شناسه خبر : 5493 لینک کوتاه

چرا بازنشستگان از بازار کار خارج نمی‌شوند؟

اشتغال مجدد

طبق ابلاغیه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ۲۵ خردادماه امسال اشتغال به کار پس از بازنشستگی و پرداخت حق بیمه ایام اشتغال منع قانونی ندارد اما می‌بایست مراتب به اطلاع شعبه مربوطه برسد تا از پرداخت مستمری در این ایام خودداری شود.

ابراهیم علیزاده
«من به وضعیت نامناسب زندگی بسیاری از هموطنانم اشراف دارم و بسیار متاسفم. حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مستمری دریافتی‌شان کفایت تامین حداقل را نمی‌دهد و مجبورند با سالمندی و مشکلات جسمی این کسری را با کار جبران کنند.» این جملات، سخنان رسمی یک مقام دولتی است که چندی پیش در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌ها بیان کرد. حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اتکا به بررسی‌های این وزارتخانه چنین آماری را بیان کرد و توضیح داد: «در دوره ۸۴ تا ۹۲، تورم، قدرت خرید مستمری‌بگیران را حدود ۶۷ درصد کاهش داده اما با وضعیت مالی این صندوق‌ها جبران این کاهش با فوریت امکان‌پذیر نیست.» کنار هم قرار دادن این آمارها نشان می‌دهد که 70 درصد بازنشستگان به واسطه نیاز مالی مجبورند مجدداً در بازار کار مشغول به فعالیت باشند. با در نظر گرفتن رقم 70‌درصدی اشتغال مجدد بازنشستگان، جمعیت این شاغلان را می‌توان 2 /3 میلیون نفر تخمین زد. این رقم با توجه به جمعیت 9 /2‌ میلیون‌نفری مستمری‌بگیران تامین اجتماعی (طبق اعلام مدیرعامل تامین اجتماعی در 30 تیرماه امسال) و جمعیت 7 /1 میلیون‌نفری بازنشستگان لشگری و کشوری (طبق اعلام سخنگوی دولت در زمستان سال گذشته) قابل محاسبه است. به این ترتیب می‌توان سهم بازنشستگان از جمعیت 23‌میلیونی شاغلان کشور را بیش از 11 درصد تخمین زد. سهمی که شاید اگر به جمعیت 3 /3 میلیون‌نفری بیکاران تعلق بگیرد می‌تواند نرخ بیکاری را به صورت قابل توجهی بهبود دهد.
از سوی دیگر با توجه به پرداخت 2 /5 هزار میلیارد تومان مستمری ماهانه سازمان تامین اجتماعی (طبق اعلام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) و جمعیت 9 /2 میلیون‌نفری این بازنشستگان میانگین دریافتی هرکدام از آنها حدود 8 /1 میلیون تومان می‌شود. به گفته محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز ۹۸ درصد بازنشستگان این صندوق تا سقف دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. اما آخرین بررسی سالانه بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 94 طی یک ماه هزینه ناخالص هر خانوار ایرانی معادل 9 /2 میلیون تومان بوده است. اما آیا همین کسری بودجه خانوار دلیل اصلی مراجعه مجدد بازنشستگان به بازار کار است؟
از سوی دیگر طبق ابلاغیه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در 25 خردادماه امسال «اشتغال به کار پس از بازنشستگی و پرداخت حق بیمه ایام اشتغال منع قانونی ندارد اما می‌بایست مراتب به اطلاع شعبه مربوطه برسد تا از پرداخت مستمری در این ایام خودداری شود.» در واقع اشتغال مجدد بازنشستگان هم تنها در صورت دریافت نکردن مستمری بازنشستگی امکان‌پذیر است و اشتغال رسمی آنها به منزله محروم شدن از مستمری بازنشستگی است. وضعیتی که به نظر می‌رسد در هر صورت فرد بازنشسته را بازنده این وضعیت خواهد کرد. اما آیا این چرخه معیوب ریشه در بحران‌های صندوق بازنشستگی و دیگر بخش‌های اقتصادی ندارد؟ چگونه می‌توان این وضعیت را به گونه‌ای ساماندهی کرد که بحران نظام بازنشستگی به سفره‌های بازنشستگان و پس از آن فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار سرایت نکند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها