشسته‌شده در همین بازه زمانی 10ساله حدود 5500 پوند در سال افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد جوانان، بخشی از اجتماع هستند که بیشترین زیان را از بحران مالی دیده‌اند.
البته نمی‌توان گفت روند فعلی درآمدی عجیب است. از همان ماه‌های اول بالا رفتن نرخ بیکاری نهادها و کارشناسان مختلفی هشدار دادند ادامه این وضعیت بیش از همه به زیان نسل جوانی خواهد شد که به دلیل نداشتن کار، فرصت کسب تجربه و یادگیری مهارت‌های مورد نیاز بازار را از دست داده و در نتیجه در سنین بالاتر که نیاز به درآمد بیشتری دارد، دچار مشکل و عدم تطابق سن با مهارت شده و نخواهد توانست کاری مطابق نیازها و توانایی‌هایش بیابد. به نظر می‌رسد حالا این نسل با بهبود شرایط اقتصادی وارد بازار کار شده‌اند.
این گزارش جدید از نسل جوانان بریتانیایی به عنوان نسل رکود یاد کرده و می‌نویسد برای اولین بار انگلستان با نسل جوانی روبه‌روست که درآمدی کمتر از والدین خود دارند و در نتیجه در آینده ثروت کمتر و خانه‌هایی با ارزش مالی کمتری را مالک خواهند شد. با توجه به اینکه درآمد دوران اشتغال معیاری برای تعیین درآمد در دوران بازنشستگی محسوب می‌شود، این خطر وجود دارد که نسل جوان فعلی، بار بحران اقتصادی سال 2008 را تا آخر عمر به دوش بکشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید