شناسه خبر : 5116 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا روبات‌ها همکاران آینده انسان‌ها هستند؟

ظهور روبات‌ها

دنیای آینده مملو از روبات‌ها خواهد بود. روبات‌هایی که در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند یا به دلیل هوشمند بودن می‌توانند با مردم صحبت کنند و وظایفی مانند گارسونی یا کارمند بخش خدماتی هتل را بر عهده بگیرند.

مونا مشهدی‌رجبی

دنیای آینده مملو از روبات‌ها خواهد بود. روبات‌هایی که در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند یا به دلیل هوشمند بودن می‌توانند با مردم صحبت کنند و وظایفی مانند گارسونی یا کارمند بخش خدماتی هتل را بر عهده بگیرند. دنیای آینده دنیای روبات‌هایی است که شغل انسان‌ها را می‌ربایند و در مقابل فضای امن‌تر و زندگی آرام‌تری را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورند. اما افزایش تعداد روبات‌ها در زندگی انسان هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. نمی‌توان از کمک‌هایی که روبات‌ها در انجام کارهای صنعتی به انسان می‌کنند غافل شد ولی با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در صنعت روباتیک و هوش مصنوعی شده است می‌توان روبات‌ها را رقبای بزرگی برای انسان‌های آینده دانست. این پیشرفت در صنعت روباتیک سبب شد روبات‌ها نه‌تنها در مشاغلی که انجام آن برای انسان غیر‌ممکن است بلکه در مشاغل مهم و کلیدی به کار گمارده شوند و به عنوان رقیبی قدرتمند برای انسان‌ها درآیند.
مارتین فورد یکی از پژوهشگران بزرگ دنیای روباتیک در نتیجه سال‌ها پژوهش و مطالعه در زمینه روبات‌ها و تاثیرات آنها در زندگی انسان کتابی با عنوان؛ ظهور روبات‌ها؛ تالیف کرده است. وی در این کتاب نوشت: تا ۵۰ سال آینده صنعت روباتیک و هوش مصنوعی اقتصاد را تصاحب می‌کند و فرصت‌های شغلی را از انسان‌ها می‌گیرد. روبات‌های دارای هوش مصنوعی می‌توانند کارهای مهمی را که امروزه از سوی متفکران انجام می‌شود به خود اختصاص دهند و این مساله می‌تواند یکی از چالش‌های مهم در اقتصاد آینده دنیا باشد زیرا می‌توان کارگران ساده را در حوزه‌های مختلف اجرایی به کار گمارد ولی افراد تحصیل‌کرده و روشنفکر به سختی می‌توانند وارد حوزه کاری دیگری شوند. وی در این مورد می‌گوید: در سال‌های آینده روبات‌ها حضور پررنگی در اقتصاد دارند و دنیای آینده دنیای روبات‌ها خواهد بود. روبات‌هایی که در تمامی شرکت‌های تولیدی و صنعتی حضور دارند و هر روز سهم بیشتری از مشاغل امروزی را به خود اختصاص می‌دهند، همکاران و دوستان آینده بشر هستند و در برخی موارد می‌توانند به عنوان رقیبی برای گرفتن مقام و پستی بالاتر در رده‌بندی‌های اداری محسوب شوند. آمارها نشان می‌دهد طی دو دهه اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت روباتیک در دنیا ۴۰ درصد رشد کرد. افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت سبب شد هر روز روبات‌های تواناتر و باهوش‌تری به بازار عرضه شود. ما شاهد تولید روبات‌هایی هستیم که از نردبان بالا می‌روند و در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی مشارکت می‌کنند. همچنین به دلیل برنامه‌ریزی این روبات‌ها و نبود خطای انسانی، روبات‌ها بهره‌وری بالایی دارند و نرخ استهلاک آنها بسیار پایین است. همین مساله سبب شد تا هزینه استفاده از روبات برای فعالیت‌های اقتصادی پایین باشد و کارفرمایان روبات‌ها را به انسان‌ها ترجیح دهند. ضمن اینکه نگهداری و مراقبت از روبات‌ها ساده‌تر است و روبات‌ها برای درمان و مراقبت‌های بهداشتی نیاز به مرخصی ندارند. مثلاً یکی از روبات‌هایی که اخیراً به بازار آمده و تولید شرکت مومنتوم ماشین است، یک روبات آشپز است که می‌تواند در 10 ثانیه یک همبرگر بپزد. این روبات کارایی بیشتری نسبت به کارگران عادی دارد و به‌زودی می‌تواند جایگزین کارگران رستوران‌های بزرگ زنجیره‌ای از قبیل مک‌دونالد شود. هر یک روبات می‌تواند معادل ۱۰ کارگر در رستوران‌های عرضه‌کننده فست‌فود کار کند و هزینه نگهداری آن کمتر از دستمزدی است که باید برای این ۱۰ کارگر در نظر گرفته شود. بنابراین در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد جایگزین شدن کارگران رستوران‌ها با روبات‌هایی هستیم که فرآیند عرضه غذاهای فست‌فود از سوی آنها سریع‌تر و تمیزتر است و مشکلات بهداشتی برای مالکان رستوران‌ها هم ندارد. حال این سوال پیش می‌آید که افزایش شمار روبات‌ها در دنیای آینده چه تاثیری روی زندگی مردم و اقتصاد دنیا خواهد داشت؟ آیا زندگی نسل‌های آینده هم مانند زندگی ماست یا اینکه روبات‌ها توان ایجاد تغییرات عمده در نحوه زندگی مردم را خواهند داشت؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها