شناسه خبر : 5280 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وعده وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل مسکن مهر

تزریق رونق به بازار ملک

افزایش وام مسکن در جلسه سه‌شنبه شورای پول‌ و اعتبار به تصویب رسید، به نوشته «دنیای اقتصاد»، «دومین طرح مورد بررسی در جلسه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار، انحصارشکنی از پرداخت وام مسکن با آزادسازی سه نوع وام خرید ۴۰،۵۰ و ۶۰‌میلیونی در سایر بانک‌ها بود که به تصویب نهایی رسید.

تزریق رونق به بازار ملک
شورای پول و اعتبار که در اردیبهشت‌ماه مرکز مهم‌ترین اخبار اقتصادی کشور بود، در آخرین هفته این‌ ماه هم روند تاثیرگذاری خود را حفظ کرد و با تصویب وام 80 میلیون‌تومانی مسکن، پیام نزدیکی هرچه بیشتر رونق را به بازار ملک مخابره کرد.
افزایش وام مسکن در جلسه سه‌شنبه شورای پول‌ و اعتبار به تصویب رسید، اما دو روز قبل از آن سایت خبری-تحلیلی «اقتصادنیوز» در گزارشی از «موافقت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان» خبر داده و نوشته بود: «وزارت راه و شهرسازی که برای افزایش مبلغ وام مسکن از ماه‌ها قبل در حال مذاکره با بانک مرکزی بود، سرانجام موفق شد موافقت سیاستگذار پولی را جلب کند. بر این اساس، سرانجام بانک مرکزی با افزایش وام مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان موافقت کرد. این توافق پس از آن صورت گرفت که وزیر راه و شهرسازی توانست دولت و بانک مرکزی را برای تامین منابع این تسهیلات متقاعد کند.»
به نوشته این سایت، «این در حالی بود که در این مدت پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بر افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده بود. اما در نهایت مجموعه دولت به این نتیجه رسید که حل مشکل رکود بازار مسکن می‌تواند به خروج از رکود اقتصادی کمک کند.»
«اقتصادنیوز» بر مبنای همین خبر، روز دوشنبه نیز گزارشی درباره تاثیر 80‌میلیونی شدن وام مسکن منتشر کرد و زیر عنوان «وام 80‌میلیونی مسکن با بازار چه می‌کند؟» به نقل از «کیوان شادمان، کارشناس بازار مسکن» نوشت: «مبلغ این وام قابل توجه است؛ بنابر این می‌تواند در رونق واحدهای مسکونی با متراژ کم تاثیرگذار باشد... این وام می‌تواند در رونق بازار مسکن اثرگذار باشد، اما باعث خروج از رکود نمی‌شود... این وام باعث ایجاد تورم نمی‌شود و اکثر خرید و فروش صورت‌گرفته در بازار مسکن ممکن است مربوط به ملک‌های با وضعیت پیش‌خرید باشد.»
اما اعلام خبر رسمی افزایش وام مسکن در ساعات پایانی سه‌شنبه‌شب باعث شد برخی روزنامه‌ها از انتشار آن در روز چهارشنبه بازبمانند. از میان روزنامه‌های پرتیراژ فقط «جام‌جم»، «قدس» و «اطلاعات» بودند که این موضوع را در حد خبری آن در صفحات اول خود بازتاب دادند و تنها روزنامه‌ای که به تفصیل به جزییات آن پرداخت «دنیای اقتصاد» بود.
این روزنامه زیر عنوان «وام سه‌سطحی برای مسکن» نوشت: «طرح‌هایی که طی یک‌سال و نیم اخیر توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن، برای «رکودزدایی و تقویت قدرت خرید مصرفی مسکن» به مرجع سیاستگذار پولی پیشنهاد شده بود، در جلسه عصر سه‌شنبه شورای پول و اعتبار بررسی نهایی شد. یکی از طرح‌های راه‌یافته به این شورا، ایجاد صندوق پس‌انداز «یکم» در بانک مسکن بود که با تصویب آن، تسهیلات خرید مخصوص «خانه‌اولی»ها برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها در سه سطح 40، 60 و 80 میلیون تومان مشروط به سپرده‌گذاری حداقل یک‌ساله، پرداخت خواهد شد. وام 80‌میلیونی برای تهران در نظر گرفته شده است.
صندوق «یکم»، با لحاظ اصل سپرده که معادل نصف وام‌ها در نظر گرفته شده، مبالغی بیش ‌از این سه سطح را در دسترس متقاضیان مصرفی قرار می‌دهد و باعث سیگنال مثبت از روزهای آینده به سازنده‌ها بابت تسریع در تکمیل آپارتمان‌های نیمه‌کاره و در نتیجه، رونق این بخش خواهد شد.»
به نوشته «دنیای اقتصاد»، «دومین طرح مورد بررسی در جلسه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار، انحصارشکنی از پرداخت وام مسکن با آزادسازی سه نوع وام خرید 40، 50 و 60‌میلیونی در سایر بانک‌ها بود که به تصویب نهایی رسید. برای تسهیلات در نظر گرفته‌شده در صندوق پس‌انداز «یکم»، نرخ سود 14 درصد و بازپرداخت حداکثر 12‌ساله در نظر گرفته شده که در استطاعت میان‌درآمدها ارزیابی می‌شود.»

وعده وزیر برای مسکن مهر
هفته گذشته بازار مسکن یک خبر مهم دیگر هم داشت. خبری که با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی بازتاب پیدا کرده بود. عباس آخوندی اگرچه در جریان حضور خود در مجلس با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی تاکید کرد که «نمی‌توان از وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر سوال کرد»، اما وعده داد که «تمام امکانات لازم برای مسکن مهر را فراهم می‌کنم».
سوالی که آخوندی را به مجلس کشیده بود، سوال نمایندگان طیف جبهه پایداری (یعنی علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله حسینیان و حمید رسایی) بود که از وزیر راه و شهرسازی پرسیده بودند: «علت بی‌توجهی و عدم‌پیشرفت طرح‌های مسکن مهر چیست؟» اما آخوندی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه حدود هفت میلیون نفر درگیر این پروژه هستند و باید تمام امکانات را در اختیار شهروندان قرار دهیم، تاکید کرد: «همچنان که اعلام کرده‌ام خود را مکلف به تعهدات دولت‌های قبلی می‌دانم و اقدامات لازم برای رفاه مردم را فراهم می‌کنم.»
او در ادامه به ارائه آمار و ارقامی در این حوزه پرداخت و گفت: «آمار و ارقام نشان می‌دهد طرح مسکن مهر در دوره مسوولیت من سرعت بیشتری نسبت به پیش از آن داشته است. ما حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهر داریم که دارای میانگین پیشرفت ۹۰‌درصدی در سال ۹۴ است. در حوزه تحویل واحدها هم یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد تاکنون تحویل داده شده است... پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در دولت یازدهم ۴۲ درصد و در کل دولت قبلی ۵۸ درصد بوده است. پس چگونه می‌توان بحث توقف مسکن مهر را در دولت یازدهم مطرح کرد؟»
توضیحات آخوندی در جلسه علنی مجلس در نهایت به قانع شدن نمایندگان انجامید؛ اقناعی که در فضای سیاسی کشور، به شکستی برای گروه پایداری تعبیر شد و روزنامه «اعتماد» برای آن تیتر «نه مجلس به حلقه پایداری» را انتخاب کرد.

خودرو رو به رکود
افزایش وام مسکن که در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، انتظارهایی را برای رونق این بازار ایجاد کرده است. همان‌طور که تصمیم دو هفته قبل این شورا در دو برابر کردن وام خودرو، انتظار رونق بازار خودرو را پدید آورده بود. اما گزارش‌های هفته گذشته مطبوعات نشان از تداوم رکود و کاهش قیمت‌ها در این بازار داشت. از جمله روزنامه «ابتکار» در گزارشی زیر عنوان «بالاخره خودرو ارزان شد» نوشت: «خودروسازان در حالی بر افزایش دوباره قیمت محصولاتشان تاکید دارند که رکود فصلی بازار خودرو و کاهش تمایل مردم به خرید، باعث کاهش قیمت اکثر خودروهای داخلی و همچنین برخی خودروهای خارجی طی روزهای اخیر در بازار شده است.»
به نوشته این روزنامه «رکود بازار، افت 100 هزار تا شش میلیون‌تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی و همچنین کاهش دو تا هشت میلیون‌تومانی قیمت برخی خودروهای خارجی را به همراه داشته است. بر این اساس، بررسی بازار محصولات ایران‌خودرو نشان می‌دهد قیمت رانا در بازار حدود 200 هزار تومان کاهش داشته و به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. در مورد سمند ال ایکس نیز باید به کاهش قیمت 200 هزار‌تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 30 میلیون و 800 هزار تومان در بازار اشاره کنیم.
قیمت دنا محصول جدید ایران‌خودرو نیز که تا دو هفته پیش در بازار به 51 میلیون تومان رسیده بود، این روزها با کاهش قابل توجهی همراه شده و به قیمت 45 میلیون و 300 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. در مقابل، وانت باردو صفر یا همان وانت پیکان که اواخر سال گذشته تولید آن در ایران‌خودرو متوقف شد، در حال حاضر روزهای پایانی حضورش را در بازار پشت سر می‌گذارد و همین مساله باعث شده قیمت آن بر خلاف خودروهای دیگر روندی افزایشی داشته باشد به طوری که این خودرو با رشد قیمت 600 هزار‌تومانی، در بازار به قیمت 15 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.»
«ابتکار» در ادامه در مورد محصولات سایپا نیز نوشت: «قیمت سایپا 131 مدل SE با کاهش 200 هزار‌تومانی، به 20 میلیون و 300 هزار تومان در بازار رسیده و در مورد سایپا 132 مدل SE هم باید به کاهش 100 هزار‌تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 20 میلیون و 700 هزار تومان در بازار اشاره کنیم.»
تکذیبیه دردسرساز یارانه‌ای
دیگر خبر پرسروصدای هفته قبل، اعلام حذف یارانه چهار میلیون نفر در سال جدید بود که البته به سرعت هم تکذیب شد. خبر یادشده را ابتدا خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از محمدباقر نوبخت نقل کرد و مطبوعات منتقد دولت هم بلافاصله آن را «بل» گرفتند.
روزنامه «وطن‌امروز» روز سه‌شنبه تیتر اول خود را به عنوان «حذف بی‌سر و صدای چهار میلیون‌نفر» اختصاص داد و نوشت: «روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد یارانه نقدی چهار میلیون نفر از ابتدای سال جاری حذف شده است... شاید مسوولان دولتی قصد دارند با ادامه حذف بی‌سر و صدای یارانه بعضی از گروه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره، موضوع قطع یارانه‌ای را فرسایشی کنند غافل از اینکه همین موضوع باعث می‌شود حذف افراد از لیست یارانه‌بگیران همواره در صدر خبرهای اقتصادی قرار بگیرد. حذف یارانه نقدی افراد در اردیبهشت‌ماه نیز انجام شد و گفته می‌شود تاخیر دو سه‌روزه برای پرداخت یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به علت دیر آماده شدن لیست حذفی‌های این ماه بوده است.»
اما ساعتی بعد، محمدباقر نوبخت در مقابل نمایندگان رسانه‌ها قرار گرفت و اصل خبر حذف چهار میلیون نفر را تکذیب کرد. روزنامه «وطن‌امروز» اما همین مساله را دستاویز انتقادی دیگر کرد و تیتر چهارشنبه‌اش را این‌گونه زد: «دولت خودش را تکذیب کرد!» این روزنامه دولت را به پنهانکاری متهم کرد و نوشت: «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بعدازظهر دوشنبه از قول نوبخت، سخنگوی دولت نوشت که از ابتدای امسال چهار میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شده‌اند و این خبر محور گزارش یارانه‌ای بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت اما در کمال شگفتی سخنگوی دولت روز گذشته اظهارات خود را که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده بود، تکذیب کرد.
مشخص نیست معنای این تایید و تکذیب‌های دولت درباره یارانه نقدی چیست؛ مسوولان امر اصلاً متوجه نیستند که اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق بسیار کارآمدتر از این پنهانکاری‌هاست... جالب اینکه نوبخت خبری را تکذیب می‌کند که وزیر رفاه تلویحاً آن را تایید می‌کند و اظهار می‌کند باید امسال شش میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شوند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها