شناسه خبر : 5124 لینک کوتاه

آیا بازار مسکن در نیمه دوم سال تکان خورده است؟

خیز رونق

بر اساس اطلاعاتی که اخیراً از سوی بانک مسکن در خصوص تسهیلات اعطایی این بانک در سال جاری منتشر شد، در چهار ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ میزان این تسهیلات ۶۲ درصد رشد داشته و از ۱۹ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۲ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

سپیده معظمی

بر اساس اطلاعاتی که اخیراً از سوی بانک مسکن در خصوص تسهیلات اعطایی این بانک در سال جاری منتشر شد، در چهار ماه ابتدایی سال 1395 میزان این تسهیلات 62 درصد رشد داشته و از 19 هزار و 984 میلیارد ریال تسهیلات به 32 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. آمار دقیق‌تری از این تسهیلات از سوی مدیرعامل بانک مسکن منتشر شد و بر اساس آن تسهیلات مشارکت مدنی احداث در پایان مردادماه سال جاری 98 درصد از جهت مبلغ و 49 درصد از جهت تعداد واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. میزان تسهیلات پرداختی خرید مسکن نیز در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 65 درصد از نظر مبلغ و 20 درصد از نظر تعداد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات انتشاریافته از سوی بانک مسکن، چندی پیش مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد که این درصد افزایش در میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن، نشانگر شکل‌گیری تحرک اولیه در بخش ساختمان است. همچنین بسیاری دیگر از کارشناسان و متولیان بخش مسکن بارها به بحث خارج شدن مسکن از رکود، در سال 95 پرداخته‌اند. گزارش‌های بانک مرکزی از معاملات مسکن در نیمه اول سال نیز این پیش‌بینی‌ها را تا حدودی تایید می‌کرد، چراکه روند معاملات در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره‌های مشابه سال گذشته صعودی بود. البته در این میان نیز بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که روند صعودی معاملات نسبت به سال گذشته نمی‌تواند از علائم رونق به شمار رود، چراکه همچنان میزان معاملات مسکن فاصله زیادی با دوره رونق دارد. با این حال به امید آنکه همچنان میزان معاملات مسکن به روند صعودی خود ادامه دهد و در نیمه دوم سال هم شاهد چنین آمارهایی باشیم در انتظار رونق ‌بخش مسکن بودیم، اما آمار معاملات مسکن در اولین ماه از نیمه دوم سال تا حدودی این فرضیات را بر هم زد. چراکه بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران، در مهرماه 1395 میزان معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6 /10 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است، البته این روند صعودی بسیار ناچیز بوده و نمی‌توان به عنوان جهش قیمتی به آن نگاه کرد، اما با این حال این ترس وجود دارد که شاهد افزایش شدیدتر قیمت مسکن در ماه‌های باقی‌مانده سال 1395 باشیم. در نتیجه سوالی در ذهن به وجود می‌آید که این گزارش بانک مرکزی چه پیامی برای بازار مسکن دارد؟ همچنین علاوه بر آماری که هرماه از معاملات مسکن منتشر می‌شود، کدام عوامل می‌تواند نوید رسیدن به رونق ‌بخش مسکن را به ما بدهد؟ و به‌طور کلی آیا بازار مسکن در نیمه دوم سال تکان خورده است؟
نکته قابل توجه دیگر آن است که بانک مرکزی در گزارش جدید خود تاکید دارد که در حال حاضر شرایط خوبی برای خانه‌دار شدن زوجین و خانه‌اولی‌ها فراهم شده است. رئیس روابط عمومی بانک مسکن هم ضمن بیان اینکه نرخ سود تسهیلات خانه‌اولی‌ها یکی از پایین‌ترین نرخ‌های سود در نظام بانکی تلقی می‌شود عنوان کرد که از ابتدای تاسیس این صندوق از خرداد سال گذشته تا 17 مهر امسال 91 هزار و 340 فقره حساب از سوی متقاضیان در شعب بانک مسکن سراسر کشور افتتاح شده است. اما سوال دیگر آن است که این تسهیلات به تنهایی می‌تواند سبب رونق ‌بخش مسکن شود؟ در پرونده پیش رو به پاسخ این سوال‌ها و بررسی چشم‌انداز بازار مسکن پرداخته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها