شناسه خبر : 5121 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حضور دو هیات بزرگ تجاری در تهران یکی از شرق آسیا و دیگری از غرب اروپا

نمایش فرصت‌ها

«ایران سرزمین فرصت‌هاست، جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، منابع غنی، موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی فرصت مذاکره بین ایران و غرب را فراهم آورده است.» این جمله بخشی از سخنان کای میکانن، قائم مقام توسعه تجارت خارجی فنلاند در دیدار با فعالان اقتصادی ایران است.

«ایران سرزمین فرصت‌هاست، جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، منابع غنی، موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی فرصت مذاکره بین ایران و غرب را فراهم آورده است.» این جمله بخشی از سخنان کای میکانن، قائم مقام توسعه تجارت خارجی فنلاند در دیدار با فعالان اقتصادی ایران است. در این دیدار علاوه بر فعالان اقتصادی و نماینده‌های شرکت‌های بزرگ فنلاندی و فعالان و مقامات بخش خصوصی ایران، سائولی نینسیستو، رئیس‌جمهور فنلاند نیز حضور داشت. او بیشتر از آنکه درباره فنلاند سخن بگوید، درباره فرصت‌های همکاری با ایران جملاتی بیان کرد و توضیح داد: «ایران دروازه‌ای برای اتصال شرق و غرب است و از دوران باستان زمانی که جاده ابریشم با شتر و کاروان، فعالان اقتصادی را به یکدیگر متصل می‌کرد، شهرهای ایران مانند شیراز، سمنان، اصفهان و تبریز محل ملاقات تجار اروپایی با همتایان شرقی بود و اکنون این مسیرها با جاده‌ها و ریل‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند و فرصت همکاری‌ها توسعه یافته است.» مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این‌طور فرصت‌های ایران را برشمرده است: «فرصت دسترسی به بازار همسایگان امکان سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت داخلی ایران را فراهم آورده است. اقتصاد ما و سیاست‌های دولت بر تقویت بنگاه‌های دانش‌بنیان است و می‌توان با استفاده از فرصت موجود همکاری‌ها را با فنلاند برای استفاده از این تجربیات توسعه داد.» غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم موقعیت جغرافیایی این کشور را پلی ارتباطی میان شرق و غرب و عاملی برای توسعه مناسبات با فنلاند ارزیابی کرد و افزود: «ایران در منطقه، دارای جایگاه باثباتی است و روابط با کشورهای همسایه و کشورهای CIS را که می‌تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد، تسهیل خواهد کرد.»
در همین حال در روز پایانی مهر ماه امسال هم یک هیات بزرگ تجاری و اقتصادی مالزی به سرپرستی مصطفی محمد، وزیر صنعت و تجارت خارجی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی مالزی و ایران برای مذاکره با مقام‌های ایرانی و توسعه همکاری‌های دو‌جانبه وارد تهران شد. در این سفر سه‌روزه نماینده‌های بیش از 15 شرکت تجاری مالزی در زمینه‌های انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات، مواد اولیه و پالم وزیر صنعت مالزی را همراهی کردند. از جمله دیدارهای این هیات مالزیایی در تهران، دیدار با اعضای گروه مالی گردشگری ایران، مدیر عامل بانک گردشگری و مدیران هلدینگ‌های این گروه بود. مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران در این دیدار فرصت‌های اقتصاد ایران در حوزه ساخت مراکز اقامتی، هتل‌ها و مجموعه صنعت گردشگری را تشریح کرد. مصطفی محمد، وزیر تجارت و صنایع مالزی هم در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور افزود: پیش از این، ارزش خط اعتباری بین دوکشور ۵۰ میلیون دلار بوده که می‌خواهیم آن را تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها